|

گزارش

آیا یارانه کرونا در فروردین پرداخت می ‌شود؟

آیا دولت در فروردین ماه سال 1400 نیز یارانه معیشتی کرونا به مردم می دهد؟

لینک کوتاه کپی شد

آیا یارانه کرونا در فروردین پرداخت می ‌شود؟ شاید این سوال بسیاری از شما نیز باشد که آیا دولت در فروردین ماه سال 1400 نیز یارانه معیشتی کرونا به مردم می دهد؟ در یک سال گذشته دولت برای حمایت از خانوار های آسیب ‌دیده از آسیب ‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا دو مرحله یارانه معیشتی کرونا پرداخت کرده که در مرحله دوم ۳۴ میلیون نفر یارانه گرفتند، آیا این یارانه در سال آینده نیز پرداخت می ‌شود؟ از اسفند سال گذشته که شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران آغاز شد کسب‌ و کار آسیب دیدند و معیشت بسیاری از خانوار با سختی همراه شد.

در همین خصوص دولت از اسفند سال ۹۸ تا اسفند سال ۹۹ دو مرحله یارانه کرونا پرداخت کرد. در چهار ماه اسفند پارسال و فروردین، اردیبهشت و خرداد امسال اولین دوره یارانه کرونا پرداخت شد. در این دوره کمک بلاعوض برای سه میلیون نفر از خانواده‌هایی که شناسایی شده‌اند و از کم درآمدترین اقشار جامعه بودند واریز شد.

مبلغ این یارانه کرونا به خانواده‌های یک نفره ۲۰۰ هزار تومان؛ دو نفره، ۳۰۰ هزار تومان؛ سه نفره، ۴۰۰ هزار تومان؛ چهار نفره، ۵۰۰ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۶۰۰ هزار تومان بود. در نیمه دوم سال نیز مجلس طرح پرداخت شش مرحله یارانه به ۶۰ میلیون نفر را عنوان کرد اما نهایتا دولت این یارانه را به ۳۴ میلیون نفر پرداخت کرد.

در این دوره مقرر شد چهار مرحله یارانه معیشتی کرونا در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند واریز شود که آخرین مرحله آن دو روز پیش واریز شد. مبلغ این یارانه برای ۹ میلیون نفر از افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد ۱۲۰ هزار تومان و برای ۲۵ میلیون نفر از اقشار کم‌درآمد که فاقد درآمد و بیمه بودند پرداخت شد.

از آنجایی که مسئولان درباره ادامه واریز یارانه کرونا یا شروع دوره جدید یارانه اظهارنظر نکرده‌اند به نظر می‌رسد پرونده این یارانه بسته شده است. واکسیناسیون گسترده ویروس کرونا در ایران هنوز آغاز نشده و به نظر می‌رسد سایه کرونا در سال آینده نیز بر اقتصاد و زندگی مردم سنگینی می‌کند؛ آیا در سال آینده واریز یارانه مجددا آغاز می‌شود؟

پروفسور محمد هاشم پسران، استاد اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا نیز در گفتگویی مفصل با تجارت‌نیوز با ترسیم مسیر بهبود اقتصاد ایران، تاکید می‌کند که اصلی‌ترین مسئله حال حاضر اقتصاد ایران بیماری کرونا است و دولت باید بهبود این بیماری را مدنظر قرار دهد.

به گفته او، سیاست‌های حمایتی ازاقشار آسیب‌پذیر باید ادامه داشته باشد، یعنی تا زمانی که نتوانیم حداقل ۵۰ درصد از مردم را واکسینه کنیم باید کمک‌ها ادامه پیدا کند و نباید نگران اثرات تورمی این سیاست‌ها بود.

همچنین براساس اظهارات هاشم پسران، دولت باید در این خصوص اعلام کند که چه برنامه‌ای برای حمایت‌های اقتصادی دارد اما می‌تواند این شرط را بگذارد که اگر در اوضاع بهبود حاصل شود این حمایت‌ها قطع می‌شود، اما اگر این اوضاع ادامه یافت حمایت‌ها نیز ادامه می‌یابد، در واقع به این ترتیب دولت به مردم اطمینان خاطر خواهد داد.

توانگر، نماینده مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز گفته که دولت برای سال آینده بودجه پرداخت یارانه کرونا را دارد. برای سال آینده دو بلاتکلیفی وضعیت انتخابات و تغییر دولت از یک سو و آینده برجام از سوی دیگر وجود دارد. باید دید دولت تصمیم مشخصی برای حمایت‌های معیشتی دوره کرونا می‌گیرد یا خیر؟

منبع: تجارت نیوز

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها