|

طرز تهیه شربت گل محمدی با گل خشک و تازه + گرفتن تلخی گل محمدی

برای اینکه تلخی گلبرگ‌ها گرفته شود باید به مدت یک روز در آب بماند. بعد از این مدت عطر و رنگ گلبرگ‌ها به آب پس داده می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- یکی از رسم های ما ایرانی ها برای فصل تابستان تهیه انواع شربت های خانگی است. شربت گل محمدی یکی از شربت های بسیار خوشمزه مخصوص فصل گرما می باشد این شربت یکی از معروف‌ترین نوشیدنی‌ها در طب سنتی ایران است که جایگزین بسیار خوبی برای نوشیدنی‌های صنعتی می‌باشد.

شربت گل محمدی آرام بخش است و برای درمان بی خوابی نیز موثر می‌باشد همچنین برای افرادی که بدن و عرق آن‌ها بوی نامطبوع دارد مناسب است. این نوشیدنی برای پیشگیری و درمان گرمازدگی هم بسیار موثر است علاوه بر این تأثیر چشمگیری در پاکسازی کبد و صفرا، باز شدن رنگ چهره و شادابی پوست و مو دارد. اگر می خواهید طرز تهیه این نوشیدنی خوشمزه را یاد بگیرد در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد اولیه لازم برای تهیه شربت گل محمدی

گل محمدی تازه ۲۵۰ گرم

شکر ۱ کیلو

آب ۱ لیتر

جوهر لیمو نوک قاشق چایخوری

sharbat

طرز تهیه شربت گل محمدی

۱- ابتدا باید گلبرگ‌ها را از شاخ و برگ جدا و تمیز کنید (مقدار گلبرگ تمیز شده و بدون شاخ و برگ باید 250 گرم باشد) سپس باید تلخی برگ گل محمدی را بگیرید. در یک قابلمه لعابی (مثل درست کردن مربا از قابلمه لعابی استفاده کنید که رنگ شربت شفاف و براق شود) آب را جوش بیاورید  بعد آب جوش را به یکباره روی گلبرگ‌ها بریزید به صورتی که آب جوش به طور کامل روی گلبرگ‌ها را بپوشاند پس از ریختن آب جوش فورا یک دم کنی تمیز روی درب قابلمه قرار دهید.

۲- برای اینکه تلخی گلبرگ‌ها گرفته شود باید به مدت یک روز در آب بماند. بعد از این مدت عطر و رنگ گلبرگ‌ها به آب پس داده می‌شود پس از گذشت ۲۴ ساعت گلبرگ‌ها را داخل آبکش بریزید سپس آبکش را روی قابلمه قرار دهید تا آب باقیمانده در گلبرگ‌ها خارج شود. فقط حواستان باشد به هیچ وجه گلبرگ‌ها را برای خارج شدن آب، فشار ندهید، زیرا در پایان شربتی بد رنگ و کدر خواهید داشت.

۳- پس از اینکه آب موجود در گلبرگ‌ها خارج شد شکر را به آن اضافه کنید قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید اجازه دهید شکر به طور کامل در آب حل شود وقتی جوشید کف روی آن را جمع کنید سپس صبر کنید تا به غلظت مناسب برسد. زمانی که که شربت به غلظت کافی رسید در صورت تمایل نوک قاشق چایخوری رنگ صورتی قنادی به آن اضافه کنید بعد هم جوهر لیمو را در یک قاشق سوپخوری آب جوش حل کنید و به شربت اضافه کنید سپس قابلمه را از روی حرارت بر می‌دارید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای توت فرنگی + رازهای شکرک نزدن

به این نکته توجه داشته باشید که پس از گذاشتن آب و شکر روی حرارت، ۳-۲ مرتبه هم بزنید تا شکر داخل آب حل شود. زمانی که شکر به طور کامل حل شد، دیگر به هیچ عنوان هم نزنید تا شربت بجوشد و قوام آید. هم زدن شربت پس از حل شدن شکر در آب، باعث شکرک زدن شربت خواهد شد.

قوام آمدن شربت بسیار مهم است در صورت داشتن تجربه کافی، می‌توان قوام آمدن شربت را از طریق جوشیدن تشخیص داد که در این هنگام، باید به صورت حباب‌های ریز در آید. در غیر این صورت هنگام تست، شربت حتماً باید سرد باشد. شربت سرد شده در صورتی که قوام آمده باشد روان نیست و به راحتی از قاشق جدا نمی‌شود.

برای درست کردن شربت گل محمدی با گل خشک باید برگ گل و آب را در یک قابلمه بریزید و درب قابلمه را با دم‌کنی بپوشانید. به این ترتیب عطر و طعم گل محمدی حفظ می‌شود. سپس اجازه دهید گل محمدی و آب روی شعله ملایم گاز به حالت جوش برسد تا گل خشک رنگ خودش را به آب پس بدهد و رنگ آب قرمز شود.

موقع سرو شربت اگر می‌خواهید یک شربت دو رنگ مجلسی داشته باشید ابتدا شربت گل محمدی را بریزید، روی آن دو یا سه قالب یخ بریزید و صبر کنید شربت سفت شود و خودش را بگیرد. سپس روی شربت آب بریزید. به این ترتیب شربت با آب قاطی نمی‌شود.

709001_235

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها