|

عضو انجمن انبوه سازان در گفت و گو با شایانیوز :

شرایط ملتهب بازار مسکن/ خانه تا پایان سال گران‌تر می شود

قیمت مسکن در سال جاری نه تنها کاهش نمی یابد، بلکه حتی شاهد رشد قیمت تا ۱۵ درصد در بازار مسکن خواهیم بود.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان تهران با انتقاد شدید از شرایط موجود در بخش ساخت و ساز کشور گفت: در شرایط فعلی اقتصادی به خصوص اقتصاد مسکن، بازار مسکن و بخش ساخت و ساز بسیار ملتهب است.

سعید آسویار در گفت و گو با شایانیوز و با بیان این مطلب درخصوص عوامل اثرگذار بر التهاب بازار مسکن تصریح کرد: با توجه به دخالت هایی که دولت در بخش سیاست گذاری و قیمت گذاری می کند، بخش مسکن شرایط بسیاری ملتهبی دارد.

این سازنده مسکن ادامه داد: انبوه سازان و سازندگان مسکن به دلیل شرایط سختگیرانه شهرداری ها و تغییراتی که هر روز در قوانین و مقررات ایجاد می کنند، هیچ کدام تمایلی به ساخت و ساز ندارند و این گونه سنگ اندازی ها در مسیر ساخت و ساز، تمایل سازندگان برای تولید مسکن را از آنها گرفته است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت ساخت و ساز در تهران رضایت بخش نیست، ادامه داد: به دنبال بروز این وضعیت، موج جدیدی از خروج سرمایه ها، نه به معنای سرمایه ریالی، بلکه سرمایه انسانی و تجربی از این صنف اتفاق افتاده است. به طوری که اکثر سازندگان تغییر شغل می دهند و از این حرفه خارج می شوند و به سرمایه گذاری در شغل های دیگر و بازارهای موازی از قبیل طلا، سکه، بورس و ... تمایل دارند.

سعید آسویار

سعید آسویار عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان 

افزایش دو برابری هزینه های ساخت و ساز

این انبوه ساز در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه امسال هزینه های ساخت و ساز نسبت به سال 99 دو برابر شده است گفت: وقتی دستمزدها از ابتدای سال جاری ۵۰ درصد رشد داشته و قیمت مصالح ساختمانی دو برابر شده است، طبیعی است که قیمت تمام شده ساخت و ساز نسبت به سال قبل بیشتر شده است.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران با بیان اینکه بخش مسکن موتور محرکه اقتصادی کشور است و با رونق خود به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد گفت: در حالی که در شرایط کنونی، بازار مسکن چه در بخش تقاضا و چه در بخش عرضه، دچار مشکلات متعددی شده است بانک ها باید مانند کشورهای دیگر تا ۸۰ درصد از هزینه ساخت و خرید مسکن را در قالب تسهیلات مسکن به آنها ارائه کنند.

قیمت مسکن تا پایان 1400

وی درخصوص پیش بینی خود از قیمت مسکن تا پایان سال 1400 اعلام کرد: شواهد موجود در بازار حاکی از آن است که کمبود عرضه نسبت به تقاضا وجود دارد و بر همین اساس، قیمت مسکن در سال جاری نه تنها کاهش نمی یابد، بلکه حتی شاهد رشد قیمت تا ۱۵ درصد در بازار مسکن خواهیم بود.

آسویار همچنین درخصوص دلایل رکود فعلی بازار مسکن توضیح داد: علت اول رکود مسکن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که بسیاری از فعالان اقتصادی به آن امیدوار بودند، اما متوجه شدند که با تغییر مسئولان آمریکا تفاوتی در بازار مسکن ما ایجاد نخواهد شد.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران ادامه داد: علت دوم رکود مسکن در شرایط کنونی، قرار گرفتن در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در کشور ما است که انتخابت ریاست جمهوری از منظر تغییر قوانین اقتصادی و بالادستی حوزه مسکن و انتخابات شورای شهر از منظر تغییر قوانین شهری دارای اهمیت است.

آسویار همچنین در پاسخ به این سوال که شیوع کرونا چه تاثیراتی بر بخش ساخت و ساز به دنبال داشته است، عنوان کرد: بیشتر از آن که بیماری کرونا و تبعات آن بر بازار مسکن اثرگذار باشد، جو حاکم بر بازار مسکن است که تاثیرات منفی در این حوزه به دنبال داشته است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها