|

سکانس +18 سریال جیران چه یهو همه رو حیرون کرد؛ مامان شاه چه ناجووور رسوا شد!

jeyran series shayanews

قسمت چهلم سریال جریان پر از اتفاقات عاشقانه بود. از رابطه نقره و روشن تا ازدواج سیاوش و سرانجام رسوا شدن مهد علیا پیش پسرش

لینک کوتاه کپی شد
4

شایانیوز- سریال جیران به قست چهلم رسید و تو این قسمت هر کدوم از شخصیت ها سمت و سوی جدیدی تو داستان پیدا کردن و یه جورایی میشه گفت حسن فتحی هر چی تا این قسمت روایت عاشقانه داشت تو قسمت چهلم یک دفعه مسیر همشون رو تغییر داد!

خیلی از کاربرا قسمت چهلم سریال جیران رو با چهل سالگی آدم ها مقایسه کردن و اینکه انسان ها تو چهل سالگی به اوج پختگی و تکامل می رسن و عاقانه فتحی هم انگار تو قسمت 40 به یکباره کامل شد البه این تکامل قصه مصادف شد با برملا شدن کلی رابطه دو نفره که در ادامه به اون ها می پردازیم.

وقتی نقره نمی گذاره روشن ناکام از دنیا بره!

تو قسمت چهلم دیدم که فردای روزی که نقره با روشن رابطه عاشقانه برقرار می کنه می کنه اون رو جلوی صدراعظم و پسرش کاظم می کشه! در واقع نقره خاتون شب قبل از زیر زبون روشن می کشه که اون داشته برای کفایت خاتون کار می کرده و یه جورایی صدراعظم رو دور می زده و بعد از اینکه این ماجرا ها رو به گوش صدراعظم می رسونه روشن آقا رو هم خاموش می کنند! البته دیالوگ نقره نرد جناب صدراعظم هم در نوع خودش جالبه چرا که وقتی ازش می پرسن چرا همون شب قبل تکلیف روشن رو یکسره نکردی میگه که می خواستم ناکام از دنیا نره!

نقره و روشن البته پیش از این هم سکانس های منشوری داشتن که گل سر سبدشون ابراز علاقه روشن به کنیز خاصه مهد علیا تو حموم بود! ماجرا هم از این قرار بود که روشن خان تو حموم تشریف داشتن و در همین حین نقره خاتوم هم میاد و خلاصه که عاشقانه هایی هم بینشون رد و بدل میشه و شاید.

سیاوش هم به مراد دلش که خاتون گرجی بود رسید!

گفتیم که قسمت چهلم کلی داستان  روایت عاشقانه داشت و سیاوش هم که حالا سودای پادشاهی داره و در تلاشه که با کمک کفایت خاتون ناصرالدین اه رو از تخت به زیر بکشه هم تو این قسمت با سارای گرجی ازدواج کرد. سیاوش که وقتی از جیران ناامید شد و فهمید که او دل در عشق سلطان بسته بعد از اینکه چندین بار ناخواسته در مسیر سارای گرجی قرار گرفت و حتی نزدیک بود به خاطر این خاتون جذاب جونش رو هم از دست بده بلاخره مهر دوتاشون به دل هم نشست و باهم ازدواج کردن!

تشت رسوایی مهد علیا هم که از بوم افتاد!

مهد علیا هم که با قراول خاصه حسابی کیفش کوک بود و باهم خوشی می کردن هم تو قسمت چهلم رسوا شد! البته مشخص نشد چرا سلمان خان به یکباره از عشق مهد علیا فارغ شد و رفت پیش سلطان تا همه چیز رو لو بده. البته خیلی ها از همون اول عشق مهد علیا با سلمان خان رو باور نداشتن و به فتحی انتفاد کرده بود که فقط قصد داره روایت و قصه جیران رو اروتیک کنه و از این طریق ضعف های زیاد سریالش رو پوشش بده.

jeyran-series-11

آیا سریال جیران حسن فتحی یک کپی ناشیانه از حریم سلطان است؟

گویی سازندگان جیران با تاخیر چندساله نسخه ایرانی حریم سلطان را ساخته‌اند. شباهت‌ها انکارناپذیر است. خدیجه تجریشی و الکساندرا در هردو داستان زنانی خارج از دایره اشراف‌زادگان‌اند که دل پادشاه را می‌برند و یکی جیران و دیگری خرم لقب می‌گیرد. هردو از نظر درباریان و اهل حرمسرا «بیگانه» به شمار می‌آیند. هردو نامزدهایی دارند که در دربار مشغول به کار می‌شوند. هردو وارد جدال‌های سیاسی دربار می‌شوند و بحث بچه‌دار شدن و مساله جانشینی در هردو داستان پررنگ است.

نکته قابل تامل آن است که سندیت سریال «حریم سلطان» را مورخان زیر سوال برده‌اند و این سریال بیشتر تخیلی به شمار می‌آید. سازندگان «جیران» هم ادعای تاریخ‌نگاری ندارند و احسان جوانمرد، نویسنده فیلمنامه، زمستان سال گذشته گفت حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد داستان از تاریخ آمده و بیشتر ماجرا داستان‌پردازی است. به نظر می‌رسد که او و حسن فتحی برای این داستان فرمول سریال ترکیه‌ای را پیش روی خود می‌دیده‌اند و از آن بهره برده‌اند.

اما دو سریال ایرانی و ترکیه‌ای تفاوت بزرگی دارند؛ تصویر کردن شخصیت شاه. در «حریم سطان» با پادشاهی به نام سلطان سلیمان مواجهیم که علاوه بر زندگی خصوصی، ابعاد دیگر زندگی‌اش مورد توجه قرار گرفته است و در مجموع حاکمی مقتدر و آگاه نشان داده می‌شود.

اما در «جیران» ناصرالدین شاه آیا قهرمانی از دل تاریخ است؟ واضح است که پاسخ منفی است. ناصرالدین شاه طوری به تصویر کشیده شده که اعتراض مورخان داخل ایران را به‌دنبال داشته است.

 1617738636

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی