|

کاهش نامحسوس تقاضا و افزایش عرضه ها

پیش بینی بازار سهام 12 اردیبهشت؛ ورق در بورس برمی گردد؟

پیش بینی بورس

بورس با ثبت یک رشد کوچک در معاملات روز یکشنبه، به استقبال روز معاملاتی دوشنبه می رود همچنان خریداران نمادهای کوچک برندگان بازار هستند.

لینک کوتاه کپی شد

شاخص کل بورس تهران در روز معاملاتی گذشته 1032 واحد معادل 7 صدم درصد رشد کرد. اما شاخص هم وزن 96 صدم درصد رشد کرد تا یک بار دیگر ثابت شود نمادهای کوچک بازار فعلا خریداران بهتری دارند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از اقتصادنیوز، در شرایطی که شاخص کل بورس تهران چهار روز است در یک محدوده کوچک درجا می زند، شاخص هم وزن رشد نسبتا خوبی داشته و سهام بزرگ ترین شرکت های بورس فعلا تغییر خاصی طی این مدت نداشته اند. معمولا در چنین شرایطی، به مرور سرمایه گذاران سهام بزرگ را می فروشند تا وارد سهام کوچک شوند و از رشد آن ها جا نمانند. اما این کار باعث ایجاد فشار فروش در نمادهای بزرگ می شود و با منفی شدن شاخص سازها، شاخص کل هم منفی می شود و اثر خودش را روی کل بازار می گذارد.

در انتظار نقدینگی جدید

در معاملات روز گذشته بورس خروج 26 میلیارد تومان پول حقیقی ثبت شد که این عدد گرچه عدد بزرگ و ترسناکی نیست اما نشان دهنده انفعال حقیقی هاست. بورس برای رشد نیاز به نقدینگی جدید دارد و چنانچه نقدینگی جدید به بازار تزریق نشود، بعید نیست فروشندگان در بازار قدرت بگیرند و شاخص ها را به سمت پایین هدایت کنند.

خریداران فعلا قوی تر هستند اما...

البته فعلا شاخص قدرت خریداران حقیقی همچنان عدد 1.28 را نشان می دهد که برتری خریداران در آن مشهود است. روز گذشته هر کد حقیقی به طور متوسط 22.8 میلیون تومان خرید انجام داد و فروشندگان حقیقی نیز به طور متوسط 17.9 میلیون تومان فروش داشتند.

افزایش جزئی تعداد نمادهای دارای صف فروش نیز فعلا موضوع نگران کننده ای نیست اما نشان از اصلاح رسیدن برخی نمادها به محدوده های مقاومتی دارد که می تواند نتیجه آن افزایش فشار فروش در بازار باشد. دیروز تعداد صفوف فروش در حالی به 24 عدد رسید که در روز شنبه 20 صف فروش در بازار وجود داشت.

از طرفی تعداد صفوف خرید نیز از 189 عدد در روز شنبه، به 176 عدد در روز یکشنبه رسید و نقدینگی موجود در صف های خرید نیز از 805 به 626 میلیارد تومان کاهش یافت. 

ورق برمی گردد؟

مجموع پارامترهایی که برای بررسی روند آینده بورس اهمیت دارند، نشان دهنده کاهش جزئی تقاضا و افزایش جزئی عرضه در بازار است. چنانچه خریداران نتوانند این نسبت ها را دوباره به سود خود برگردانند، بعید نیست فروشندگان قدرت بیشتری پیدا کرده و نوسانات بازار را به سمت پایین هدایت کنند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها