|

چطور متوجه بشیم که از ما سو استفاده عاطفی شده؟

این باور اشتباه که آزار و اذیت عاطفی و روحی نشونه‌های واضحی نداره و به اندازه سوء استفاده و آزار فیزیکی مخرب نیست را کنار بگذارید!

لینک کوتاه کپی شد

 شاید با خودتون فکر کنین که چون آزار و اذیت یک فرد از طریق عاطفی و روحی نشونه‌های واضحی نداره، به اندازه سوء استفاده و آزار فیزیکی مخرب نیست! اما این باور کاملا اشتباهه. سوء استفاده از طریق گفتار و اعمال می‎تونه فرد مقابل‌رو آزار بده و نشونه‌های ظریف و پنهانی داره. همیشه یادمون باشه که سوءاستفاده عاطفی از طرف هر کی که باشه یا به هر شکلی که باشه، قابل قبول نیست و هیچ کسی حق نداره با رفتارش شمارو آزار بده.

نشونه‎های سوءاستفاده عاطفی

سوء استفاده عاطفی چیه؟

وقتی فردی سعی می‎کنه تا از طریق احساسات طرف مقابلش‌رو تحت کنترل داشته باشه، سوءاستفاده عاطفی اتفاق میوفته. تو این حالت ممکنه اون آدم به شما احساس گناه، بی‌اهمیت بودن و خجالت بده و با ازبین رفتن اعتماد به‎نفس و در نتیجه سکوت شما به هدفش برسه. این فرد می‎تونه شریک عاطفی، عضوی از خونواده و یا حتی همکارتون باشه.

فردی که مورد آزار قرار می‎گیره، احساس بی‌ارزش بودن، گیرافتادن، بازنده بودن و در نهایت تنهایی‌رو تجربه می‌کنه. متاسفانه تو بیشتر وقتا فرد آزار دیده نمی‎دونی ازکی کمک بخواد و همین موضوع باعث می‌شه که رابطه‎ش رو با آدم سوءاستفاده گر ادامه بده.

نشونه‎های سوءاستفاده عاطفی

همونطور که قبلا توضیح دادیم، از اونجایی که این نوع از آزار علائم فیزیکی نداره، سخت‌تر شناسایی می‌شه. اما با دونستن نشونه‎ها، راه تشخیص این نوع سوءاستفاده راحت‌تره.

یکی از این نشونه‎ها، کنترل کردن و ایزوله کردن طرف مقابله. یعنی فرد آزارگر تعیین میکنه که شما حق دارین با چه افرادی صحبت کنین و یا حتی اونهارو ببینین. بعضی وقتا حتی ممکنه تلفن همراه شمارو چک کنه و از تکنیک حسادت برای رسیدن به خواسته‌ش استفاده کنه.

نادیده گرفتن، یکی دیگه از این نشونه‎هاست. تو این وضعیت فرد سوءاستفاده‌گر تصمیم می‎گیره پاسخ سوالات شمارو نده و حتی تو صورت شما نگاه نمی‎کنه. ممکنه وقتی در وسط بحث هستین محل‌‎رو ترک کنه و به احساسات شما توجه نداشته باشه.

چیکار-کنیم؟

چیکار کنیم؟

اول از هر چیزی یادتون باشه که شما تنها نیستین و خیلی از افراد این نوع آزار رو تجربه کردن. اگه تحمل این وضعیت براتون مقدور نیست‌، رابطه‌رو ترک کنین.

هیچوقت خودتون‎رو سرزنش نکنین، شما مقصر نیستین. فرد دیگه‎ای تصمیم گرفته تا شمارو آزار بده. معاشرتتون رو با افرادی که سعی دارن تو این راه به شما کمک کنن بیشتر کنین. این افراد می‎تونن خونواده، دوست و هر شخص مورد اعتماد دیگه‎ای باشه. و در آخر اگه تصمیم به ترک فرد آزارگر گرفتین، همه ارتباط‌تون رو باهاش قطع کنین.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها