|

رژیم غذایی در زمان آلودگی هوا

چگونه با تغذیه سالم، در برابر آلودگی هوا مقاوم شویم؟

این مواد غذایی را مصرف کنید تا در برابر اثرات آلودگی هوا مقاوم شوید.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز-این روزها هوایی که تنفس می کنیم، میزان خطرناکی آلودگی را وارد بدنمان می کند. افرادی که حتی هیچ مشکلی در تنفس خود ندارند نیز، از اتاق های اورژانس بیمارستان سر در می آورند. ما اکنون برخی از مواد مغذی حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی را به شما معرفی کنیم که می تواند به بدن شما کمک کند تا با این مسئله کنار بیایید.

هوای آلوده ای که استنشاق می کنیم، ازن، دی اکسید نیتروژن ، ذرات معلق، ذرات گازوئیل و غیره را به ریه های ما تزریق می کند. و آنتی اکسیدان های محافظ موجود در پوشش ریه ها تا زمانی که از تعداد شان کافی باشد، با آن ها مبارزه می کنند. پس از آن ، آلاینده ها شروع به حمله به سلول های ایمنی و بدن می کنند که باعث تولید شدن رادیکال های آزاد و موجب التهاب می شوند. اما آیا می دانید آنتی اکسیدان های غذایی که می خورید می توانند بدن را از اثرات مضر ناشی از آلاینده های هوا محافظت کنند؟

 

برای مقابله با اثرات آلودگی هوا، این مواد مغذی قدرتمند را مصرف کنید:

ویتامین C: این قوی ترین آنتی اکسیدان برای بدن ما است. این ویتامین محلول در آب در سراسر بدن ما وجود دارد و رادیکال های آزاد را از بین می برد. ویتامین C همچنین به بازسازی ویتامین E کمک می کند. ویتامین C کافی در رژیم های غذایی روزانه برای حفظ سطح آن در ریه ها بسیار مهم است. بزرگسالان به 40 میلی گرم از این ویتامین در روز نیاز دارند.

1. سبزیجاتی مانند برگ گشنیز، جعفری، کلم و شلغم منابع خوبی برای این ویتامین هستند.

2. میوه هایی مانند پرتقال و سایر مرکبات سرشار از ویتامین C هستند.

3. ساده ترین راه برای دریافت دوز روزانه ویتامین C ، گنجاندن آب 2 لیمو در رژیم غذایی روزانه است.

58

 

ویتامین E: این ویتامین محلول در چربی اولین خط دفاعی در برابر آسیب دیدن بافتهای انسان است.

1. ویتامین E در رژیم غذایی ما معمولاً از روغن های پخت و پز گیاهی ناشی می شود. آفتابگردان ، گلرنگ و روغن سبوس برنج سه منبع اصلی هستند و به دنبال آنها بادام زمینی و روغن زیتون قرار دارند.

2. بادام و دانه های آفتابگردان نیز منابع خوبی برای تأمین این ویتامین هستند. دانه ها و آجیل ها نیز کالری زیادی چربی دارند، بنابراین حدود یک اونس در روز کافی است.

3. در میان ماهی ها - ماهی قزل آلا به دلیل داشتن ویتامین E توصیه می شود.

4. ادویه ها و گیاهانی مانند پودر چیلی ، فلفل قرمز ، میخک ، پونه کوهی ، ریحان و جعفری حاوی مقدار مناسبی ویتامین E هستند. اینکه آنها را بخشی از پخت و پز روزانه خود کنید، بسیار مفید است.

 

dreamstime_m_54661705

 

بتا کاروتن: به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان، نقش بسیار مهمی در کنترل التهاب دارد. همچنین به جذب شدن ویتامین A کمک می کند.

1. سبزیجات برگ مانند گشنیز، شنبلیله، کاهو و اسفناج غنی ترین منابع بتا کاروتن هستند.

2. برگ تربچه و هویج نیز منابع خوبی هستند.

 

vitamins-supplements-herbs_vitamins_beta-carotene_1440x1080_603197838

 

چربی های امگا 3: از بدن در برابر اثرات مخرب آلودگی هوا بر سلامت قلب محافظت می کنند. منابع این روغنهای سالم:

1. آجیل و دانه هایی مانند گردو ، دانه های چیا و دانه های کتان. آنها را به ماست اضافه کنید. می توانید اسموتی درست کنید یا فقط آنها را همانطور که هست بخورید. 

2. دانه خردل نیز حاوی امگا -3 هست.

 

chia-pudding-5-1200x1600 (1)

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی