|

بنزی که هرگز نمی میرد؛

بررسی کامیون مرسدس بنز اکتروس نسل سوم در ایران

طراحی اکتروس های نسل سوم دقیقاً مثل افرادی است که سال‌هاست بدنسازی کار کرده‌اند و از هر نقطه بدن شان عضله بیرون زده است.

لینک کوتاه کپی شد

در سال ۲۰۰۸ میلادی نسل سوم سری تولیدات کامیون‌های اکتروس مرسدس بنز تولید شد. این نسل از همان ابتدا بسیار موفق عمل کرد طوریکه مرسدس بنز برای بار سوم عنوان کامیون برتر سال را در سال ۲۰۰۹ از آن خود کرد. نسل سوم فیس لیفتی از طراحی نسل دوم شده بود طوریکه تعداد خطوط کمتر اما پهنای آنها بیشتر بود. طراحی اکتروس های نسل سوم دقیقاً مثل افرادی است که سال‌هاست بدنسازی کار کرده‌اند و از هر نقطه بدن شان عضله بیرون زده است.

این طراحی عضلانی مرسدس بنز با موتورهای نسل جدید V شکل و گیربکس تمام اتوماتیک، برتری بنز را بیشتر از همیشه خاطر نشان می‌دهد. مرسدس بنز مثل همیشه نوآوری‌های بسیاری را همراه با تولیدات جدید خود رونمایی می‌کند که این نسل نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه مقاله بعضی از نوآوری‌های مرسدس بنز در نسل سوم اکتروس را اشاره کرده‌ایم.

مرسدس-بنز-آکتروس-۳

 

سیستم پایداری برقی کامیون که اولین بار در دنیا اتفاق افتاد. این سیستم به کنترل حالت کامیون در سر پیج‌ها بسیار کمک می‌کرد. یا سیستمی ایمنی که از منحرف و قیچی کردن کامیون در شرایط بد با کم کردن خودکار گاز اتفاق می‌افتاد. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای نسل سوم اکتروس، گرفتن عنوان اقتصادی‌ترین کامیون دنیا توسط اکتروس ۱۸۴۴ بود. طی آزمایشی که در جنوب ایتالیا انجام شد، اکتروس نسل سوم ۱۸۴۴ با پیمایش ۱۲.۸۰۰ کیلومتر با وزن ناخالص ۴۰ تن که شامل ۲۵ تن بار و ۱۵ تن وزن کامیون بود، توانست میانگین مصرف سوخت ۱۹.۴ لیتر را در هر صد کیلومتر در کتاب گینس ثبت کند.

اکتروس نسل سوم در انواع کابین گیگا اسپیس، بیگا، استریم، کلاسیک، کامپکت و انواع محوربندی دو و سه و ... به تولید رسیدند. موتورهای نسل سوم، همگی V شکل با استاندارد آلایندگی یورو ۴ و ۵ بودند. این موتورها در دو حجم ۱۱.۹ لیتری که شش سیلندر و ۱۵.۹ لیتری که هشت سیلندر بودند به تولید رسیدند.

موتورهای شش سیلندر بنام om501 la در نسخه‌های بین ۳۲۰ تا ۴۸۰ اسب بخاری و موتورهای هشت سیلندر بنام om502 la در نسخه‌های ۵۱۰ تا ۶۰۰ اسب بخاری روی خط مرسدس بنز رفت.

مرسدس بنز اکتروس نسل سوم به تعداد بسیار اندک طی چند سال واردات کم و بیش کامیون، در سال‌های ۹۳ و ۹۴ وارد شدند. این کامیون‌ها همه توسط واردکننده‌های خصوصی وارد شدند که تعدادی از این اکتروس‌ها فول و در چند رنگ بودند. اکثر نسل سوم‌ها موتور‌های هشت سیلندر را دارا هستند.

بررسی یکی از فول ترین اکتروس ایران

اکتروس که امروز به آن پرداخته‌ایم، فول‌ترین و یکی از بهترین اکتروس‌های موجود در ایران است. این اکتروس سال ۹۳ از آلمان وارد شده و از همان زمان توسط مالک خوش ذوق شیرازی نگهداری شده است.

مشخصات فنی

موتور این اکتروس موتور ۱۶ لیتری یا در اصل ۱۵.۹ لیتری هشت سیلندر است که ۵۵۱ اسب بخار قدرت و ۲۹۰۰ نیوتون متر گشتاور را تولید می‌کند. این موتور دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است که اولین کامیونی بود که با این استاندارد وارد ایران شد. این موتور مجهز به سیستم pld است که پمپ‌های پلاگین برای تزریق سوخت به هر سیلندر را جداگانه فراهم می‌کند. سیستم MR نیز روی این کامیون نصب شده که سنسورهای مختلف در چند نقطه از موتور وجود دارد و شرایط موتور و حالت‌های مختلف را مشخص و بررسی می‌کنند.

جعبه دنده

گیربکس پاور شیفت تمام اتوماتیک که دسته دنده آن روی دسته صندلی قرار داده شده و با حرکت اهرم به جلو و عقل حالت‌های گیربکس را تنظیم می‌کند. این گیربکس ۱۲ دنده به جلو و دو دنده به عقب دارد. گیربکس‌های نسل سوم به بعد اکتروس مجهز به سیستم هوشمندی شده‌اند که در زمان حرکت با توجه به میزان بار یا شیب جاده دنده مورد نظر برای حرکت را انتخاب می‌کنید.

در اکتروس که امروز بررسی کردیم، با توجه به فول بودن آن، آپشن ریتاردر گیربکس را نیز دارد که حرکت کامیون در سراشیبی‌ها کمک بسیاری می‌کند.

کابین

کابین این اکتروس نوع بیگا اسپیس است که یکی قبل از بزرگ‌ترین سایز است. کابین مجهز به دو تخت خواب، دو صندلی بادی که صندلی سمت شاگرد قابلیت چرخش به سمت وسط کابین را دارد. تنظیم آینه‌های هر دو طرف برقی و آینه‌ها مجهز به گرم هستند. کابین مجهز به بخاری درجا با قابلیت تنظیم از کلیدهای جلو و کلیدهای انتهای کابین است. با کلیدهای انتهایی کابین که در کنار تخت قرار گرفته قفل یا باز بودن درب ها، بالا پایین بردن شیشه‌ها، شدت نور چراغ‌های داخل کابین قابل تنظیم است. تعلیق اتاق بر روی چهار بالن سوار است که باعث نرمی فوق‌العاده‌ای می‌شود.

سیستم تعلیق کامیون

محور عقب که بادی با قابلیت تنظیم ارتفاع دستی و اتوماتیک است که علاوه بر آن محور جلو نیز سیستم تعلیق بادی را دارد که آن نیز دستی و اتوماتیک در ارتفاع مورد نظر تنظیم می‌شود.

تجهیزات

سیستم کروز کنترل تطبیقی و ترمز اضطراری، سیستم شیشه شور چراغ و کار بصورت دستی و اتومات (حالت اتوماتیک با توجه به دوربین که در پشت شیشه جلو نصب است. اگر قطره‌های باران را روی شیشه تشخص دهد اتوماتیک فعال می‌شود)، رادار خط خوان و قابلیت رانندگی اتومات اما در جاده‌هایی با خطوط خوانده شده از قبل (مثل جاده‌های اروپا)، سیستم زنجیر چرخ اتوماتیک با قابلیت تنظیم از کلید روی داشبورد، سیستم تهویه اتوماتیک و دستی، سیستم صوتی تصویری اصلی مرسدس بنز، سیستم تنظیم مقدار نور چراغ های جلو به صورت اتوماتیک با توجه به شدت نور محیط و جاده، ریتاردر گیربکس و ریتاردر گاردن (علاوه بر ترمز موتور)، سیستم ترمز زد لغزش و سیستم‌های کمکی ABS و EBS،

سیستم هشدار و جلوگیری از قیچی شدن و از حالت طبیعی خارج شدن کامیون، سیستم کروز کنترل چند حالته حافظه دار، سیستم تنظیم بادی اتوماتیک صندلی راننده با توجه به وزن راننده، سیستم پروژکتور های اصلی با برد کیلومتری بدون آزار و اذیت برای راننده و خودرو جلو.

منبع:خودرو بانک

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها