|

پیدا و پنهان پرونده فساد در سینمای ایران در گزارش «شایا نیوز»

افشاگری از سوگل تا ریحانه و گلشیفته

shayanews

سوگل طهماسبی هنرپیشه ای بود که برای اولین بار در یک مصاحبه ویدیویی از فسادی سخن گفت که بعدها سرآغاز سلسله افشاگری ها در سینمای ایران شد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه هنر- وقتی گلشیفته فراهانی در رومی که در کلاب هاوس درباره تجاوز یک کارگردان به ریحانه پارسا تشکیل شده بود وی خود را «همدرد» ریحانه پارسا کرد این سوال برای افکار عمومی مطرح می شود که آیا گلشیفته فراهانی نیز در دوره فعالیتش در ایران مورد آزار جنسی در سینما قرار گرفته است؟

به گزارش «شایانیوز»، «رز مک گوان» بازیگری است که برای اولین‌بار به افشای تجاوز و آزارهای جنسی «هاروی واینستین»، تهیه‌کننده مطرح هالیوودی در ارتباط با بازیگران آمریکایی زد و جنبش MeToo# را در میان بازیگران زن هالیوود رواج داد.این اتفاق سرآغاز یک جنبش شد و بسیاری از زنان و هنرمندان هالیودی که به دلیل رسوایی و یا ترس جرات بیان کردن آنچه بر آنان رفته بود را نداشتند،از افرادی نام بردند که برای افکار عمومی غیر قابل تصور بود. آرنولد بازیگر مطرح سینمای هالیوود یکی ازاین افراد بود.

AndroidOnlineNewsImage-2

مساله فساد در سینما موضوعی است که به هالیوود ختم نمی شود. سینمای ایران نیز از این مساله در امان نمانده است. بعد از آنکه گلشیفته فراهانی، در رومی که در اپلیکیشن کلاب هاوس در مورد تعرض یک کارگردان به ریحانه پارسا تشکیل شده بود، درباره موضوع تجاوز در سینمای ایران صحبت کرد و با ریحانه پارسا ابراز همدردی کرد و گفت:« من هم هم درد ریحانه ام. من هم در همان جامعه ای بزرگ شدم که تو تاکسی و اتوبوس و جامعه اذیت و آزارهای جنسی را دیدم اما آدم باید از این درد و رنج و خشم آزاد بشود. معمولا جزیره های آتشفشانی خیلی حاصل خیزاند. ریحانه پارسا خیلی برایم عزیزه و نمی دانم چجوری این فشار و این اقیانوس درد را تحمل می کند. » این سوال مطرح می شود که در لایه های پیدا و پنهان سینمای ایران چه می گذرد؟وقت آن نرسیده تا قبل از آنکه این فساد همچون هالیوود به یک روال تبدیل شود، از ریشه خشکانده شود؟

61580895

شاید همه چیز از یک مصاحبه معمولی ویدویی با یک هنرمند نه چندان چهره آغاز شد. سوگل طهماسبی هنرپیشه ای بود که در این ویدیو تلنگر به سینما را برای وورد به مساله فساد زد.

ماجرا از کجا شروع شد؟

ماجرای این ویدیو از این قرار بود که، مجری به وی می گوید: «ممکن هست افرادی تو را برای معاشرت های کوتاه گزینه کنند ولی برای تو نقش های بلند در نظر بگیرند.»

طهماسبی در پاسخ می گوید: «بله، این فیلمساز گفتم من حاضرم بعنوانِ هنرور از جلوی دوربین رد شوم ولی در واقع بهای گزافی ندهم بابت نقش اول اثری را بازی کنم. سپس کارگردان به من گفت تو در سینما هیچ چیزی نمیشوی.»

سخنان این هنرمند جوان به شدت با حواشی و واکنش های مختلفی روبرو شد. آنچه وی به آن اشاره کرده بود، مساله ای بود که در سینمای ایران وجود دارد اما مصلحت، ترس وبسیاری از ملاحظات دیگر اجازه سخن درباره آن هرگز داده نشد.

یکسال بعد از آغاز جنبش «METOO » در هالیوود کلید این جنبش با توییت یک خبرنگار ایرانی مقیم آمریکا زده شد. سارا امت علی خبرنگار ایرانی مقیم آمریکا افشا کرد که آیدین آغداشلو در تهران در جریان یک مصاحبه معمولی به وی تعرض کرده است. این سرآغاز جنبش«METOO »در ایران شد. بسیاری از هنرمندان بعد از این افشاگری درباره تجربه ها، دیده ها و شنیده های خود مطالبی را مطرح کردند. دو خواننده مطرح یعنی شادمهر عقیلی و محسن نامجو در معرض این اتهامات بودند که سکوت عقیلی و عذرخواهی نامجو شک ها را یقین تبدیل کرد.

5556015

ادعای تجاوز یک کارگردان به ریحانه پارسا

در ابتدای سال 1400ریحانه پارسا چهره جنجالی فضای مجازی، ادعایی را علیه یک کارگردان مطرح کرد که به نظر می رسد این ادعای وی دور جدید این افشاگری ها باشد البته آقای کارگردان همچنان در خصوص این ادعا سکوت کرده است.

ریحانه پارسا ادعا کرده یک کارگردان سال ها قبل وی را مورد آزار جنسی قرار داده است که همانطور که در بالا گفته شد، در قبال این اتهام، البته آقای کارگردان تاکنون سکوت اختیار کرده، اما در همان ساعات اولیه انتشار این اتهام همسر سابق آقای کارگردان ویدیویی منتشر کرد و گفت که کارهای شوهر سابقش ربطی به او ندارد.

ریحانه+پارسا

مدتی از این ادعای ریحانه پارسا می گذرد که گلشیفته فراهانی اخیراً در رومی که در اپلیکیشن کلاب هاوس در مورد تعرض یک کارگردان به ریحانه پارسا تشکیل شده بود، درباره موضوع تجاوز در سینمای ایران صحبت کرد و با ریحانه پارسا ابراز همدردی کرد و گفت:« من هم هم درد ریحانه ام. من هم در همان جامعه ای بزرگ شدم که تو تاکسی و اتوبوس و جامعه اذیت و آزارهای جنسی را دیدم اما آدم باید از این درد و رنج و خشم آزاد بشود. معمولا جزیره های آتشفشانی خیلی حاصل خیزاند. ریحانه پارسا خیلی برایم عزیزه و نمی دانم چجوری این فشار و این اقیانوس درد را تحمل می کند. »

همدردی گلشیفته فراهانی با ریحانه پارسا

ابراز همدردی گلشیفته فراهانی با ریحانه پارسا را باید از دو جبنه مورد بررسی قرار داد. اینکه همدردی وی یک همدردی انسان دوستانه بوده و یا اینکه گلشیفته نیز مانند ریحانه در زمان فعالیتش در ایران مودر آزار جنسی قرار گرفته است.

گلشیفته+فرهانی

با افشاگری‌های اخیر، یک‌بار دیگر معضل فساد در هنر دغدغه هنردوستان شده. موضوعی که این انتظار را ایجاد می‌کند که این موج در مسیر حرکت خود ویرانی‌های بیشتری به بار خواهد آورد. باید دید دومینوی افشاگری‌ها به چه چهره‌های دیگری خواهد رسید؟!

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • ناشناس ارسالی در

    جسمی که از روح خدا پرستی و ایمان تهی شد هر چیز دیگری ممکن است در آن جای گیرد بنده گان خدا بی که در این راهها افتاده آید به فطرت پاک خود بر گردیدمثشکرم

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها