|

طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی با گوشت تکه ای؛ خوشمزه و متفاوت

 لوبیا پلو مجلسی

لوبیا پلو یکی از غذاهای پرطرفدار ما ایرانی ها است این غذای خوشمزه را می توانید با گوشت خورشتی، گوشت چرخ کرده یا مرغ تهیه کنید.

لینک کوتاه کپی شد

گروه آشپزی- لوبیا پلو یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی است که جایگاه ویژه ای در سفره ما دارد. برای تهیه لوبیا پلو بسته به ذائقه تان می توانید از گوشت خورشتی، گوشت چرخ کرده یا مرغ استفاده کنید حتی می توانید بدون گوشت درست کنید که در آن صورت هم خوشمزه می شود.

به گزارش «شایانیوز»، وقتی که در مورد لوبیا پلو، استانبولی پلو، سبزی پلو و غذاهایی از این قبیل صحبت می کنیم خیلی ها می گویند این ها که غذاهای ساده و پیش پا افتاده ای هستند اما همین غذاهایی که به تصور بعضی ها ساده هستند برای اینکه خوشمزه و در عین حال سالم طبخ شوند کلی نکته کلیدی دارند. اگر می خواهید لوبیا پلویی متفاوت داشته باشید تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید تا با فوت و فن های این غذای خوشمزه آشنا شوید.

مواد اولیه لوبیا پلو برای 4 نفر

برنج 3 پیمانه

لوبیا سبز 400 تا 500 گرم 

گوشت مغز ران گوسفند یا گوساله 400 گرم

استاک گوشت 4 پیمانه یا 1 عدد قرص استاک گوشت

رب گوجه فرنگی 2 قاشق سوپخوری

زعفران دم کرده غلیظ 4 قاشق غذاخوری

پیاز 2 عدد

هویج خرد شده 1 عدد

ساقه کرفس خرد شده 1 عدد

زردچوبه 2 قاشق چایخوری

زیره سبز پودر شده 1 قاشق چایخوری

ادویه پلویی 1 قاشق چایخوری

پودر گل محمدی 1 قاشق چایخوری

دارچین 1 قاشق چایخوری

فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری

کره سرد 70 گرم

روغن مایع به میزان لازم

نمک به میزان لازم

IMG_20210718_165222

طرز تهیه لوبیا پلو

1- لوبیا پلو را می توانید به صورت آبکش یا کته درست کنید اگر می خواهید لوبیا پلو را برای مهمان درست کنید بهتر است آبکش کنید اما اگر می خواهید برای خودتان درست کنید پیشنهاد ما این است که حتما به صورت کته درست کنید چون با آبکش کردن مقدار زیادی از فیبر موجود در برنج به همراه مواد معدنی و خانواده ویتامین های B از برنج خارج می شود و برنج از نظر ارزش غذایی افت می کند. ولی با پخته شدن به صورت کته  مواد معدنی و ویتامین ها در برنج باقی می مانند پس ارزش غذایی آن حفظ می‌شود.

 برای تهیه برنج آبکش باید آن را از قبل خیس کرد. نحوه خیساندن برنج به این صورت است که باید آن را با آب ولرم بشویید شستن برنج را تا وقتی ادامه دهید که آب آن زلال شود. سپس آب ولرم + نمک را به برنج اضافه کرده و اجازه دهید حداقل ۲ ساعت و حداکثر ۲۴ ساعت بماند به اندازه ای آب بریزید که حداقل یک بند انگشت بالاتر از برنج بیاید. اگر زمان کافی برای خیساندن برنج ندارید، حداقل نیم ساعت آن را خیس کنید، در غیر این صورت برنج را به صورت کته آماده کنید.

 حدود دو سوم قابلمه را آب ریخته و روی اجاق‌ قرار دهید. وقتی آب جوش آمد، آب برنجی که از قبل خیس کرده بودید را خالی کنید و برنج را داخل قابلمه بریزید زمانی که برنج را داخل قابلمه ریختید، ۱ قاشق غذاخوری نمک نیز به آن اضافه کنید. حرارت برنج در حال جوشیدن نباید کم باشد در واقع شعله گاز باید متوسط رو به زیاد باشد درب قابلمه را نگذارید و صبر کنید تا آب برنج مجدد به جوش بیاید.

1510048774_aBDR7Ap3Ha

وقتی آب برنج به جوش آمد چند بار با فاصله و البته با دقت برنج را هم بزنید تا دانه‌ها از هم باز شود دقت کنید برنج را خرد نکنید. تقریباً برنج حدود ده تا چهارده دقیقه باید بجوشد البته زمان جوشیدن بستگی به نوع و مدل برنج دارد. زمانی برنج برای آبکش کردن مناسب است که دانه‌های آن نرم شود، ولی هنوز مغز آن‌ها سفت باشد. وقتی که دانه‌های برنج را امتحان کردید و برنج به مرحله آبکشی رسید آن را داخل آبکش بریزید و اجازه دهید آب برنج کاملاً گرفته شود سپس روی برنج آب سرد بریزید تا پخت دانه‌ها متوقف شود و همین طور نمک اضافی بین دانه‌های برنج بیرون برود تا برنج شور نشود.

حواستان باشد برنج زیاد نجوشد اگر تازه کار هستید برنج را کمی زودتر بردارید، چون اگر برنج بیشتر از حد معمول بجوشد خمیر می‌شود اما اگر برنج را زودتر برداشته باشید در صورت سفت بودن موقع پخت می‌توانید کمی آب به آن اضافه کنید. در هر صورت آبکش کردن برنج نیاز به تجربه دارد پس نگران نباشید چند بار امتحان کنید تا به مرور تجربه لازم را به دست آورید.

2- بعد از اینکه برنج را آماده کردید نوبت آماده کردن لوبیا سبز است. برای اینکه لوبیا پلوی خوشمزه ای داشته باشید باید لوبیا سبزهای باکیفیت را انتخاب کنید. موقع خرید لوبیا سبز آن هایی را انتخاب کنید که دانه شان بسته نشده باشد یعنی وقتی لوبیا را از وسط نصف می کنید باید داخل آن آب باشد و اگر دانه ای هم وجود دارد یک دانه خیلی ظریف و کوچک است. هنگام خرد کردن لوبیا سبز حتما بند لوبیا را از کنا آن بگیرید سعی کنید لوبیا را هم اندازه خرد کنید تا لوبیا پلوی شما ظاهر زیباتری داشته باشد.

152651272451006515117811753316818351158151

بهترین زمان خرید لوبیا سبز، فصل رویش آن، یعنی از تیر تا شهریور است اما برای استفاده از لوبیا سبز در فصول دیگر سال باید روش‌ صحیح نگهداری آن را بدانید. «بلانچ کردن» یا شوک حرارتی، یکی از بهترین روش ها برای فریز کردن سبزیجات است. احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که منظور از بلانچ کردن چیست و چه کاربردی در آشپزی دارد. اگر می خواهید با روش اصولی فریز کردن انواع سبزیجات آشنا شوید مقاله بلانچ کردن بهترین روش برای فریز کردن لوبیا سبز را از دست ندهید.

بعد از اینکه لوبیا سبز را بلانچ کردید به مدت چند دقیقه در روغن زیاد به طوری که لوبیا سبز در روغن شناور باشید سرخ کنید سپس برای هر وعده بسته بندی کنید البته سرخ کردن در این مرحله اختیاری است، اما اگر قبل از فریز کردن یک مرحله کوتاه فرآیند سرخ شدن انجام شود بعد که خواستید از آن‌ها استفاده کنید زودتر می‌پزند.

3- همان طور که می دانید روش‌های صحیح پخت نقش موثری در ارتقاء سلامت دارند. اگر به دنبال زندگی طولانی و سالم هستیم باید از همین امروز نحوه غذا پختنتان را اصلاح کنید. برای اینکه ویتامین های گوشت در فرآیند پخت حفظ شود و عصاره آن خارج نشود باید از «تکنیک سفید کردن گوشت» استفاده کنید. برای این منظور آب را جوش بیاورید پیاز 4 قاچ شده + هویج + کرفس + چوب دارچین را به آن اضافه کنید وقتی که آب دوباره جوش آمده گوشت خرد نشده را داخل ظرف قرار دهید 5 دقیقه بعد گوشت را از قابلمه خارج کنید و خرد کنید.

تابه را روی حرارت بالا قرار دهید وقتی داغ شد روغن مایع را به آن اضافه کنید بعد گوشت خرد شده را هم اضافه کنید و تفت دهید کمی بعد پیاز نگینی خرد شده + زردچوبه + فلفل سیاه + رب تفت داده شده + استاک گوشت را اضافه کنید درب ظرف را بگذارید حدود 2 ساعت زمان نیاز است تا گوشت یپزد. احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که استاک چیست و چه نقشی در طعم و مزه لوبیا پلو دارد؟

tasvirezendegi-ir-656

«استاک» یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شود. استاک در انواع سوپ، سس، خورشت‌ها و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارد می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید. اگر دوست دارید خودتان استاک گوشت را در منزل تهیه کنید مقاله طرز تهیه استاک گوشت؛ فوت و فن های تهیه و نگهداری استاک را از دست ندهید در این مقاله همه نکات تهیه استاک گوشت و روش نگهداری آن را به طور کامل برای شما عزیزان شرح داده ایم.

4- در نهایت لوبیا سبز تفت داده شده + زعفران + نمک + فلفل سیاه + زردچوبه تفت داده شده را به گوشت اضافه کنید اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند تا لوبیا نرم شوند این مواد را داخل آبکش بریزید تا سس آن جدا شود سس را جداگانه روی حرارت قرار دهید تا غلیظ شود سپس سس غلیظ شده را با برنج مخلوط کنید.

5- در ظرف مورد نظر ۲ قاشق غذاخوری روغن بریزید ته دیگ دلخواهتان را قرار دهید سپس ۳ کفگیر برنج بریزید بعد لوبیا سبز و مواد گوشتی را که با هم مخلوط کرده اید را اضافه کنید سپس دارچین + پودر گل محمدی + زعفران دم کرده + پودر زیره را اضافه کنید و به همین ترتیب همه مواد را لا به لای برنج بریزد. اگر می خواهید با نحوه دم کردن اصولی زعفران آشنا شوید پیشنهاد می کنیم به مقاله چطور یک زعفران دم کشیده خوش رنگ داشته باشیم مراجعه کنید.

IMG_20210718_165429

در این مرحله معمولاً به برنج آب و روغن اضافه می‌کنند که اضافه کردن آن باعث می‌شود ته‌دیگ خیلی روغنی شود؛ چون آب و روغن سریع به کف قابلمه می‌رود. پس بهتر است به جای آب و روغن از کره سرد استفاده کنید. به این صورت که بسته به حجم برنج یک قالب کره سرد را به صورت نازک خرد کنید و به برنج اضافه کنید. در نهایت نصف استکان آب از دور برنج اضافه کنید. چند دقیقه روی حرارت متوسط قرار بدهید تا بخار برنج بلند شود. حدود 40 دقیقه روی حرارت کم قرار بدهید تا برنج دم بکشد.

6- اگر خواستید لوبیا پلو را به صورت دمی تهیه کنید وقتی سس آماده شد مواد گوشتی را هم به آن اضافه کنید سپس برنجی را که از قبل خیس کردید را به مواد اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید وقتی تمام آب برنج تبخیر شد دم کنی بگذارید و اجازه دهید دم بکشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها