|

چطور و چه زمانی مسائل جنسی را به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم؟

باور‌های اشتباه، بی تجربگی، ترس یا شرم باعث می‌شود خیلی از والدین نسبت به بلوغ بی تفاوت باشند و اصلا وارد بحث درباره آن با فرزندشان نشوند. …

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- احتمالا این کار برای شما دشوار باشد به ویژه اگر فردی بوده اید که در نوجوانی همه این مسیر را به تنهایی سپری کردید و والدینتان بر اساس کلیشه‌ها و باور‌های اشتباه در برابر تغییرات مهمی که برایتان اتفاق می‌افتاد سکوت کردند. ‎‌باور‌های اشتباه، بی تجربگی، ترس یا شرم باعث می‌شود خیلی از والدین نسبت به تغییرات بلوغ بی تفاوت باشند و یا اصلا وارد بحث درباره آن با فرزندشان نشوند. ‎

این رویکرد اشتباه باعث می‌شود در دوران بلوغ فاصله شدیدی در رابطه والدین و فرزند ایجاد شود. پس باور‌های کهنه و تجربه‌های اشتباه را کنار بگذارید و در مورد این مساله مهم در زندگی فرزندتان با یکدیگر حرف بزنید. این مقاله به شما کمک می‌کند تا دریابید در چه سنی درباره آنچه که نیاز است فرزندتان بداند با آن‌ها صحبت کنید.

7d496164-5fe6-42aa-95cf-ff9e8c4a6ffd

دوران بلوغ

در حقیقت گفتگو درباره بلوغ با دختر یا پسری در آستانه این تغییرات به این معنا نیست که او را کنار خود بنشانید و به تفصیل به موضوع بپردازید و در یک جلسه سخنرانی او را با تغییرات آشنا کنید. گفتگوی پدر و مادر‌ها باید صمیمی و در موقعیت‌های مناسب صورت بگیرد.

به عنوان نمونه زمانی که برای خرید یک لباس می‌روید، یا پس از تماشای یک فیلم یا سریال مربوط به نوجوان ها، یادآوری خاطره‌ای از دوران نوجوانی خود یا یک سوال درباره این موضوع می‌تواند آغاز کننده یک گفتگو باشد. موقعیت‌های فراوانی وجود دارند که می‌توانید در مورد این مسئله حرف بزنید.

در واقع زمانی که فرزندتان در مورد روابط جنسی و جنسیت از شما سوال می‌پرسند، در چنین شرایط صحبت درباره این مسئله دیگر آنقدر‌ها هم دشوار نخواهد بود، به آن‌ها اجازه دهید هر سوالی که در سر خود می‌پرورانند را مطرح کنند و به آن‌ها اطلاعات درستی در این زمینه بدهید.

اکثر والدین نگران این موضوع هستند که اگر با فرزندشان درباره این موضوع صحبت کنند، ذهن آن‌ها بیشتر درگیر این مسئله می‌شود. با این وجود، تحقیقات نشان داده است که کودکان احساس نزدیکی بیشتری به والدین پیدا می‌کنند و شرایط را به گونه‌ای می‌یابند تا راحت‌تر و جدی‌تر درباره این مسائل با والدین خود صحبت کنند. ارزشش را دارد که خجالت را کنار بگذارید و با فرزندان تان صریح و صادقانه درباره این موضوع مهم صحبت کنید.

-جنسی-کودکان-22-e1543245439273

چه موضوعاتی را باید بدانند؟

فرزندان شما نیازمند ترکیبی از اطلاعات عملی و عاطفی هستند.

• اطلاعات عملی شامل مواردی می‌شود مانند تغییراتی که در دوران بلوغ در بدن رخ می‌دهد. کارشناسان همچنین توصیه می‌کنند که دختر‌ها و پسر‌ها تغییراتی را که هر دو جنس تجربه می‌کنند را باید به خوبی درک نمایند.

• اطلاعاتی از احساسات و عواطف به عنوان مثال، بحث درباره روابط و احترام به جنس مخالف.

البته این اطلاعات باید متناسب با سن آنان باشد.

 صحبت با فرزندان جوان

والدین می‌توانند از سنین کم با فرزندان خود درباره روابط و مسائل جنسی صحبت کنند به ویژه اگر خواهر یا برادر کوچک تری داشته باشند. گفتگو درباره اینکه نوزادان "از کجا می‌آیند؟ "، با این وجود برای بیان جزئیات بیشتر باید صبر کنید.

صحبت با کودکان دبستانی (۵ تا ۱۰ ساله)

به طور کلی در مدارس بریتانیا به کودکان ۵ یا ۶ ساله نام قسمت‌های خصوصی بدنشان آموزش داده می‌شود و حتی تفاوت‌های میان دختران و پسران به صورت اجمالی بیان می‌شود.

از آنجایی که برخی دختر‌ها ممکن است در سن تقریبی ۸ سالگی عادت ماهانه را تجربه کنند، بهتر است بین ۵ تا ۸ سالگی درباره عادت ماهانه بدانند.

در این مرحله از زندگی بچه‌ها باید در شرایط عملی و دقیق بدانند چه اتفاقی برای بدن شان می‌افتد. هر دو پسر و دختر باید در مورد عادت ماهانه و همه تغییراتی که در دوران بلوغ رخ می‌دهد، آگاه شوند و شرایط را درک کنند.

عامل-خود-ارضایی-کودک-ها2

صحبت کردن با کودکان دوره راهنمایی

با گذشت زمان بچه‌ها در سن ۱۰ تا ۱۲ سالگی کنجکاوند تا بیشتر درباره مسائل جنسی و روابط بدانند.

در این مرحله از زندگی آن‌ها نیازمند اطلاعات کاربردی مانند اهمیت استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری و نحوه پیشگیری از انتقال بیماری‌ها از روش جنسی هستند. همچنین آنان باید از اهمیت تمایل هر دو فرد در یک رابطه جنسی آگاه شوند.

بهتر است با آن‌ها درباره مسائلی جامع‌تر مانند مصرف دخانیات صحبت کنید. سعی کنید در دوران نوجوانی برای صحبت کردن به آن‌ها فشار نیاورید، اما این اطمینان را به آن‌ها بدهید که می‌دانند شما در کنار و در دسترس شان هستید و اگر سوالی دارند می‌توانند به راحتی با شما در میان بگذارند.

منبع: skillsyouneed

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها