|

ترفند های نگهداری موز؛ اینجوری دیگه زود سیاه سوخته نمیشن و از ریخت نمیفتن

توی این مطلب شیوه صحیح نگهداری موز رو بهتون میگیم. اگر این نکات رو رعایت کنید ماندگاریش بالا میره و زود سیاه نمیشه.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- خیلیا وقتی میوه میخرن سریع همه رو میذارن توی یخچال بدون اینکه کار خاصی انجام بدن بعد هم یکی دو روز بعد که میرن سراغشون می بینن که بعضیا پلاسیده شدن بعضیا هم مثل موز سیاه شدن و از ریخت و قیافه افتادن. برای اینکه بتونید میوه رو برای مدت بیشتری نگه دارید باید چنتا کار انجام بدید. قبل از اینکه میوه ها رو داخل یخچال بذارید همه رو چک کنید تا اگه احیانا میوه ای خرابِ جداش کنید تا باعث خراب شدن بقیه نشه. میوه هایی که نرم هستند مثل خیلی از میوه های تابستونی، خرمالو یا انگور رو داخل یه ظرف در دار مرتب بچینید تا له نشن. این دو مورد نکاتی بودند که در مورد همه میوه ها باید رعایت کنید. علاوه بر این نکات در مورد هر کدام از میوه ها هم لازمِ نکاتی رو رعایت کنید تا ماندگاریشون بیشتر بشه. 

توی این سری از مطالب نکات کاربردی برای نگهداری انواع میوه ها رو بهتون میگیم. امروز قراره راجع به نگهداری موز صحبت کنیم و بهتون بگیم که چه کار کنید تا موز ها سیاه نشن پس با ما همراه باشید.

چرا موز سیاه میشه؟

سیاه شدن موز به دلیل آنزیمی به نام پلی فنول اکسیداز اتفاق می افتد. این آنزیم با قرار گرفتن در معرض اکسیژن فعال می شود و موجب افزایش تولید ملانین و سیاه شدن پوست موز و رسیدن آن میشه. با گذشت زمان این اکسیدان به داخل موز هم رسوخ می کند و منجر به سیاه  شدن آن می شود. معمولاً این فرآیند در شرایط آب و هوایی گرم رخ می دهد. از همین رو قرار دادن به موقع موز در یخچال و همچنین جلوگیری از ورود اکسیژن به بافت آن موجب جلوگیری از سیاه شدن موز می شود.

1451939_857

راهکار های سیاه نشدن موز

بهترین کار این که موز رو به اندازه مصرف روزانه بخرید اما اگر میخواین بیشتر بخرید اون هایی که پوستش کاملا زرد هست رو نخرید چرا که ماندگاری کمتری دارند. اون هایی رو انتخاب کنید که قسمت پایین یا کناره هاش سبز رنگ باشه. موز هایی که کاملا رسیده هستند زودتر سیاه میشن.

برای اینکه موز ها زود سیاه نشن میتونید یکی از کار های زیر رو انجام بدید:

قبل از اینکه موز رو داخل یخچال بذارید دور ساقشو با فویل بپیچید.

موز ها رو داخل روزنامه بپیچید بعد داخل نایلون قرار بدید اما در نایلون رو نبندید. با این کار رطوبت موز ها جذب روزنامه میشه در نتیجه دیر تر سیاه میشه.

دور ساقه موز رو با پلاستیک بپیچید تا اکسیژن کمتری بهش برسه.

موز ها رو با چاقو از ساقه جدا کنید و تک تک داخل کیسه پلاستیکی قرار بدید.

نگهداری-موز

کف ظرف در دار دستمال خشک و تمیز پهن کنید موز ها رو داخلش بچینید و در طبقه پایین یخچال قرار بدید.

آویزان کردن موز بهترین روش برای جلوگیری از سیاه شدن آن است. موز رو با ساقه از تراس یا فضای خنکی در آشپزخانه آویزان کنید.

قرار دادن موز در کنار میوه های رسیده باعث سیاه شدن آن می شود.

موز ها را بلافاصله قبل از مصرف بشویید چرا که شستن زود هنگام آن باعث سیاه شدنش میشه.

موز ها رو حتما با چاقوی تیز از ساقه جدا کنید چرا که کشیدن آن با دست باعث میشه بهش فشار بیاد و زودتر سیاه بشه.

4668657

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی