|

از جامبولات تدیف، آریگو ساکی و مرد اسب سوار تا پژمان درستکار

پژمان درستکار

عجیب است اما واقعیت محض است که از جمع کادر فنی موفق و کاربلد تیم کشتی آزاد ایران فقط و فقط یک نفر سابقه کسب مدال جهانی دارد!

لینک کوتاه کپی شد

لطفا تعجب نکنید! مصطفی میرعمادیان، احسان امینی، بهنام احسان پور، مصطفی اقاجانی، اباذر اسلامی کادر فنی تیم کشتی آزاد ایران را تشکیل می دهند در حالی که پژمان درستکار را بالای سر خود می بینند. به این اسامی اگر خوب نگاه کنید و سوابق آنها را مرور کنید متوجه می شوید تنها بهنام احسان پور توانسته است در مسابقات جهانی کشتی آزاد (وزن 61 کیلوگرم مسابقات جهانی 2019 نورسلطان) یک مدال برنز بگیرد.

به گزارش«شایانیوز» به نقل از خبرورزشی، سایر مربیان تیم شگفتی ساز کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی 2021 اسلو (نروژ) از جمله پژمان درستکار در رده بزرگسالان نتوانسته اند مدال جهانی کسب کنند! البته اعضای کادرفنی فعلی تیم ملی کشورمان قهرمانی آسیا، موفقیت در جام جهانی، تورنمنت های بین المللی و داخلی عناوینی کسب کرده اند اما هیچ یک کشتی گیران عنوان داری محسوب نمی شوند.

شاید به همین خاطر علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی و خود پژمان درستکار پیش از شروع رقابت های جهانی 2021 اسلو (نروژ) بسیار مورد انتقاد قرار گرفته و هجمه هایی را متحمل شدند. با این وجود پژمان درستکار و گروهی که به عنوان کادر فنی کنار هم جمع کرده به همه منتقدان، کارشناسان و علاقمندان کشتی ثابت کردند، مدال جهانی و المپیک دلیلی بر موفقیت بیشتر یک سرمربی یا کادر فنی نیست! فراموش نکنید جامبولات تدیف مشهورترین و پرافتخارترین مربی حال حاضر کشتی آزاد جهان هرگز کشتی گیر عنوان دار و بزرگی نبوده است!

تدیف سال ۱۹۶۸ در جمهوری خودمختار اوستیای جنوبی به دنیا آمد که در آن هنگام بخشی از جمهوری گرجستان در اتحاد جماهیر شوروی بود. وی کشتی را از ۱۱ سالگی آغاز کرد و در سال ۱۹۹۰ قهرمان وزن ۹۰ کیلو کشتی آزاد شوروی شد. اما در آن زمان ماخاربک خادارتسف هموطن اوستیایی او قهرمان بی‌رقیب جهان در این وزن بود و تدیف نتوانست دو بنده تیم ملی شوروی را بر تن کند. وی پس از فروپاشی شوروی تصمیم گرفت برای تیم ملی اوکراین مسابقه بدهد.

تدیف در سال ۱۹۹۳ با پیروزی بر الدار کورتانیدزه گرجستانی قهرمان اروپا شد و در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ در قهرمانی جهان نفر پنجم شد و در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا نیز دوباره به رتبه پنجم قناعت کرد. در حالیکه در هر سه دوره رسول خادم قهرمان این وزن شده و خادارتسف نیز به نایب قهرمانی یا مدال برنز می‌رسید.

جامبولات تدیف پس از کنار گذاشتن ورزش قهرمانی به چخینوالی مرکز اوستیای جنوبی برگشته و یک باشگاه کشتی را در آنجا دایر کرد تا اینکه در سال ۲۰۰۱ به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد روسیه انتخاب شد و حالا تبدیل به معروف ترین مربی کشتی دنیا شده است.

و بالاخره پایان این مطلب هم به خاطره ای از آریگو ساکی سرمربی شهیر سابق آث میلان و تیم ملی ایتالیا اختصاص می یابد. او در جواب منتقدینی که مدعی بودند چون بازیکن بزرگی نبوده، مربی بزرگی هم نمی شود جمله معروف خودش را گفت: «نمی دانستم برای اینکه اسب سوار خوبی باشی لازم است اسب بوده باشید!»

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی