|

رییس کانون سراسری انبوه سازان ایران در گفت و گو با شایانیوز :

افزایش ناباورانه قیمت مصالح ساختمانی و کاهش قدرت خرید مسکن

افزایش قیمت مصالح ساختمانی ناشی از کاهش ارزش پول ملی ماست که در نهایت موجب شده قدرت خرید مردم در بازار مسکن از دست برود.

لینک کوتاه کپی شد

شبنم فرزین پور؛ شایانیوز- رییس کانون سراسری انبوه سازان ایران  گفت: در حالی که صفر تا صد 97 درصد از محصولات و مصالح ساختمانی از قبیل سنگ آهن، کنسانتره، فولاد و... در داخل کشور تولید می شود، اما ما با افزایش ناباورانه قیمت آنها رو به رو هستیم.

جمشید برزگر در گفت و گو با شایانیوز با بیان این مطلب افزود: به طور مثال علیرغم اینکه فولاد از جمله مصالحی است که به طور کامل در داخل تولید می شود و ما از صادر کنندگان فولاد در منطقه هستیم، این حجم از گرانی آن دور از ذهن است.

وی با بیان اینکه سابق بر این انبوه سازان 70 درصد از مصالح و محصولات مورد نیاز خود را از طریق کارت اعتباری خریداری و سپس هزینه این مصالح را به صورت اقساطی و در طول چند ماه پرداخت می کردند، ادامه داد: این در حالی است که در شرایط کنونی فروشندگان مصالح ساختمانی از پذیرش کارت اعتباری خودداری می کنند و مصالح ساختمانی را تنها به شرط واریز کامل وجه به انبوه سازان و سازندگان مسکن می فروشند.

برزگر با اعلام اینکه شرایط کنونی، مشکلات زیادی را برای انبوه سازان ایجاد کرده است، ادامه داد: این افزایش قیمت ها ناشی از کاهش ارزش پول ملی ماست که در نهایت موجب شده تا نه تنها اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه، بلکه اقشار میانه و متوسط جامعه که شامل دهک های سه، چهار، پنج، شش و بعضا هفت هستند، قدرت خرید خود را در بازار مسکن از دست داده اند.

رییس کانون سراسری انبوه سازان در ادامه بیان کرد: به جز دهک های بالای جامعه که در مناطق مرفه نشین پایتخت و کلان شهرها امکان خرید مسکن را دارند، حتی قدرت خرید اقشار میانه هم بسیار افت کرده که باید برای این معضل فکر اساسی شود.

تسهیلات مسکن جوابگوی قیمت خرید نیست

وی اضافه کرد: متاسفانه رقم تسهیلات مسکن هم آنقدر قابل توجه نیست که متقاضیان خرید مسکن بتوانند روی آن حساب کنند و به عقیده ما باید به تناسب بازار و به تناسب افزایش قیمت ها، تسهیلاتی را به تولیدکنندگان مسکن پرداخت کنند که قابل انتقال به خریدار باشد. اما متاسفانه در این زمینه اقدام خاصی انجام نمی شود.

برزگر با یادآوری اینکه انبوه سازان در بسته پیشنهادی خود به دولت و مجلس تاکید کردند که باید این مسائل مورد عنایت قرار بگیرد تا متقاضیان خرید مسکن در این شرایط بتوانند به مسکن دلخواه خود دست یابند، افزود: در غیر این صورت افراد فاقد مسکن در این بازار متلاطم نمی توانند کاری از پیش ببرند.

این انبوه ساز با اشاره به شرایط نامساعد انبوه سازان در شرایط کنونی اقتصادی بیان کرد: در چنین شرایطی انبوه سازان نیز به لحاظ اینکه بخش عمده ای (در حدود 30 تا 40 درصد) از منابع مورد نیاز خود را از محل پیش فروش تامین می کنند، طی یکی دو سال اخیر به لحاظ پیش فروش واحدهای خود به قیمت ارزان، اکنون به دلیل افزایش قیمت ها با مشکل در تکمیل و تحویل این پروژه ها مواجه شده اند و امکان اتمام واحدهای مسکونی را به قیمت پیش فروش شده ندارند و باید مبالغ بالاتری را برای این منظور هزینه کنند.

هر ارگانی عوارضی را برای صنعت ساختمان تعریف می کند

وی با انتقاد شدید از اینکه در وضعیت کنونی هر نهاد و ارگانی که از راه می رسد و هر اداره و ارگانی که انبوه سازان با آن سر و کار دارند، عوارضی را برای صنعت ساختمان تعیین و تعریف می کند، گفت: در واقع دریافت هزینه از بخش ساخت و ساز به یک منبع درآمد برای نهادهای متولی تبدیل شده است.

برزگر ادامه داد: این در حالی است که انبوه سازان سرمایه خود را برای ساخت و تولید واحدهای مسکونی و تحویل این واحدها صرف کرده و بسیاری از آنها حتی ورشکست شده اند و داروندار خود را در گروی تعهد خودشان به حراج گذاشته اند تا بتوانند پایبند تعهدات خود باشند. اما در مقابل می بینیم که به هر بهانه ای از آنها مالیات دریافت می کنند و گوش شنوایی هم وجود ندارد که انبوه سازان در وضعیت مالی مناسبی قرار ندارند.

وی گفت: به گفته نهادهای متولی طبق قانون انبوه سازان باید به ازای هر متر مربع، در هنگام نقل و انتقال املاک مالیات بپردازند و در عین حال مالیات بر درآمد هم پرداخت کنند. از طرف دیگر بحث بیمه کارگران ساختمانی مطرح است و در حالی که ما از ابتدای پروانه حق بیمه را پرداخت می کنیم، اما حتی یک نفر از کارکنان ما بیمه نمی شوند و اعتراضات ما درخصوص بیمه های کارگران به جایی نمی رسد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها