|

پشت پرده افزایش ۴۰درصدی قیمت سیمان در گزارش «شایانیوز»

گرانی سیمان؛ نه سلطان نه بورس فقط قطعی برق!

shayanews

با افزایش قیمت 40درصدی سیمان تب سنج سیمان از کار افتاد. این افزایش قیمت زمزمه های تولد یک «سلطان» جدید را بر زبان ها انداخت.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصادی- این روزها به سایر مشکلات ریز و درشت مردم قطعی برق نیز اضافه شده است. انگار ابر و باد و مه و خورشدی و فلک در کارند تا دمار از روزگار این مردم درآوردند! قطعی برق همه ابعاد زندگی ایرانی ها را این روزها با چالش مواجه کرده است اما این بار به خال زده است! بخش عمرانی و تولید. قطعی برق دارد بخش تولید را با همه مشکلات ریز و درشتش کلافه می کند. یک تولید کننده کفش می گفت« کجای دنیا برق در شهرک صنعتی قطع می شود؟»

به گزارش «شایانیوز»،طی سه سال گذشته یعنی از واپسین روزهای زمستان سال 96 که ورق اقتصاد برگشت و دلار روی دنده چپ افزایش قیمت افتاد، بخش تولید بزگترین ضربه را از این بی انضباطی دید. ان گونه که هنوز حال تولید بعد از سه سال جا نیامده ! مصالح ساختمانی به خصوص سیمان جزو بخش هایی بود که به شت آسیب دید و با کمبود و افزایش قیمت مواجه شد و بخش مسکن را که ارتباط مستقیم با آن داشت با رکود بی سابقه مواجه کرد.

اکنون با گذشت سه سال هنوز سیمان روی ریل گرانی است اما هفته گذشته تب سنج سیمان با افزایش قیمت 40درصدی از کار افتاد. این افزایش قیمت زمزمه های تولد یک «سلطان» جدید را بر زبان ها انداخت: سلطان سیمان! هرچند خرید سیمان در ید 30 نفر در کشور است اما در هر صورت به گفته رییس انجمن تولید کنندگان سیما هیچ سطلانی در کار نیست و ففقط قطعی برق آخ از نهاد تولید کننده سیمان درآورده و به یکباره تورم 40درصدی دامن سیمان را گرفت و هر پاکت تا 100 هزار توان به فروش رفت!

هیچ سلطانی در کار نیست!

جمارانی رییس انجمن تولید کنندگان سیمان در این خصوص می گوید: «هیچ سلطانی در کار نیست قطعی برق به صنعت سیمان آسیب زده است. سیمانی که در سیلو می‌توان نگهداری کرد، به اندازه عرضه یک هفته است؛ یعنی کالایی نیست که بشود دپو کرد. حداکثر ظرفیت هم یک میلیون تُن است. ما از زمان قطع برق سه بار عرضه داشتیم و بعد مشکلات شروع شد. این دیگر کاملا واضح است. پس بحث احتکار که برخی مطرح می‌کنند، هم منتفی است؛ چون سیمان اصلا چنین قابلیتی ندارد.»

وی معقتد است که اینکه بورس را در این مساله مقصر می دانند یک مبحث انحرافی است تا ذهن مردم را از مساله اصلی منحرف کنند. درواقع قطعی برق به تولید سیمان آسیب وارد کرده نه بورس و نه سلطان.

بخش تولید در کشور سال هاست که با چالش های مختلفی روبروست آنقدر که طی سه سال گذشته مقام معظم رهبری نام گذاری سال ها را به تولید اختصاص دادند. اکنون قطعی برق در شرایط کنونی آسیب جدی دیگری به این بخش وارد می کند. بخش عمرانی و تولید در کشور نان خور بسیاری دارد.

 

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها