|

امین جلال‌پورچرا مدرن‌سازی مشاوران املاک ضرورت دارد؟

لینک کوتاه کپی شد
امین جلال‌پور* به دلیل تحولات تکنولوژیکی و بسترسازی شبکه‌های اجتماعی، مشاغل زیادی در خطر از بین رفتن قرار دارند. یکی از این مشاغل، مشاوره املاک است که پیش‌بینی می‌شود ظرف سال‌های آینده دست‌کم در شهر‌های بزرگ به شدت محدود شود.
در حال حاضر میزان رضایت از مشاوران املاک در حد بسیار پایینی قرار دارد. شمار مشاورانی که آموزش دیده‌اند بسیار کم است و به همین دلیل، برخورد‌ها اغلب آزاردهنده و اطلاعاتی که باید بر اساس آن خرید کنید ناچیز و سطحی است.
بیایید چرخه خرید و فروش خانه را با هم مرور کنیم آن‌وقت از خود می‌پرسید واقعاً کار اصلی مشاوران املاک چیست؟ وقتی برای خرید به مشاوران املاک مراجعه می‌کنید انتظار دارید اطلاعات کافی از املاک آماده فروش به شما بدهند. این اطلاعات برای شما بسیار تعیین‌کننده و حیاتی هستند، اما عکس آن اتفاق می‌افتد. این شما هستید که باید به آن‌ها اطلاعات شخصی خود را بدهید. آن‌ها دنبال این هستند که ببینند چقدر پول دارید، کجا کار می‌کنید و با کدام آژانس املاک در ارتباط هستید. بعد شماره تلفن شما را می‌گیرند و تازه گرفتاری‌های شما آغاز می‌شود. با اطلاعاتی که از شما دریافت کرده‌اند، نقشه‌ای تدارک دیده‌اند. مدام تماس می‌گیرند و خانه‌هایی را نشانتان می‌دهند که با معیار‌های شما فاصله زیادی دارد. وقتی خوب از نفس افتادید، خانه مورد نظر خود را نشانتان می‌دهند و از مزایای آن می‌گویند. احتمالاً متوجه نیستید و در دام آن‌ها افتاده‌اید. بعد از اینکه موافقت ضمنی شما را می‌گیرند، می‌خواهند با فروشنده رودررو مذاکره کنید.

در آژانس املاک مقابل فروشنده می‌نشینید. کمی باهوش باشید، متوجه چشمک‌ها و ایما و اشاره‌ها می‌شوید. هیچ حسی بدتر از این نیست؛ به افرادی لبخند بزنید که می‌خواهند کالایی را گران‌تر از ارزشی که دارد به شما بفروشند. اینجا هم احتمالاً فروشنده قیمت مورد نظر خود را به مشاوران اعلام کرده و گفته هر قیمتی بالاتر از این، متعلق به شما. نوبت به روز معامله و عموماً هدایت نادرست جلسه معامله از سوی مشاور قراردادی می‌رسد که عموماً از اصل صداقت دور شده و طرفینی را که از اصل با هم دشمنی ندارند به دو رقیب جدی مبدل می‌کند. قیمت مهم است، اما هزار و یک مساله ثبتی و شهرداری و… نیز که باید بررسی می‌شد زیر سنگینی سایر بحث‌ها عموماً گم می‌شود.

فروشنده ملک ترجیح می‌دهد بی‌واسطه با خریدار رودررو شود. در سایت‌ها و روزنامه‌ها و شاید در کانال‌های فروش مسکن، آگهی فروش خانه‌اش را منتشر می‌کند با این تاکید که فقط خریداران واقعی تماس بگیرند. اما باز هم مشاوران املاک تماس می‌گیرند. هرکدام انتظار دارند کلید خانه را به آن‌ها بسپارید. شما مخالفت می‌کنید. روزی چندبار باید زمان بازدید بگذارید. هر بار چند نفر می‌آیند و ملک شما را می‌بینند، اما هیچ‌کدام خریدار نیستند. از میان مراجعان، بعضی‌ها فقط کمی جدی‌تر هستند، اما قیمتی که ارائه می‌کنند پایین‌تر از قیمت مورد نظر شماست. رفته‌رفته شما متقاعد می‌شوید که ملکتان از آنچه در ذهن دارید کمتر می‌ارزد. اینجا هم احتمال دارد دوباره در دام بیفتید.

مشاوران موفق شده‌اند ارزش ملک را در ذهن شما تنزل دهند. در مقابل به یکی از خریداران وعده داده‌اند که قیمت ملک مورد نظرشان را پایین می‌آورند، اما از خریدار طلب شیرینی می‌کنند. آنچه اشاره شد، فقط کمی از ناهنجاری‌های بازار املاک است که در نهایت باعث نارضایتی فروشنده و خریدار می‌شود. فقط همین مشکلات باعث می‌شود آرزو کنیم پدیده‌ای در این بازار ناهنجار ظهور کند تا برای همیشه از شر چنین مسائلی در بازار ملک و مسکن راحت شویم.
*تحلیلگر بازار مسکن

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها