|

رکود سنگین بازار خودرو در ۶ ماهه ابتدایی سال/ چرا خرید و فروش رونق نمی‌گیرد؟

از آغاز سال جاری تاکنون حدود 6 ماه می‌گذرد و در طول این مدت، اتفاقاتی رخ داد که احتمال می‌رفت روی بازار خودرو تأثیرگذار باشد.

لینک کوتاه کپی شد

از آغاز سال جاری تاکنون حدود 6 ماه می‌گذرد و در طول این مدت، اتفاقاتی رخ داد که احتمال می‌رفت روی بازار خودرو تأثیرگذار باشد.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از تجارت نیوز؛ از سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و فوت او گرفته تا تشدید تنش‌های منطقه‌ای و همچنین طرح فروش ایران خودرو که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های فروش خودرو از لحاظ تعداد متقاضی به شمار می‌رفت و بیش از یک میلیون نفر اقدام به بلوکه کردن پول در حساب‌های وکالتی خود کردند.

همه و همه می‌توانستند تأثیرات منفی روی بازار خودرو داشته باشند، اما پاسخ بازار برای تمامی این موضوعات چه بود؟

بررسی‌ها از بازار خودرو نشان می‌دهد که در طول این مدت 6 ماهه، بسیاری از خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی نوسان قیمتی چندانی نداشتند و حتی برخی از خودروها با وجود افزایش نرخ‌های درب کارخانه آنها، نسبت به فروردین امسال دچار افت قیمت شدند.

کدام خودروها در بازار ارزان شدند؟

برای بررسی دقیق‌تر روند بازار خودرو، بد نیست رفتار قیمتی 6 خودروی محبوب داخلی و مونتاژی از ابتدای سال تاکنون مورد بررسی قرار بگیرد. کوییک S و سورن پلاس، دو نماینده از خودروهای داخلی بازار و جک J4، ام‌وی‌ام X22 Pro، آریزو 5 اسپرت و هایما 8S محصولات مونتاژی بازار محسوب می‌شوند که تغییرات قیمت آنها به شرح زیر است.

Untitled

همانطور که مشاهده می‌شود، هر 6 خودروی جدول نسبت به فروردین 1403 با افت قیمت روبه‌رو شده‌اند، اما میزان این کاهش قیمت‌ها با یک‌دیگر برابر نیست. نکته عجیب‌تر اینکه باوجود افزایش نرخ‌های درب کارخانه هر چهار محصول مونتاژی جدول، قیمت بازار این خودروها با کاهش همراه شده و این در حالی بود که طی این 6 ماه، تمامی عوامل تأثیرگذار روی افزایش قیمت‌ها رخ داد.

البته نباید تأثیر ثبات نرخ ارز در بازار آزاد را هم روی رکود بازار خودرو نادیده گرفت. ثباتی که با وجود تورم دو رقمی سالانه در اقتصاد ایران، از سال گذشته و در راستای سیاست‌های انقباضی دولت شکل گرفته و هر لحظه ممکن است با تغییر تصمیم دولت، رشد قابل توجهی داشته باشد.

به هر حال تجربه نشان داده، در صورتی که نیاز به خرید کالایی در ایران داشته باشید، بهتر است هرچه سریع‌تر آن‌را خریداری کنید؛ صرف نظر از اینکه ممکن است آن کالا در چند ماه آینده ارزان‌تر شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها