|

کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت سرامیکی؟

کمتر کسی را میتوانید بیابید که از داشتن دندان‌ها و لبخندی زیبا استقبال نکند. اما بین کامپوزیت و لمینت سرامیکی کدام گزینه بهتری است؟

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- کمتر کسی را میتوانید بیابید که از داشتن دندان‌ها و لبخندی زیبا استقبال نکند. خب در این مسیر کامپوزیت یا لمینت از جمله روش‌هایی‌ست که به تازگی باب شده و طرفداران زیادی هم پیدا کرده است. و این مسئله حاکی از نتایج قابل قبولی‌ست که به مخاطبین خود ارائه داده است. اما سوال بسیار مهم اینجاست؛ از کدام روش باید استفاده کنیم؟ آیا کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت سرامیکی؟

میخواهیم در ادامه این مقاله در این زمینه توضیحات کاملی را خدمت شما ارائه دهیم. درواقع قصد داریم با پاسخ دادن به چندین سوال مهم در این زمینه، برای شما روشن کنیم که استفاده از کدام روش برای دندان شما گزینه مناسب تری به شمار می‌آید. پس با ما همراه باشید.

کدام-یک-مقاوم‌تر-است؟

ماندگاری لمینت بیشتر است یا کامپوزیت؟

با توجه به تحقیقات انجام شده بطور متوسط طول عمر لمینت چیزی حدود 10 الی 20 سال است. هر چقدر که در رعایت بهداشت دهان و دندان خود عملکرد موفق‌تری داشته باشید و به دستورالعمل‌های دندانپزشک خود عمل کنید، روکش لمینتی شما دوام طولانی تری خواهد داشت.

در مقایسه اما ونیرهای کامپوزیتی تقریبا نصف لمینت دندان عمر می‌کنند. طول عمر آنها چیزی حدود 5 الی 7 سال تخمین زده شده است.!

کدام یک مقاوم‌تر است؟

مراجعه به دندانپزشکی از جمله مواردی‌ست که خیلی سخت انجام میگیرد و اغلب تا کارد به استخوان نرسد مردم از رفتن به دندانپزشکی سر باز میزنند. از طرفی زیبایی دهان و دندان چیزی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت. زمانی میتوان گفت که لبخندی زیبا به لب دارید که رنگ دندان‌ها در شفاف‌ترین حالت خود قرار داشته باشد و هر چقدر این شفافیت بیشتر باشد، بالطبع زیبایی آن نیز بیشتر خواهد بود.

با توجه به بررسی‌های انجام شده، عبور نور از پوسته کامپوزیت در شرایط بهتری انجام میگیرد؛ دندان را زنده‌تر و طبیعی‌تر نشان می‌دهد. اما حواستان باشد رنگ کامپوزیت، شفاف‌تر از آن چیزی‌ست که فکرش را می‌کنید، بگونه‌ای که حتی میتواند روی رنگ اصلی دندان‌ها نیز سایه بیاندازد و نمیتواند بد رنگی دندان‌ها را پوشش دهد.

پس اگر رنگ دندان‌هایتان خیلی مناسب نیست، توصیه ما این است که به سراغ کامپوزیت نروید. روکش لمینت گزینه مناسب تری برای شماست.

درواقع روکنش لمینت، حساسیت کمتری نسبت به لکه‌ها دارد. البته شما باید تا حد امکان مصرف غذاها و نوشیدنی‌های رنگی خود مثل قهوه و چای را محدود کنید.

استحکام-کامپوزیت-یا-لمینت؟

استحکام کامپوزیت یا لمینت؟

خب در این مسئله هیچ شکی نیست که روکش‌های لمینتی بسیار قوی‌تر از کامپوزیت هستند. یعنی در برابر شکسته شدن مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. با این حال، لمینت‌ها قابلیت ترمیم ندارند و این چیزی‌ست که کامپوزیت را نسبت به لمینت برتر کرده است! یعنی اگر لمینت سرامیکی شما آسیب ببیند، باید بطور کامل آن را تعویض کنید که خب مسلما هزینه نسبتا بالایی را برای شما به دنبال خواهد داشت.

قیمت لمینت بالاتر است یا کامپوزیت؟

بطور معمول استفاده از کامپوزیت تقریبا نصف لمینت سرامیکی هزینه دارد. اما در این میان باید موارد دیگری را نیز مورد بررسی قرار دهید. مثلا طول عمر لمینت دندان چیزی حدود 2 برابر کامپوزیت است و مسلما این مسئله بر روی هزینه تاثیر میگذارد. هر چند که امکان تعویض در لمینت‌ها وجود ندارد و در صورت بروز مشکل باید آن را تعویض کنید! از طرف دیگر؛ در صورت بروز آسیب بر روی روکش‌های کامپوزیتی، کنار گذاشتن آنها بسیار ساده‌ست.

البته قبل از هر گونه تصمیم گیری باید به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. دندانپزشک با بررسی‌ها و آزمایشاتی که انجام می‌دهد، گزینه مناسب را به شما پیشنهاد داده و شما را از هزینه نهایی مطلع خواهد کرد.

قیمت-لمینت-بالاتر-است-یا-کامپوزیت؟

نتیجه گیری

تنها راهی که به شما کمک می‌کند تا بین کامپوزیت دندان یا لمینت سرامیکی یکی را انتخاب کنید به هدفی و معیاری برمیگردد که از نظر زیبایی شناسی برای خود در نظر گرفته‌اید. اگر به دنبال روشی مقرون به صرفه هستید؛ خب روکش کامپوزیت برای شما مناسب است و اگر دندان‌های شما به قدری ناقص است که بدون تراشیدن‌شان نمیتوانید به لبخندی زیبا برسید؛ انتخاب لمینت سرامیکی بهترین چیزی‌ست که اعتماد به نفس از دست رفته‌تان را به شما برمیگرداند.

نویسنده: سید امیر صادقیان مطهر

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی