|

الان تو هر نقطه و شرایطی که هستی خودت درستش کردی؛ با تئوری انتخاب هوشمندانه تصمیم بگیر

انسان به علت داشتن اراده، انتخاب و قدرت تصمیم گیری با دیگر موجودات تمایز پیدا میکنه، ولی نکته اینجاست که نمیدونه میتونه همشو کنترل کنه.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- اگر یادتون باشه از درس های مدرسه تو بچگیمون گفتن که فرق انسان با موجودات دیگه این هست عقل و قدرت تصمیم گیری و انتخاب داره که این مسئله نشون میده که این قدرت چقدر بزرگ و مهم هست که ما رو از موجودات دیگه متمایز میکنه و باعث فرق داشتن ما با اون ها میشه، خب طبیعتا هر روز که از خواب بیدار میشیم در حال تصمیم گیری و انتخاب چیزهای متفاوتی تو زندگیمون هستیم تا خود شب و موقع خواب ولی تا به حال فک کردین که این انتخاب ها و تصمیم های پشتشون چه تاثیری توی زندگیتون داشتن مثلا به آخرین دوراهی سختی که داشتید و راجبه انتخاب و تصمیم گیری در مورد یه مسئله مهم بوده فکر کنید، خب اول و آخر باید یه تصمیم اتخاذ می کردید که انجام شده ولی اگر در حال حاضر یه ذره شک تو دلتون باشه چی اگه بعدش گفتید کاش به جاش فلان کار رو میکردم چی؟

مسلما تو این حالت تو یه برزخ بدی گیر میفتید که همش پر از اگرهای مختلف خواهد بود ولی مگه خود شما نبوید که اون تصمیم رو گرفتید؟ یا یه لحظه صبر کنید نکنه به خاطر حرف های دیگران بوده که یه همچین انتخابی انجام دادید و الان این همه حسرت دارید میخورید خب اولین قدم برای یه تصمیم گیری و انتخاب درست این هست که بپذیرید شما مسئول خوب و بد زندگیتون هستید و صفر تا صد مسئولیت خودتون رو قبول کنید چرا که انتخاب های شما قراره زندگیتون رو منسجم کنه و داستان رو جلو ببره، حالا امروز در خصوص این موضوع و انتخاب ها قرار هست که بهتون یه کتاب عالی معرفی کنیم که این کتاب رو میشه در دسته ی کتاب های روانشناسی و علمی به حساب آوورد، این کتاب به شما خواهد آموخت که کنترل درست زندگیتون رو با انتخاب های آگاهانه به دست بگیرید نه بر اساس تنبیه و تشویق هایی که از سوی دیگران نصیبتون میشه، پس با ما همراه باشید برای اطلاعات بیشتر راجبه این کتاب.

انتخاب556

درباره کتاب تئوری انتخاب

تئوری انتخاب نوشته ویلیام گلسر، مدعیه که که ما انسان ها با انگیزه‌های درونیمون هست که تحریک می شیم، نه انگیزه‌های بیرونی؛ این کتاب اصرار بر این موضوع داره که شخصیت انسان با پاداش و تنبیه نیست که شکل میگیره بلکه افراد در هر حال و شرایطی همواره توانایی انتخاب و کنترل زندگی خودش رو در دست خواهند داشت چون انسان ها در تلاش مکرر برای این هستن که نیاز های اساسی خودشون رو که دوست داشتن و تعلق داشتن، قدرتمند بودن، آزاد بودن، سرگرمی و لذت بردن و حفط بقا هست رو ارضا کنن.

درک صحیح این نیازها و برقراری ارتباط با اون ها میتونه حتی توی روابط ما با انسان های دیگه تو زندگیمون تاثیر شگرفتی بذاره و رضایت بیشتری رو برامون به ارمغان بیاره. در اصل دکتر ویلیام گلسر تو تئوری انتخاب ساز و کار روانشناسی نو و بدیعی رو ارائه می‌کنه که در صورت اعمال کردن اون می‌تونه ناتوانی ما در کنار اومدن با هم دیگه رو از بین ببره چرا که این ناتوانی در برقرار ارتباط موثر و صحیح با دیگران رو میشه تقریباً منشأ تمام ناراحتی ها دونست.

انتخاب4656

گلسر در نامگذاری این کتاب به نام “تئوری انتخاب” میخواد روی این موضوع که تقریباً همه رفتارها انتخاب هستن تاکید کنه. همونطور که گفتیم تئوری انتخاب سر منشا تحریک رو انگیزه‌های خارجی مثل مجازات و پاداش نمیدونه بلکه این پروسه با انگیزه های درونی هست که به وقوع میپیونده. گلسر برای پیشرفت بیشتر در روابط انسانی، توصیه میکنه که افراد از روانشناسی کنترل بیرونی مجازات کننده ها که نابود کننده‌ی روابط هستش دست بردارند، نظریه او این هست که اگر به عنوان مثال ، در حال حاضر در یه رابطه قرار دارید که در اون احساس رضایت و احساس خوشایندی ندارید احتمالا این موضوع به این دلیل هست که یکی یا هر دو طرف شما از روانشناسی کنترل بیرونی در رابطه استفاده می‌کنید.

ایشون حتی مدعی هست که سرچشمه احساس بدبختی فعلیه شما رابطه ی حال حاضرتون هست و برخلاف اون چه که شما ممکن هست باور داشته باشید، مشکلات شما از لحظه حال نشات می‌گیرن نه گذشته شما چرا که هیچ کس نمیتونه اتفاقات دیروز رو تغییر بده ولی امروزتحت کنترل شما خواهد بود. در کل تئوری انتخاب، در مورد رفتارهای انسان هاست و دکتر گلسر توضیح میده که تمام اون چه که در زندگی خودتون انجام میدید رفتار کردن هست و گفتیم که سلسله این رفتارها رو که تلاش دارند پنج نیاز اصلی که در قسمت قبل ذکر شد رو تامین کنند، ما هستیم که انتخاب میکنیم.

انتخاب646

مشخصات کلی کتاب تئوری انتخاب

  • عنوان اصلی:  Choice Theory: A New Psychology of Personal Freedom
  • نویسنده: ویلیام گلسر
  • کشور: آمریکا
  • سال انتشار: ۱۹۹۸‌
  • ژانر: روانشناسی، خودیاری
  • مناسب برای: همه افراد
  • امتیاز کتاب:‌ ۴.۰۴ از ۵ (بر اساس وبسایت‎ goodreads.com‌)‌

انتخاب6466

اگر دوست داری زندگیت و قشنگ تر کنی به صفحه کتابخونه ما سر بزن تا با کتاب های خوب دنیات و بسازی.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی