|

طرز تهیه آش سبزی؛ یه غذای شیرازی خوشمزه که جووون میده واسه افطاری های ماه رمضان

برای درست کردن آش سبزی شیرازی به گوشت، پیاز داغ، تره و ترخون، حبوبات و یه سری ادویه و چاشنی نیاز دارید.

لینک کوتاه کپی شد
2

شایانیوز- هر قدر هم که پیگیر غذاهای جدید و متفاوت باشیم نمیتونیم از غذاهای سنتی خودمون مثل انواع آش ها دل بکنیم. از بین انواع آش ها تا به حال آش رشته، آش جو و آش انار رو بهتون آموزش دادیم. برای امروز سراغ یکی از آش های سنتی شیراز یعنی آش سبزی رفتیم. شیرازی ها این آش خوشمزه رو معمولا در وعده صبحانه میل می کنند اما برای افطار هم مناسبِ چرا که توش از گوشت، سبزی و انواع حبوبات استفاده میشه و بسیار مقوی است.

معمولا آش سبزی به دلیل وقت‌گیر بودن، کمتر در خانه‌ها تهیه میشه و به صورت حاضری در مغازه‌های آش و حلیم فروشی فروخته میشه. این آش به عنوان آش نذری در ماه محرم در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی نیز تهیه می شود و در ماه مبارک رمضان به عنوان افطاری طرفداران بسیاری دارد.

مواد اولیه لازم برای تهیه آش سبزی برای 4 نفر

گوشت سردست گوسفندی با استخوان 250 گرم

پیاز 1 عدد

هویج 1 عدد

ساقه کرفس 1 عدد

نخود 2/1 پیمانه

عدس 2/1 پیمانه

لوبیا چیتی 2/1 پیمانه

برنج نیم دانه 1 پیمانه

سبزی شامل تره و ترخون 300 گرم

پیاز داغ 6 قاشق غذاخوری

قرص استاک گوشت 1 عدد

زردچوبه به میزان لازم

فلفل سیاه به میزان لازم

فلفل قرمز به میزان لازم

نمک به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

70a0276

طرز تهیه آش سبزی

1- برای تهیه این آش بهترِ از گوشت سر دست گوسفندی با استخوان استفاده کنید البته این امر کاملا سلیقه ای است و در صورت تمایل میتونید از گوشت ماهیچه گوساله هم استفاده کنید که در این صورت هم بسیار خوشمزه میشه.

2- نخود و لوبیا و برنج را از 24 ساعت قبل با آب سرد بشویید و اجازه دهید خیس بخوره در این مدت چند بار آبشو عوض کنید عدس را هم از حدود 3 ساعت قبل خیس کنید.

3- سبزی آش یکی از مهم ترین موادی است که در پخت انواع آش مورد استفاده قرار می گیرد هر چند بسیاری از افراد تصور می کنند که حبوبات اصلی ترین ماده به کار رفته در آش ها است اما حقیقت این است که سبزیجات نقش بسیار مهمی در عطر و طعم آش ها دارند لذا هر چه سبزی آش شما تازه تر باشد در نهایت عطر و طعم آش بهتر میشه. در این آش از تره و ترخون استفاده میشه میزان تره مورد نیاز 200 گرم و میزان ترخون 100 گرم می باشد.

1396102013304443613004784

4- 2 قاشق غذاخوری روغن مایع + پیاز نگینی خرد شده + گوشت + زردچوبه + فلفل سیاه را به مدت ۱۵ تا 20 دقیقه روی حرارت تفت دهید در این مدت بالای سر غذا بمانید و مدام آن را زیر و رو کنید تا ادویه ها و پیاز حسابی به خرد گوشت بِرن و گوشت سرخ بشه. سپس آب + هویج + کرفس را اضافه کنید و اجازه دهید گوشت با حرارت ملایم بپزه وقتی گوشت پخته شد، آن را از بقیه مواد جدا کرده و با گوشت‌کوب حسابی بکوبید این کار به کش‌دار شدن آش کمک می‌کند. به گزارش شایانیوز گوشت را با گوشتکوب دستی بکوبید و از ریش ریش کردن یا خرد کردنش با گوشتکوب برقی پرهیز کنید. آب گوشت را هم از صافی رد کنید و کنار بگذارید.

5- نخود و لوبیا را با مقداری آب بپزید عدس را هم جداگانه بپزید سپس در قابلمه ای حبوبات + سبزی + قرص استاک گوشت + برنج + فلفل سیاه + فلفل قرمز + نمک اضافه کنید و اجازه دهید حدود 3 ساعت روی حرارت ملایم بپزد تا آش غلیظ و کشدار شود در این مدت باید مدام به آش سر بزنید تا ته نگیرد. سپس نیمی از این مواد را بکوبید و آن را به همراه گوشت و آب گوشت دوباره به قابلمه برگردانید و اجازه دهید تا 45 دقیقه دیگر بپزد.

bad7eb2b-849e-4d84-8c5e-5c66598e3fa8

6- در یک قابلمه کوچک کمی روغن بریزید وقتی روغن گرم شد پیاز داغ را به همراه کمی زردچوبه و فلفل سیاه تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود و آن را داغ به آش در حال جوش اضافه کنید پس از چند جوش آش کاملاً جا می افتد و می توانید آن را در ظرف مناسب بکشید و با پیاز داغ تزئین کنید.

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها