|

ماجرای عوارض صادرات چه بر سر بازار می آورد؟

پیش بینی بورس هفته آخر فروردین؛ خودرویی ها لیدر بازار می شوند؟

بورس

گروه خودرو با استراحت کوتاهی که داشت هفته آینده به نظر در صدر توجهات باشد و بتواند بازار را همراه خود صعودی یا نزولی کند.

لینک کوتاه کپی شد

مهمترین خبر در هفته‌ای که گذشت وضع عوارض سنگین بر برخی از کالاهای صادراتی بود. خبری که باعث شد روز سه شنبه بازار بیش از دو درصد ریزش داشته باشد. انتقادهای زیادی به این بخشنامه وارد است. اولا بعضی از اقلامی که شامل این قانون می‌شوند همان کالاهایی هستند که در آذر ۱۴۰۰ از لیست معافیت مالیاتی صادراتی حذف شدند. یعنی الان این تولیدکنندگان هم باید مالیات بپردازند و هم عوارض که این موضوع باعث کاهش بخش قابل توجهی از سودشان می‌شود.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از اقتصاد آنلاین، بعضی از کالاها که اساسا حاشیه سود زیر ۲۰ درصد دارند، مثل شمش روی و با این قانون تولید از توجیه اقتصادی خارج می‌شوند که مسلما به نفع هیچ بخشی از اقتصاد کشور نیست. برخی از شرکت‌ها که محصولاتشان در این لیست است در حدود ۵۰ درصد درآمدشان صادراتی است و وضع این قانون می‌تواند اثر منفی زیادی روی سودآوری کلی شرکت داشته باشد.

همچنین در انتهای بخشنامه بندی اضافه شده که این درصدهای پلکانی عوارض تا اول خرداد وضع شده یعنی دو ماه و مجددا باید در اول خرداد ستاد تنظیم بازار این اعداد را مشخص و تعیین کند این  موضوع عملا کار تحلیل را فلج میکند. زیرا یک تحلیلگر بنیادی نمی‌تواند برای چند ماه آینده این اعداد را پیش بینی کند و این خلاف شعار پیش بینی پذیر بودن اقتصاد است.

بنابراین از اساس این بخشنامه مشکل دارد. امیدوار هستیم در روزهای آینده خبرهای مبنی بر لغو این بخشنامه منتشر شود که هرچند حتی اگر این اتفاق هم رخ دهد، وضع قوانین خلف‌ الساعه می‌تواند به بدنه بی‌اعتماد بازار  ضربه روانی بدی وارد کند.

51809_719

بازگشت خوب بازار در ساعات پایانی چهارشنبه

در روز چهارشنبه به خصوص در یک ساعت پایانی بازار برگشت خوب و امیدوار کننده‌ای داشت و شاخص کل کندل صعودی ثبت کرد. حجم معاملات در این هفته خوشبختانه پایین نیامد و در حال حاضر میانگین سی روزه ارزش معاملات خرد سهام در حدود ۴.۵ هزار میلیارد تومان است که همچنان در بالای این عدد در حال معامله است و این هم جای امیدواری دارد. 

اتفاق دیگری که در حال وقوع است و بازار نیم نگاهی هم به آن دارد، رشد قیمت دلار نیمایی است. از ابتدای امسال تا الان نزدیک به سه درصد رشد داشته است. به لحاظ تحلیلی همیشه سودآوری شرکت‌های بورسی با دلار نیمایی محاسبه می‌شود اما به لحاظ روانی دلار بازار آزاد بر بازار سرمایه اثرگذار است و دلار هم این هفته تا نزدیکی کانال ۲۸ هزار تومن رشد داشت و این درحالی است که خبرهای بسیار مثبتی از برجام و حتی آزاد شدن برخی منابع ارزی ایران به گوش می‌رسد.

 در روز سه شنبه بعد از ظهر، مقام رهبری در سخنرانی که داشتند تاکید کردند که گشایش‌های ارزی قرار است رخ دهد اما این نباید منجر به ارز پاشی و واردات بی‌رویه شود. این یک سیگنال مهم برای اقتصاد ایران است که نباید دولت برای کاهش مصنوعی قیمت دلار ارز  پاشی انجام دهد و از طرفی در سخنانشان تاکید داشتند که این منابع باید در راه زیر ساخت‌های کشور مثل حمل و نقل جاده‌ای و ریلی و نوسازی صنایع مختلف صرف شود و این سخنان هم چراغ سبزی برای برخی صنایع بورسی است مثل حمل و نقلی‌ها و سیمانی‌ها.

stock

و اما پیش بینی بازار در هفته آینده

گروه خودرو با استراحت کوتاهی که داشت هفته آینده به نظر در صدر توجهات باشد. با توجه به خبرهایی مبنی بر واگذاری سهام دولت در دو نماد بزرگ این گروه یعنی خودرو و خسایپا انتظار داریم که هفته آینده این گروه لیدر بازار باشند و بتواند بازار را همراه خود صعودی یا نزولی کند.

 البته احتمال سودسازی بسیار بالای پالایشی‌ها هم مورد توجه بازار است و بازار منتظر گزارش‌های ۱۲ ماهه این گروه است. به نظر می‌رسد هر کدام از پالایشی‌ها که گزارش خود را ارائه کنند تقریبا وضعیت برای بقیه هم روشن خواهد شد و اگر طبق شنیده‌ها سودسازی خوبی داشته باشند، این گروه هم جای رشد خوبی خواهند داشت. در نتیجه هفته آینده پلایشی‌ها در کنار خودرویی‌ها لیدر بازار خواهند بود.

و اما به رسم هر هفته نگاه تکنیکالی داریم به شاخص کل

شاخص کل نتوانست مقاومت ۱۴۹۰ هزار واحد را رد کند  و اصلاحی جزئی در این محدوده داشت. اگر در این ناحیه هم زمان rsi و mfi مجددا وارد ناحیه اشباع خرید شوند، می‌توان پیش بینی کرد که مقاومت ۱۴۹۰ هزار واحد شکسته خواهد شد و شاخص تا هدف ۱۵۸۰ هزار واحد رشد خواهد داشت.

اما اگر به اصلاح ادامه دهد، شاخص کل تا محدوده حمایتی ۱۳۹۰ الی ۱۴۰۰ هزار واحد اصلاح خواهد داشت و بعد از آن مجددا به مدارد صعودی برمی‌گردد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی