|

ژان دو باری؛ فیلمی که وسط حواشی جانی دپ در دادگاه ساخته شد ارزش دیدن دارد؟

این فیلم همانطور که از نامش نیز پیداست، با زندگی معشوق لوئی پانزدهم در ورسای پیوند دارد و در IMDB نیز، امتیاز 6.8 را به خود اختصاص داده است.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- Jeanne Du Barry فیلمی است که جانی دپ را پس از سال ها چالش و نبرد با حواشی های ریز و درشت، به پرده ی نقره ای باز گرداند. اما شاید برای شما جالب باشد بدانید سناریویی که این بازیگر را آنچنان ترغیب کرده که پس از غیبتی طولانی؛ تونل بازگشتش به سینما باشد، پیرامون چه چیز می چرخد؟!

پس با ما همراه باشید تا به نقد و بررسی فیلم Jeanne Du Barry بنشینیم.

در ابتدای امر باید گفت که ژان دو باری، میان انواع ژانرهای سینمایی، در دسته بندی های بیوگرافی، تاریخی و درام جای می گیرد و همانگونه که از نامش نیز پیداست، با زندگی معشوق لوئی پانزدهم در ورسای پیوند دارد. لازم به ذکر است که این فیلم در IMDB، امتیاز 6.8 را به خود اختصاص داده است.

ژان دو باری

جانی دپ در آشوب دادگاهش با امبر هرد این نقش را پذیرفت

شاید شما نیز مانند بسیاری دیگر در ابتدای امر مجذوب اولین عنصر اثر، یعنی بازیگر نقش اولش جانی دپ شده باشید! هنرمندی که پس از سال ها در اوج بودن به یکباره در گرداب جنجالی برخاسته از خصوصی ترین ابعاد زندگی اش گرفتار شد. جالب است بدانید که وی پس از 3 سال نه چندان دلچسب، درست زمانی که میان ماجراهای دادگاهش با امبر هرد بود با همین فیلم که به بررسی اش نشسته ایم به سینما بازگشت. حال نمی دانیم این را به حساب زیرکی خود او بگذاریم یا کارگردانی که می دانست در آن روزها نام هیچکس به اندازه دپ تیتر روزنامه ها و مجلات بزرگ دنیا نیست!

به هر شکل چیزی که پیداست این است که فیلم ژان دو باری می توانست یک آغاز شکوهمند برای دپ باشد و پس از آن غیبت تاریک، کورسوی روشنی را در دل هوادارانش روشن سازد. فیلمی که البته اولین تجربه اکران خود را در جشنواره کن تجربه نمود و همانگونه که پیش تر نیز اشاره کردیم، روایتی اقتباسی بر اساس یک واقعیت عاشقانه معروف و تاریخی است. اما چنان که باید و شاید استخوان دار پیش نرفته است. البته گفتنی است که این اثر در فراز و نشیب حواشی هایی که ذکر کردیم ساخته شد و طی روند امتیاز دهی در IMDB نیز احتمالا مورد هجوم طرفداران امبر هرد قرار گرفته. با این تفاسیر امتیاز 6.8 برایش چندان هم بد نیست و می توان نتیجه گرفت که اقبال عمومی را به دست آورده است.

ژان دو باری فیلم

رفرنس این اثر تاریخی به کجا بر می گردد؟

درونمایه اقتباسی این فیلم Jeanne Du Barry یا به برگردان ژان دو باری، به زمانی باز می گردد که فرانسه هنوز با انقلاب خود مواجه نشده بود. آن زمان ها لوئی پانزدهم در میان زنانی که به ورسای آمد و شد داشتند مادام دو باری  را بر میگزیند. زنی  که پس از مدتی توفیق یافته و میان آن همه برو و بیا، سوگلی شاه می شود. لازم به ذکر است این قصه پیش از نسخه سینمایی که به بررسی اش نشسته ایم نیز یکی از جذاب ترین روایت های عاشقانه در جهان تلقی می شده و به دفعات مورد اقتباس های داستانی و نمایشنامه ای قرار گرفته است. 

هرچند همین امر به خودی خود باعث می شود برگردان های سینمایی از چنین روایت هایی برای کارگردانان سینما پر از ریسک و چالش باشد. چرا که با توجه به پیشینه ی داستانی روایت، مخاطب با سقف توقعی بلند پای نسخه سینمایی آن خواهد نشست. لذا با در نظر گرفتن این نکات، فیلم Jeanne Du Barry، می توانست بسیار شکوهمند تر از آنچه دیدم روی پرده برود، اگر کارگردان دیگری روند ساختش را در دست می گرفت! 

ژان دو باری از چه چیز سخن می گوید؟ قوت ها و ضعف ها

این روایت ابتدا به ساکن از دوران خردسالی ژان کلید می خورد. زمانی که او در ملک فردی متمکن و زیر سایه ی الطاف پدرانه ی او رشد می کند و سپس رهسپار صومعه می شود. 

فیلم ژان دوباری

اما بخش دوم این روایت یا بهتر است بگوییم شروع سیر دراماتیک آن، درست زمانی است که ژان مورد پسند لوئی پانزدهم قرار می گیرد. بله! همانگونه که متوجه شدید روند سینمایی این اثر به دو پاره جدا از هم تقسیم شده و جالب است که بیشتر منتقدان آن نیز زیباترین سکانس ها را متعلق به بخش کودکی ژان می دانند تا زمان ورودش به ورسای. حال آنکه ضعف ماجرا نیز به عدم پیوستگی نرم، میان دو بخش بر می گردد. در اثر سینمایی، کارگردان وقتی به دوران بزرگسالی ژان می رسد، آنچنان پرش محسوسی را رقم می زند که توی ذوق مخاطب می زند.

اقتباس تاریخی نیازمند وفاداری است!

در تمام آثار هنری اقتباسی، چه آنان که بر جوهر قلم وارد شده و روی کاغذ روان می شوند و چه آنان که روی  پرده ی تئاتر و سینما نمایش داده می شوند، نیازمند تعهدی اصولی به اصل تاریخی روایت مربوطه اند. حال آنکه می بینیم در فیلم Jeanne Du Barry، کارگردان چندان میلی به تعهدات تاریخی اثر نشان نداده و حتی گاها آن را تحریف کرده است. موضوعی که در شخصیت پردازی ژان، از همه جای داستان محسوس تر است. در نتیجه به نظر می رسد که این فیلم بیش از همه برداشت شخصی کارگردان از شخصیت معشوقه لوئی پانزدهم باشد تا آنچه در واقعیت رخ داده!

کارگردان فیلم ژان دوباری

فیلم Jeanne Du Barry را ببینیم؟

همانگونه که گفته شد فیلم صرفا از لحاظ مورد اقتباسی خود فاخر و ارزنده است. کما اینکه حضور ستاره ای چون جانی دپ در این اثر خود وزنه ای قابل توجه محسوب میشود. صرف نظر از اینکه این اثر آنچنان خوب پرداخت نشده و در کارنامه هنری بازیگر نقش اول آن نیز به مراتب موارد بهتری یافت می شود، چندان هم خالی از لطف نیست که به تماشای اقتباس سینمایی یکی از بزرگ ترین روایت های عاشقانه جهان بنشینید. 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی