|

طلا لیدر بازار سکه شد

خودنمایی طلا در روز عقب نشینی سکه؛ بازار به کدام سو می رود؟

معامله‌گران معتقدند بازار طلا و سکه همچنان تحت تأثیر قیمت انس جهانی و تحولات سیاسی داخلی و بین‌المللی قرار دارد.

لینک کوتاه کپی شد

بازار طلا و سکه همچنان متاثر از افزایش قیمت اونس طلا شاهد انجام معاملات است و قیمت‌ها با نوسانات صعودی همراه هستند. قیمت اونس طلا پس از انتشار داده‌های تورم تولیدکننده آمریکا در روز پنجشنبه، به دلیل انتظارات کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو افزایش یافت و در پی آن بازار دو کاهش نرخ بهره را برای سپتامبر پیش‌بینی کرد که در نتیجه آن قیمت طلا تقویت شد. گزارش وال‌استریت‌ژورنال در روز جمعه هم به عنوان یک محرک قوی، قیمت طلا را بالای مرز مهم 2550 دلار نگه داشت و نرخ اونس طلا تا 2586 دلار افزایش یافت. 

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از اقتصادنیوز، به این ترتیب، قیمت این فلز گرانبها در جریان معاملات روز گذشته و پیش از تعطیلات پایان هفته، در سطح 2578 دلار قرار گرفت.

بر این اساس، افزایش قیمت اونس طلا به تقویت بازار داخلی طلا منجر شد و قیمت هر گرم طلای 18 عیار به 3 میلیون و 726 هزار تومان رسید. از سوی دیگر طلای آبشده به عنوان اولین بازار داخلی که همراه با اونس طلا صعود کرد، در روز شنبه به کانال 16 میلیون تومان رسید.

طلای آبشده نیز در روز شنبه با 16 میلیون تومان آغاز به کار کرد و تا مرز مقاومت 16 میلیون و 140 هزار تومان افزایش یافت اما در عبور از این مرز ناکام ماند و در نهایت با قیمت 16 میلیون و 90 هزار تومان بسته شد.

بر اساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از تحلیلگران، افزایش قابل توجه قیمت اونس طلا، عامل اصلی صعود قیمت طلای آبشده به کانال 16 میلیون تومان بوده است. این گروه دو سطح حمایتی کلیدی برای طلای آبشده را در 15 میلیون و 960 هزار تومان و 15 میلیون و 870 هزار تومان پیش‌بینی کرده‌اند که انتظار می‌رود در این سطوح، تقاضا و خرید افزایش یابد. در مقابل، مقاومت‌های مهم در سطوح 16 میلیون و 190 هزار تومان و 16 میلیون و 400 هزار تومان قرار دارند که عبور از آن‌ها نشانگر ادامه روند صعودی قیمت طلا خواهد بود.

با این همه، سیگنال صعودی قیمت اونس طلا تنها محدود به طلای آبشده نبود و قیمت سکه امامی را هم به کانال جدید هدایت کرد.

سکه روز گذشته کانال 44 میلیون تومان را فتح کرد و تا سطح 44 میلیون و 450 هزار تومان صعود کرد. این قیمت تا نیمه دوم معاملات کمی کاهش یافت و در 44 میلیون و 150 هزار تومان متوقف شد. قیمت نیم‌سکه و ربع‌سکه هم به ترتیب به 23 میلیون و 900 هزار تومان و 15 میلیون و 900 هزار تومان رسید. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، با وجود افزایش قیمت سکه، حباب سکه کاهش یافت و به 17 درصد رسید. قیمت 44 میلیون تومان برای سکه و 16 میلیون تومان برای طلای آبشده به عنوان رکورد قیمتی تابستان امسال محسوب می‌شود.

به این ترتیب، صعود قیمت‌ها در بازار طلا و سکه همه صندوق‌های طلای بورسی را سبزپوش کرد. با این حال، تحرکات خروج پول از این بازار تحت نظر معامله‌گران قرار گرفت. روز شنبه، 18 میلیارد تومان پول از صندوق‌های طلا خارج شد؛ مبلغی که علامت مثبتی برای بازار محسوب نمی‌شود.

معامله گران در روز گذشته شاهد انتشار سه خبر مهم بودند که می تواند بر نوسانات بازار طلا و ارز اثرگذار باشد. اولین خبر به برگزاری هفدهمین جلسه حراج سکه در مرکز مبادله اختصاص داشت که طبق اعلامیه، در روز دوشنبه 26 شهریور ماه 1403 برگزار خواهد شد. به عقیده معامله گران این رویداد می‌تواند بر نوسانات بازار تاثیرگذار باشد.

پایان سفر مسعود پزشکیان به عراق نیز دومین خبر مهمی بود که در کانون توجه فعالان بازار قرار گرفت. معامله‌گران موفقیت‌آمیز بودن آن را به عنوان نشانه‌ای از آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران از عراق تفسیر کردند. پایان نشست شورای حکام بدون صدور قطعنامه علیه ایران دیگر خبری بود که به ادعای معامله گران تأثیر مثبتی بر بازار داشت. همچنین گروهی از معامله گران معتقدند سفر رئیس‌جمهور به نیویورک در روزهای آتی به عنوان یک رویداد مهم سیاسی برای بازار مورد توجه قرار گرفته است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها