|

چگونه آزمایش خون را تفسیر کنیم؟

آزمایش خون یکی از پر کاربردترین آزمایشات پزشکی است. آزمایش خون به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد از چکاپ سالیانه برای بررسی وضعیت سلامت تا…

لینک کوتاه کپی شد

همه افراد حداقل یکبار در طول زندگی مجبور به انجام آزمایش خون خواهند بود تا از وضعیت سلامت خود مطلع شود. آیا تا به حال برای شما این سوال پیش آمده است که بهترین زمان انجام آزمایش خون چه زمانی است؟ یا در سال چند بار باید آزمایش خون دهیم؟ ما برای اطلاعات بیشتر شما این مطالب را جمع اوری کرده ایم با ما در ادامه متن هراه باشید.

 

آزمایش خون چیست؟

آزمایش خون که نام دیگر پانل های خونی نیز نامیده می شود از ابتدایی ترین ابزار های  دنیای پزشکی  در تشخیص بیماری ها به شمار می آید.  پزشکان به کمک  یک تست خونی می توانند علائم بیماری های خاص ، کمبودهای تغذیه ای  فرد و سطح مواد زائد موجود در خون را تشخیص و مورد بررسی قرار بدهند. به همین خاطر در یک ویزیت پزشکی برای آگاهی و بررسی وضعیت سلامتی یک فرد، درمان بیماری اولین ابزار پزشکی پس از معاینه بالینی انجام آزمایش خون است. برای اینکه نتیجه آزمایش خون ما درست از آب دربیاید قبل از آزمایش باید نکاتی مانند ناشتایی و نخوردن دارو 8 تا 12 ساعت پیش از آزمایش را رعایت کنیم، البته گاهی اوقات پرهیز غذایی خاصی نیز برای شما تجویز می‌شود. بنابراین بهتراست جهت آزمایش از پزشک خودتان اطلاعاتی در مورد بایدها و نبایدهای لازم برای آزمایش خون دریافت کنید تا تداخلی در آزمایش خون شما ایجاد نشود.

5bee4700d1986

 

موارد کاربرد آزمایش خون

یکی از آزمایش هایی که در آزمایشگاه کاربرد زیادی دارد، آزمایش خون می باشد. از این آزمایش در مواردی مثل:

  • بررسی وضعیت کلی سلامت بدنی شما
  • بررسی احتمال ابتلا به عفونت خاص
  • بررسی عملکرد ارگان های مختلف بدن مثل کبد و کلیه
  • بررسی بیماری های مختلف ژنتیکی فرد

انجام این آزمایش به صورت دوره ای و منظم می تواند اطلاعات جامع و کاملی در مورد بیماری های احتمالی شما به پزشک ارائه می نماید.

_methode_times_prodmigration_web_bin_d5f2ad83-7aa4-3539-86e2-053c3a6464c0

 

آزمایش خون شامل چه مواردی می باشد؟

به صورت کلی آزمایش خون در بخش های زیر انجام می شود:

در هر یک از این بخش ها، تست های جداگانه ای وجود دارد که با بررسی آنها، تصویر کلی از شرایط بدنی شما برای پزشک فراهم می گردد.

1396522024207902

 

انجام چه نکاتی قبل از آزمایش خون ضروری است؟

به طور معمول در برخی موارد آزمایش خون برخی شرایط و آمادگی های قبلی مورد نیاز است که شما با دستور پزشک و یا با راهنمایی آزمایشگاه، موظف به رعایت آنها می باشید. به عنوان مثال بسته به موارد مد نظر پزشک و بیمار شما باید:

 

– حدود 12 ساعت از خوردن و آشامیدن مواد غذایی خودداری کرده و به صورت ناشتا به آزمایشگاه مراجعه نمایید. به غیر از آب شما نباید چیزی بخورید یا بیاشامید.

– اگر پزشک مربوطه به شما توصیه‌هایی قبل از انجام آزمایش داشته، حتماً انجام دهید.
– لازم به ذکر است که خوردن داروهای زیر قبل از انجام آزمایش مجاز نمی‌باشد:
کورتیکواستروئید، استروژن و یا آندروژن، قرص‌های ضدبارداری، قرص‌های ادرارآور، داروهای ضدافسردگی، برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها و همچنین نیاسین.

 

اگر قبل از آزمایش دارو مصرف کنیم جواب آزمایش چگونه می شود؟

برخی از داروها بر آزمایشات تاثیر می گذارند و سبب می شوند که جواب آن نا صحیح گردد مثلا مصرف آنتی بیوتیک ها موجب منفی شدن جواب آزمایش های کشت باکتری و جستجوی انگل در مدفوع می شود .

لازم است فرد آزمایش دهنده قبل از نمونه گیری مسئولان آزمایشگاه را از مصرف داروهایی که دارد آگاه نماید . اگر مصرف دارو بر آزمایشات اثر داشته باشد باید پس از قطع دارو نمونه گیری مجدد انجام شود.

در این مواقع آزمایشگاه، از بیمار می خواهد تا با پزشک خود صحبت کند تا دارو را قطع نماید و سپس آزمایش دوباره صورت گیرد ویا گزارشی از تاثیر داروهای مصرف شده بر نتیجه آزمایش برای پزشک می نویسد.

از دیگر نکات مهم این است که دیابتی ها قبل از دادن آزمایش باید رژیمی مطابق با دستور پزشک خود داشته باشند.

131491

 

بهترین زمان برای آزمایش خون در طول روز چه زمانی است؟

زمان انجام آزمایش خون بستگی به نوع آزمایش دارد، به طور مثال، آزمایش قند خون ناشتا باید صبح و به صورت ناشتا انجام شود، تست کورتیزول نیز بهتر است 8 صبح یا 4 بعد از ظهر انجام شود.

 

بهتر است  در یک سال چند بار آزمایش خون بدهیم؟

آزمایش خون به صورت دوره ای برای هر فرد  در هر ۶ ماه یک بار جهت اطلاع از وضعیت جسمانی و سلامتی الزامی است. ولی اشخاصی که  دچار بیماری های خاصی هستند با توجه به نوع بیماری شان وتحت پزشک معالج در بازه های زمانی کوتاه تری آزمایش بدهند.

 

هر چند وقت یک بار باید آزمایش چربی خون بدهیم؟

مهم ترین عامل گرفتگی رگ های قلب و سایر عروق، بالا بودن چربی خون است. همه افراد بالای 20 سال باید یک بار در سال، با انجام یک آزمایش خون ساده از لحاظ چربی های خون شامل کلسترول تام، کلسترول خوب، کلسترول بد و تری گلیسیرید ها بررسی شوند، اگر نتایج طبیعی بود این آزمایش باید حداقل هر 5 سال یک بار تا 40 سالگی و پس از آن هر دو سال یک بار تا 50 سالگی تکرار شود. از 50 سالگی به بعد نیز سالی یک بار باید انجام شود.

Blood-Test-750x430

 

تشخیص اختلالات تیروئید با آزمایش خون

اندازه گیری T3 (میزان طبیعی در افراد بالغ :0.52 تا 1.85 نانوگرم در میلی لیتر)، T4 (میزان طبیعی در افراد بالغ:4 تا 13 میکرو گرم در دسی لیتر) و TSH (میزان طبیعی در افراد بالغ:0.32 تا 5.2 میکرویونیت در میلی لیتر) عمده ترین آزمایشی است که برای غده تیروئید انجام می شود. در صورت اختلال در این اعداد شخص دچار پرکاری یا کم کاری تیروئید خواهد شد.

 

آیا سرطان از آزمایش خون قابل تشخیص است؟

در دنیای پزشکی امروزه  امکان پیش بینی و بررسی  بسیاری از سرطان ها به وجود آمده است. خوشبختانه در برخی موارد نیز با انجام دادن تست های ساده خاص  می توان از سرطان ها آگاه شد.

 

علت کبودی دست پس از نمونه‌گیری خون چیست؟

این مساله به حساس بودن پوست بیمار، مدت زمان اعمال فشار روی موضع خون‌گیری و صحیح بودن یا نبودن انجام رگ‌گیری توسط نمونه‌گیر مربوط است.

female_testing_blood_sample

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی