|

تا حالا فکر کردی که چرا شخصیتای شرور فیلمارو بیشتر دوست داری؟ خیلی روشنه بیا بگم چراشو

اگه تا به حال دقت نکردین که چرا کاراکتر های شرور و منفی فیلم و کارتون ها رو بیشتر دوست درید، پس حتتما با این مطلب همراه شوید.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- قطعا شما هم این مدلی بودین که تو بچگیمون ناخودآگاه سیندرلا برامون قهرمان و دختری بی نقص دیده میشد و از طرفی هم جادوگر کارتون "هفت کوتوله" خبیث ترین آدم روی زمین. البته که چنین شخصیت هایی در فیلم و سریال های اون دهه زیاد بود و هممون هم عاشق اون کاراکتر مثبته داستان بودیم. اما حالا انگار داستان فرق کرده ما فهمیدیم دنیای واقعی تا این حد سیاه و سفید مطلق نیست بلکه حتی شخصیت های بدجنس داستان هم نکاتی یه نمور مثبت داشتن و در این دهه شیفته کاراکترهایی مثل هارلی کویین و جوکر هستیم نه بتمن و سوپرمن!

Untitled

کاراکتر های شرور و منفی قابل لمس و باورپذیر ترند!

در اینجا میرسیم به این نظریه که تحقیقات نشون داده همدردی ما با شخصیت هایی که شبیهمون هستند بیشتره و از اونجایی که هیچ انسانی در واقعیت صده صد مثبت نیست و شخصیت های مثبت داستان ها بی عیب و نقص و البته زیادی خوب به تصویر کشیده میشن، خب کمی سخت میشه باهاشون احساس نزدیکی داشت. همه ما، تک تکمون عیب و وجه های تاریکی داریم و به همین علت میتونیم با شخصیت های شرور رابطه بهتری برقرار کنیم چرا که برامون باورپذیر ترند!

البته که در همین حین، شخصیت های منفی داستان دیگه اونقدر ها به طور کامل منفی و شر نیستند. همونطور که در ابتدای متن اشاره شد اونها دارای پیچیدگی و مشکل هایی هستند که داستانای خاص خودشون رو دارند.

Untitled

مثلا اینکه همه از شخصیت دولورس آمبریج در فیلم های به شدت محبوب "هری پاتر" بدشون میاد چرا که این کاراکتر بدون هیچ دلیل خاصی شروره! اصلا همینجوری دلش خواسته از همون ابتدای فیلم بد باشه و هیچ منطقی پشت رفتارش نیست. این در حالیه که شخصیت های منفی دلیل خودشون رو برای بد بودن دارن و معمولا هم ما دلایل اونها رو به راحتی قبول می کنیم و می پذیریم که آقا این حق داره انقدر بد باشه!

این روند مخصوصا زمانی در ما رخ میده که از همون اول فیلم با اون شخصیت همراه میشیم و خودمون رو ناخوداگاه جاش قرار میدیم و تو همین راستا به خودمون می قبولونیم که حق داشته! اینجوری می بینیم که به اون کاراکتر چی گذشته و در این شرایط نمی تونیم دیگه با اون همدردی نکنیم.

Untitled

اما شخصیت های نامرد داستان، چارچوب ها رو کنار می زنند!

مثلا همه ما در جوامع خود پیرو قوانین هستیم و م و کاستی داریم اما در نهایت تو همون راستا حرکت می کنیم و این در حالیه که شخصیت هیا شرور کلا قوانین رو زیر پا میگذارند و اونطور که دلشون میخواد حرکت دارند.

اونها هرجور که دلشون میخواد میرن جلو بدون اینکه انتظارا دیگران رو ببینند و براشون اهمیتی داشته باشه.

3-7086715a4d944b9a204adf0cb6

اونها برای رعایت ادب حرفای خوب نمیزنند و هرجور و هرچیزی که دلشون بخواد رو میگن مگه اینکه در حال گول زدن فردی دیگر باشند تا دو کام سخن مثبت از دهنشون بیرون بیاد! این جور شخصیت ها آزاد و رها هستند و این دقیقا همون چیزیه که همه انسان ها دلشون میخواد و به همین علت اون شخصیت ها رو تحسین می کنیم.

dbb1dbb0-d8b4d8aed8b5db8cd8aa-d8b2d986-d981db8cd984d985d987d8a7db8c-d8b9d984d985db8c-d8aad8aedb8cd984db8c-daa9d987-d8b4d8aed8b5_63a725c59e27a-750x460

معمولا درباره اونها کنجکاو هستیم تا شخصیت های خوب

دیدین وقتی یکی حالش خوبه و شخصیت خوبی داره خیلی پیگیر این نیستیم که بدونیم چیشده که این مدلی شده؟ اما وقتی یک نفر بد یا عجیب رفتار می کنه اغلب کنجکاو میشیم که بفهمیم چی به سرش اومده و چه گذشته ای داشته که این مدلی شده. 

معمولا فیلمای امروزی این مسئله رو خیلی تاکید دارند که شخصیت های شرور رو به طور کامل منفی و شرور نشون ندن. مثلا اینکه چیزی که باعث شده اونها خوب نباشند و یا دست به کارهای فجیع بزنند معمولا یک کشمکش های درونی و یا مشکل با شخص مثبت داستان از گذشته بوده که همین موضوعات ذهن ما رو درگیر میکنه که چی شد چی نشد که این کاراکتر ها این مدلی شدن و اجازه نداد تا معمولی یا خوب بمونن!

na_60bf751dab38d

چهره های شرور معمولا غیرقابل پیش بینی اند ، برای همین جذاب میشن!

قطعا تو همه و همه و همممه فیلم و داستان ها میدونیم که شخصیت های مثبت برنده هستند و بالاخره پس از کشمکش های بسیار با اون نقش بده، پیروز خواهند شد. اونها چون کار درست رو انجام میدن شرایط رو برای دیگران هم گلستون می کنن و شخصیت های ضد قهرمان رو شکست میدن و جهان رو نجات خواهند داد.

اما همه ما از همون ابتدای کار میدونیم مثبتا برنده هستند و اونی که نمیدونیم چه بر سرش خواهد اومد شروره هستش و همین موضوع باعث میشه تا کنجکاوانه پیش بریم تا بفهمیم بالاخره عاقبت اون چیشد ئو همین امر باعث میشه تا آخر داستان میخکوب فیلم بمونیم.

معمولا اون خوبای قصه کار دیگه ای جز کارای خوب انجام نمیدن اما چون شروره میتونه هررر کاری که تو رویا و واقعیت دیدم و ندیدیم رو انجام بده، بنابراین واسمون هیجان انگیزتر خواهد شد.

photo_5954017178971912682_w

این شرورای لامصب ما رو به اون قسمت تاریک خودمون نزدیک میکنه

هیچ کدوم از ما انسان ها کامل نیستیم و پیدا کردن شباهت هایی بین ما و کاراکتر های ضد قهرمان وجود داره باعث میشن تا ما یاد اون چهره تاریک خودمون بیوفتیم! 

14-9

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی