|

تخم مرغ وعده غذایی راحت اما پرخاصیت!

تخم مرغ علاوه بر اینکه یک وعده غذایی راحت و خوشمزه است، یکی از کامل ترین وعده های غذایی نیز می باشد.

لینک کوتاه کپی شد

تخم مرغ علاوه بر اینکه یک وعده غذایی راحت و خوشمزه است، یکی از کامل ترین وعده های غذایی نیز می باشد. شاید درصد خیلی کمی از افراد تخم مرغ دوست نداشته باشند آن هم ممکن است به علت داشتن بوی ضحم آن باشد. اما تخم مرغ طرفداران بسیار زیادی دارد و معمولا در همه ی خانه ها هم یافت می شود. اما ممکن است خواص آن را ندانید با ما همراه باشید تا با خواص آن به طور کامل آشنا شوید.

خواص یک عدد تخم مرغ آب پز شده:

ویتامین آ:6 درصد

فولات:5 درصد

ویتامین ب 5: 7درصد

ویتامین ب 12 :9 درصد

ویتامین ب2 :15درصد

فسفر:9 درصد

سلنیوم:22 درصد

تخم مرغ همچنین حاوی مقداری از ویتامین D، ویتامین E، ویتامین K، ویتامین B6، کلسیم و روی است.

شامل 77 کالری، 6 گرم پروتئین و 5 گرم چربی های سالم است.

BBAoX7F

خواص تخم مرغ

اسیدهای چرب امگا 3 

تمام تخم مرغ ها به یک اندازه مواد غذایی ندارند. به خاطر ترکیب مواد مغذی متفاوت است به نوع غذایی که به مرغ ها داده می شود و چگونگی پرورش آن ها بستگی دارد. ویژگی دوکوساهگزائنوئیک اسید که در تخم مرغ وجود دارد به حفظ عملکرد مغز، بینایی و تری گلیسرید خون کمک می کند.

اسیدهای چرب امگا 3 نیز در ماهی مثل ماهی تن و سالمون یافت می شوند. بنابراین اگر قادر به خوردن ماهی نیستید، تخم مرغ جایگزین مناسبی برای شما خواهد بود.

بالا بودن میزان پروتئین 

خوردن پروتئین به اندازه کافی برای داشتن بدن سالم بسیار مهم است. پروتئین ها مانع های سازنده بدن انسان هستند و همه نوع بافت را تنظیم می کند که به عنوان یک فرآیند ساختاری و عملکردی کار می کنند.

یک تخم مرغ بزرگ حاوی حدود 6 گرم پروتئین است. علاوه بر این، تخم مرغ نیز شامل تمام آمینو اسیدهای ضروری است که به کار کردن پروتئین ها در بدن کمک می کند. پروتئین به اندازه کافی برای استخوان های قوی تر مهم است، توده عضلانی را افزایش می دهد و به کاهش وزن کمک می کند.

بیشتر بخوانید:با این نوشیدنی‌های خوشمزه لاغر شوید!

چگونه بی خوابی را درمان کنیم؟

چربی ها 

0.8 درصد تخم مرغ را چربی تشکیل می دهد که در زرده آن وجود دارد و کمتر از 0.05 درصد آن در سفیده موجود است. بر اساس تحقیقات 11 درصد اسیدهای چرب تخم مرغ از نوع اسیدهای چرب غیراشباع پلی( با چند باند دوگانه)، 44 درصد از نوع اسیدهای چرب غیراشباع مونو( با یک باند دوگانه) و 29 درصد از نوع اسیدهای چرب اشباع است.

جبران کمبود آهن

بسیاری از افرادی که از کمبود آهن رنج می‌برند با از دست دادن انرژی و سردرد مواجه می‌شوند. آهن حامل اکسیژن در خون است و نقش حیاتی در سیستم ایمنی بدن، انرژی‌زایی و بسیاری دیگر از عملکردهای بدن ایفا می کند. آهن موجود در زرده‌ی تخم مرغ از نوع آهن مفید برای بدن است که قابل هضم‌ترین نوع آهن به حساب می‌آید.

f2521fc2-38aa-426d-9476-c5a66a02ca0f

کاهش وزن

نتایج بسیاری از تحقیقات حاکی از آن است که شروع کردن روز با زرده‌ی تخم مرغ می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، زرده تخم مرغ احساس سیری در فرد ایجاد می‌کند. نتایج نشان داده‌اند افرادی که در وعده‌ی صبحانه زرده تخم مرغ مصرف کرده‌اند کاهش وزن بیشتری را در مقایسه با دیگران تجربه می‌کنند.

حفظ سلامت مو

تخم مرغ سرشار از آمینواسیدهای حاوی سولفور است و ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی دارد، به این ترتیب به حفظ سلامت مو و ناخن کمک می‌کند. اگر پیش از این از روی،‌سولفور، ویتامین B12 و ویتامین A کافی در رژیم غذایی‌تان نداشتید، می‌توانید با گنجاندن تخم مرغ در رژیم غذایی‌تان شاهد رشد سریع‌تر موهای‌تان باشید.

پوست

ویتامین آ همراه با بیوتن و سلنیوم، یک بسته‌ی مراقبتی کامل برای پوست تهیه می‌کنند. این دفاع سه‌جانبه به صورت هماهنگ عمل می‌کند. ویتامین آ به بازسازی و بهبود شرایط فعلی پوست کمک می‌کند. بیوتین اساسا تضمین کننده‌ی حفظ مواد مغذی پوست است. سلنیوم به عنوان خط اول دفاعی به عنوان محافظ پوست در برابر آسیب اکسیداسیون عمل می‌کند.

کاهش ریسک بیماری های قلبی و خونی

بر خلاف تحقیقات اولیه ،کلسترول موجود در تخم مرغ باعث تعادل فسفولیپیدها می شود و برای سلامت ما مضر نیست. حتی افزایش کلسترول در بدن را نیز کنترل می کند.همچنین حاوی امگا 3 وتری گلیسیرید است و به تعادل آن کمک می کند.به همین دلیل رسیک بیماری های قلبی و خونی را کاهش می دهد.

knine0eulnop

چگونگی تشخیص تخم مرغ تازه از تخم مرغ فاسد یا نامناسب؟

فارغ از اینکه باید به تاریخ تولید و انقضا تخم مرغ توجه کرد روش دیگری نیز برای تشخیص وجود دارد. تخم مرغ خام را در یک لیوان یا کاسه پر از آب گذاشته اگر تخم مرغ در ته آب در لیوان و کاسه ماند، نشان از تازه و قابل مصرف بودن آن است اما اگر تخم مرغ به سطح آب آمد یعنی نامناسب است و آن را مصرف نکنید.

آیا پوست تخم مرغ قابل خوردن است و فوایدی برای بدن دارد؟

پوست تخم مرغ حاوی میزان بسیار بالایی از کلسیم کربونات می باشد کلسیم ماده معدنی مهمی برای بدن است و نقش مهمی در استحکام، رشد و ترمیم استخوان ها و دندان ها، تنظیم ضربان قلب و فشار خون، حرکت عضلات و آرام سازی سیستم اعصاب مرکزی ایفا می کند. کمبود کلسیم عوارضی مانند بی قراری، بی خوابی، پوکی استخوان، فشار خون و گرفتگی مکرر عضلات را به همراه دارد. مقدار توصیه شده کلسیم برای بزرگسالان 600 الی 1000 میلیگرم در روز است که پوست یک تخم مرغ بیش از این حد را تامین می کند.

.132416

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها