|

طرز تهیه دونات خونگی / یه شیرینی خوشمزه که درست کردن و خوردنش لحظاتی عالی واست میسازه

دونات یکی از شیرینی های خوشمزه ست که مخصوصا مورد علاقه بچه هاست. اگر بچه کوچیک توی خونه دارید، با کمکش این دونات خونگی خوشمزه رو درست کنید.

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- شیرینی پزی توی خونه ذوق و سلیقه می خواد و کار خیلی لذت بخشیه! علاوه بر اینکه درست کردن کیک و شیرینی توی خونه از نظر اقتصادی خیلی به صرفه هست، از نظر بهداشت و سلامت هم خاطرمون جمع میشه. کیک های خونگی مثل هویج و گردو، کیک لیمو و کیک یزدی و همینطور شیرینی هایی مثل شیرینی نخودچی و شیرینی نان برنجی رو میشه خیلی راحت توی خونه درست کرد. دونات هم یکی دیگه از شیرینی های خوشمزه ست که مخصوصا مورد علاقه بچه هاست. اگر بچه کوچیک توی خونه دارید، با کمکش این دونات خونگی خوشمزه رو درست کنید و لحظات شادی رو واسه خودتون بسازید.

donat1

مواد لازم برای تهیه دونات خونگی

آرد ۴ پیمانه

شیر نصف پیمانه

کره ۳۵ گرم

شکر نصف پیمانه

پودر خمیر مایه یک قاشق غذاخوری

آب ولرم یک سوم پیمانه

تخم مرغ یک عدد

وانیل نوک قاشق مرباخوری

روغن سرخ ‌کردنی به مقدار لازم

مواد لازم برای تزئین دونات خونگی

شکلات تخته ‌ای به مقدار لازم

پودر شکر به مقدار لازم

ترافل به مقدار لازم

donat7

طرز تهیه دونات خونگی

مرحله اول

ابتدا خمیر مایه رو به همراه آب ولرم و یک قاشق چایخوری شکر داخل یک ظرف با هم مخلوط می کنیم، سپس روی ظرف رو پوشونده و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یک جای گرم قرار میدیم تا عمل بیاد.

مرحله دوم

کره رو از یخچال خارج می کنیم تا نرم بشه سپس با شکر کاملا مخلوط می کنیم، در ادامه تخم مرغ و وانیل رو هم اضافه کرده و یک دقیقه دیگه مواد رو هم می زنیم تا کاملا مخلوط و یکدست بشن.

مرحله سوم

حالا خمیر مایه عمل اومده رو به همراه شیر ولرم به مواد هم زده شده اضافه می کنیم. آرد رو دو بار الک می کنیم و پس از مخلوط کردن با مقدار کمی نمک، کم کم به مواد اضافه کرده و با لیسک مخلوط می کنیم.

مرحله چهارم

حالا خمیر رو به یک سطح صاف منتقل می کنیم و کمی آرد روی سطح کار می پاشیم و شروع به ورز دادن خمیر می کنیم تا جایی که خمیر دیگه به دست نچسبه. حالا خمیر را بلند می کنیم و روی سطح کار می کوبیم، اینکار رو باید بین ۵۰ تا ۱۰۰ بار انجام بدیم.

مرحله پنجم

هر چقدر بیشتر عمل کوبیدن خمیر به سطح کار رو انجام بدیم خمیر لطیف تری خواهیم داشت. در ادامه یک کاسه بزرگ رو با روغن چرب می کنیم و خمیر رو داخل کاسه میذاریم، سپس با کارد یک علامت به علاوه (+) روی خمیر می زنیم.

donat4

مرحله ششم

روی کاسه رو با سلفون می پوشونیم و روی سلفون هم یک حوله می ندازیم و کاسه رو در یک جای گرم قرار می دیم تا خمیر حدودا ۴۵ دقیقه استراحت کنه و حجمش تقریبا دو برابر بشه.

مرحله هفتم

حالا خمیر رو از کاسه خارج کرده و روی سطح کار کمی ورز می دیم تا هوای اضافی داخل خمیر خارج بشه، سپس روی سطح میز کمی آرد پاشی کرده و خمیر رو با وردنه با قطر یک سانتی متر پهن می کنیم.

مرحله هشتم

حالا روی خمیر پهن شده با قالب دونات قالب می زنیم و هر کدام از دونات های قالب زده رو به صورت جداگانه روی یک تکه کاغذ روغنی چرب شده قرار می دیم.

مرحله نهم

حالا روی دونات ها رو با یک پارچه تمیز می پوشونیم تا خشک نشن، سپس اجازه می دیم در همین حالت حدود ۳۰ دقیقه دیگه هم استراحت کنن. پس از گذشت این زمان داخل یک قابلمه گود به اندازه ای روغن می ریزیم که دونات ها داخلش صورت شناور باشن.

donat6

مرحله دهم

حالا قابلمه رو روی حرارت ملایم قرار می دیم تا روغن کاملا داغ بشه، دونات ها رو به آرومی داخل روغن داغ می ذاریم و با قاشق روی دونات های در حال سرخ شدن روغن داغ می ریزیم. با این کار بهتر پف می کنن و به صورت یکدست طلایی میشن.

مرحله یازدهم

وقتی دونات ها سرخ شدن اونها رو از روغن خارج می کنیم و روی دستمال حوله ای یا توری فلزی قرار می دیم تا روغن اضافی شون خارج بشه و کمی خنک بشن. در نهایت اونها رو با پودر شکر، شکلات آب شده و ترافل تزئین می کنیم. نوش جان.

donat5

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی