|

هنر

معروف ترین نقاشی های جهان

10 most famous paintings in the world

ده شاهکار معروف نقاشی جهان را که بیشترین میزان جست و جو در موتور جست و جوی گوگل را ثبت کرده اند به شما معرفی می نماییم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- سایت خبری CNN طی یک تحقیق پنج ساله بررسی کرده است که کدام شاهکار های هنری به خصوص نقاشی های جاویدان، در گوگل بیشتر از دیگر آثار جست و جو شده اند و نهایتا 10 نقاشی را که توانسته اند به عنوان پر جست و جو ترین ها در گوگل دست پیدا کنند معرفی می نماید:

  • مونالیزا

هنرمند: لئوناردو داوینچی

تاریخ تخمینی: 1503 الی 1519

محل نگهداری اثر: مووزه لوور، پاریس

احتمالا همان طور که خودتان هم از قبل حدس زده بودید در صدر این لیست نقاشی رمز آلود و خارق العاده لئوناردو داوینچی، مونالیزا قرار دارد. برای اولین بار، در سال 1804 این نقاشی در قلب لوور جای گرفت. براساس گفته های کارشناسان این موزه، نقاشی مونالیزا، اولین پرتره ایتالیایی می باشد که نیم تنه یک بانو در حالت نشسته را به تصویر کشیده است.

جالب است بدانید که...

مورخان اذعان داشته اند تا قبل از قرن بیستم این نقاشی چندان در محافل هنری شناخته شده نبود اما در سال 1911 یک کارمند لوور آن را به سرقت می برد و به مدت دو سال آن را پنهان نگه می دارد؛ و همین دزدی باعث می شود که جایگاه این نقاشی در فرهنگ عامه تثبیت شود و میلیون ها نفر با هنر دوره ی رنسانس آشنا شوند.

800px-Mona_Lisa__by_Leonardo_da_Vinci__from_C2RMF_retouched

  • شام آخر

هنرمند: لئوناردو داوینچی

تاریخ تخمینی: 1495 الی 1498

محل نگهداری اثر: کلیسای سانتا ماریا دل گرازیه، میلان

داوینچی هنرمند تکرار نشدنی رنسانس، تنها هنرمندی است که نامش دو بار در این لیست قرار گرفته است. داوینچی شام آخر را زمانی خلق کرده است که تصاویر مذهبی هنوز موضوع غالب و اصلی هنر بودند. این نقاشی زیبا لحظه ای را به تصویر کشیده است که پیش از مصلوب شدن حضرت عیسی، ایشان با شاگردانشان نان می خوردند. این اثر در حقیقت یک نقاشی دیواری عظیم است که با 4.6 متر ارتفاع و 8.8 متر عرض باعث می شود تنها با یک بار تماشای آن تا ابد در ذهنتان هک شود.

جالب است بدانید که...

این نقاشی دیواری طی تاریخ از دو تهدید به هنگام جنگ جان سالم به در برده است؛ سربازان ناپلئون از دیواری که این اثر هنری بر روی آن ماندگار شده است به عنوان هدف تیراندازی استفاده می کردند؛ همچنین طی جنگ جهانی دوم سقف صومعه دومینیکن سانتا ماریا دل گرازیه تخریب شد و این نقاشی برای چندین سال در معرض نور آفتاب و هوای مستقیم قرار گرفت.

The_Last_Supper_-_Leonardo_Da_Vinci_-_High_Resolution_32x16

  • شب پر ستاره

هنرمند: ونسان ون گوک

تاریخ: 1889

محل نگهداری اثر: موزه هنر مدرن، نیویورک

این اثر زیبا که به نوعی در دسته بندی نقاشی انتزاعی قرار می گیرد، نمونه ای بارز از استفاده ی خلاقانه و صد البته جسورانه ی ون گوک از قلم موهای ضخیم و بزرگ است. رنگ های آبی و زرد چشم گیر این اثر، فضایی رویایی و مدور را خلق کرده اند که دهه هاست هنر دوستان را مجذوب خود کرده است.

جالب است بدانید که...

ون گوک این اثر محصور کننده را زمانی خاق کرده است که در آسایشگاه روانی، در سن رمی فرانسه به دلیل بیماری روانی، بستری و تحت درمان بود. ون گوک نقاشی شب پر ستاره را با الهام از پنجره ی اتاق خود کشیده است.

1024px-VanGogh-starry_night_ballance1

  • جیغ

هنرمند: ادوارد مونک

تاریخ: 1893

محل نگهداری: موزه ملی و موزه مونک، اسلو

قبل از هر چیز باید بدانید که بیشتر از یک نسخه از این اثر خارق العاده اکسپرسیونیستی وجود دارد؛ دو نسخه ی آن در موزه مونک و یکی دیگر در موزه ملی نروژ قرار دارد و اما نسخه ی چهارم، نسخه ای می باشد که مونک با پاستل هنرنمایی کرده است. این اثر در سال 2012 به حراج گذاشته شد و با قیمت 74 میلیون یورو به فروش رسید و باعث شد که جیغ به یکی از گران قیمت ترین آثار هنری معامله شده تا به الان تبدیل شود.

جالب است بدانید که...

چهره ی آندروژنِ (چهره ای ترکیبی از زن و مرد) به تصویر کشیده شده در حقیقت فریاد نمی زند بلکه  سعی می کند تا فریاد نافذی را که از جانب طبیعت بلند شده مسدود کند. جیغ یک اثر الهام گرفته شده از تجربه ی خود مونک است که هنگام قدم زدن در غروب آفتاب اسلو که یک رنگ قرمز درااتیک بر حواس او غلبه کرده، اتفاق افتاده است.

800px-Edvard_Munch__1893__The_Scream__oil__tempera_and_pastel_on_cardboard__91_x_73_cm__National_Gallery_of_Norway

  • گرنیکا

هنرمند: پابلو پیکایو

تاریخ: 1937

محل نگهداری اثر: موزه رینا سوفیا، مادرید

یکی از معروف ترین آثار پیکاسو که برخی آن را قدرتمند ترین نقاشی ضد جنگ تاریخ می خوانند، بمباران هوایی آلمان در شهر گرنیکا در منطقه باسک در طول جنگ داخلی اسپانیا را به تصویر می کشد. گرنیکا که به زیبایی تمام سبک خاص و متمایز پیکاسو را نشان می دهد به دلیل به تصویر کشیدن بی نقص وحشت های جنگ، آن را به بخشی اساسی از فرهنگ و تاریخ قرن بیستم تبدیل نموده است.

جالب است بدانید که...

گرنیکا در طول جنگ جهانی دوم برای نگهداری به موزه متروپولیتن هنر مدرن نیویورک منتقل شد و پیکاسو درخواست کرد که این اقامت تا بازگشت دموکراسی به اسپانیا تمدید شود. نهایتا در سال 1981، شش سال پس از مرگ ژنرال فرانسیسکو فرانکو، دیکتاتور قدیمی، گرنیکا به مادرید بازگشت.

guernica-pablo-picasso

  • بوسه

هنرمند: گوستاو کلیمت

تاریخ تخمینی: 1907 الی 1908

محل نگهداری اثر: موزه بولدیویر، وین

کلیمت، هنرمند دوره ی طلاییف اثری را خلق کرده است که به عنوان یکی از مشهورترین و گران ترین آثار هنری شناخته می شود. تاثیرات هنر بیزانس را به راحتی می توان در لباس های تجملاتی زوج نقاشی شده مشاهده کرد. این اثر به یاد ماندنی با طراحی و ترکیب بندی خارق العاده ای که دارد، تبدیل به سمبو.ل جهانی عشق شده است و یکی از مشهورترین نقاشی ها در تاریخ هنر به شمار می رود.

جالب است بدانید که...

بوسه قابل قیمت گذاری نیست اما سایر آثار کلیمت مانند پرتره ادل بلاخ باوئر با مبالغ بسیار هنگفتی خرید و فروش می شوند.

The_Kiss_-_Gustav_Klimt_-_Google_Cultural_Institute

  • دختری با گوشواره مروارید

هنرمند: یوهانس فرمیر

تاریخ تخمینی: 1665

محل نگهداری اثر: موزه مائریتشئیس، هلند

به یادماندنی ترین و محبوب ترین اثر نقاش عصر طلایی هلند، فرمیر، با نام مونالیزای شمال نیز شناخته می شود اما علاوه بر تفاوت های سبکی، از نظر تکنیکی دختری با گوشواره های مروارید حتا یک پورتره نیست، بلکه ترونی است. ترونی یک واژه ی هلندی می باشد که برای به تصویر کشیدن یک شخصیت خیالی با ویژگی های اغراق آمیز، به کار می رود؛ به این ترتیب مقایسه این اثر با مونالیزا چندان درست نیست.

جالب است بدانید که...

یوهانس فرمیر پس از مرگش به کلی به دست فراموشی سپرده شد و تا قبل از قرن نوزدهم بسیاری از آثار او را به هنرمندان دیگر نسبت می دادند تا اینکه یک هنرمند و منتقد هنری فرانسه به جمع آوری آثار او پرداخت.

800px-1665_Girl_with_a_Pearl_Earring

  • تولد ونوس

هنرمند: ساندرو بوتیچلی

تاریخ تخمینی: 1485

محل نگهداری اثر: موزه اوفیتزی، فلورانس

قدیمی ترین نقاشی در بین ده اثر برتر ما و احساسی ترین اثر که به رقابت با نقاشی بوسه می پردازد، تولد ونوس می باشد که احتمالا به سفارش یکی از اعضای خانواده ثروتمند و هنر دوست مدیچی، که برای قرن ها در فلورانس و مناطق اطراف آن حکومت می کردند، خلق شده است.

بوتیچلی با ترکیبی از فرهنگ کلاسیک یونان و سبک رنسانس، اثری به یاد ماندنی را خلق می کند که در آن ونوس، الهه ی عشق، با چهره ای فراموش نشدنی از قعر دریاها بیرون می آید و به ساحل پا می گذارد.

جالب است بدانید که...

مشهورترین اثر این نقاش ایتالیایی دو تفاوت عمده با دیگر آثار معاصر خود دارد؛ یک اینکه تولد ونوس را بر روی بوم، نقاشی کرده است و دوم اینکه، بونوس را برهنه به تصویر کشیده است در حالیکه در آن زمان برهنگی بسیار نادر بوده است.

1280px-Sandro_Botticelli_-_La_nascita_di_Venere_-_Google_Art_Project_-_edited

  • ندیمه ها (لاس منیناس)

هنرمند: دیه گو ولاسکز

تاریخ: 1656

محل نگهداری اثر: موزه دل پرادو، مادرید

مادرید تنها شهری است که شما میتوانید با سفر به آن جا دو تا از معروف ترین آثار جهان را ببینید؛ گرینکا و ندیمه ها. ندیمه ها که در موزه ی فوق العاده چشم نواز و وسیع پرادو قرار دارد، نه تنها مشهورترین اثر ولاسکز است بلکه بزرگترین نقاشی او نیز می باشد. پیچیدگی و ظرافت این اثر قرن هاست که منتقدان هنری و عموم مردم را به خود جذب کرده است.

این اثر محصور کننده به عنوان یک پرتره، تجربه ای مضاعف را بر بیننده منتقل می کند؛ این اثر علاوه بر اینکه یک پرتره گروهی از خانواده سلطنتی اسپانیا می باشد، یک پرتره از خود ولاسکز، مشغول به کار، می باشد (سمت چپ).

جالب است بدانید که...

ندیمه توسط فیلیپ چهارم، پادشاه وقت اسپانیا در سال های 1621 تا 1665، سفارش داده شد و تا سال 1819 نیز در کاخ سلطتنی باقی ماند پس از آن به موزه پرادو منتقل شد.

Las_Meninas_01

  • آفرینش آدم

هنرمند: میکل آنژ

تاریخ تخمینی: 1508 الی 1512

محل نگهداری اثر: کلیسای سیستین، واتیکان

معروف ترین اثر هنرمند مشهور و پرآوازه میکل آنژ، بخش عظیمی از سقف کلیسای سیستین را پوشش می دهد که برای تماشای آن باید به بالا سرتان نگاه کنید. در این اثر شما خداوند و آدم را می بینید که با بازوهای دراز تقریبا انگشتان یکدیگر را لمس کرده اند. فرم عضلانی آدم استعداد بی نظیر دیگر میکل آنژ را به رخ می کشد؛ دیوید احتمالا مشهورترین مجسمه ی جهان است که تا به حال ساخته شده است

جالب است بدانید که...

سقف کلیسای سیستین به دلیل قرن ها قرار گرفتن در معرض دود شمع و موارد دیگر مات شده بود و پس از یک ترمیم و تمیز کاری طولانی که در سال 1989 به پایان رسید، مردم از تماشای رنگ های روشن و پر جنب و جوشی که میکل آنژ در ابتدا از آنها استفاده کرده بود، شکه شدند.

Creación_de_Adán_(Miguel_Ángel)

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها