|

قتل های فجیع دو سال اخیر به نام"ناموس پرستی"؛ از بریدن سر تا قتل با داس!

قتل‌های ناموسی اگرچه در اندک مواردی پر سروصدا و واکنش‌انگیز است اما به سرعت فراموش می‌شود!

لینک کوتاه کپی شد

مونا حیدری در ۱۲ سالگی به عقد پسر عمویش سجاد درآمده‌ بود و در ۱۷ سالگی، هنگام قتل هولناک به دست همسر و برادر همسرش، یک پسر ۳ ساله داشته است.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از روزیاتو قتل فجیع مونا حیدری دختر ۱۷ ساله ی اهوازی به دست شوهرش با انگیزه ی ناموسی طی روزهای گذشته بار دیگر توجه ها را به موضوع قتل های ناموسی و خشونت علیه زنان در ایران جلب کرده و به همین بهانه می خواهیم مروری بر برخی از پر سر و صداترین قتل های ناموسی ایران طی دو سال گذشته داشته باشیم.

آمار دقیقی از زن‌کشی با انگیزه‌های ناموسی در ایران در دسترس نیست و حتی گاهی مقامات مسوول ذی‌ربط تلاش می‌کنند این قتل‌ها را به جنون، عصبانیت‌های لحظه‌ای یا حتی خودکشی و امثال آن تقلیل دهند تا وجهه ناموسی آن در رسانه‌ها پررنگ نشود. این پایگاه خبری اخیراً فهرستی را منتشر کرده که بنابر این گزارش، «تنها بخش کوچکی از قتل‌های ۲ سال گذشته است که رسانه‌های به نقل از منابع داخلی آنها را تایید کرده‌اند.»

قتل رومینا اشرفی به دست پدرش

۳۱ اردیبهشت ۹۹ رومینا اشرفی دختر ۱۳ ساله ی تالشی که با پسر مورد علاقه‌ ی خود از خانه فرار کرده بود، توسط پدرش در خواب با داس سر بریده شد.

رومینا اشرفی که پس از مخالفت های پدرش، رضا اشرفی، با ازدواج او با پسر مورد علاقه اش، جوانی ۲۸ ساله به نام بهمن خاوری، به همراه او اقدام به فرار از خانه کرد تا با یکدیگر ازدواج کنند. با این حال، پدر رومینا موفق به پیدا کردن محل اختفای رومینا و بهمن شد و دختر خود را به خانه بازگرداند. پس از بازگرداندن رومینا به خانه، رضا اشرفی با تحریک اطرافیان از جمله عموهای دخترش، در حالی که رومینا در خانه در خواب بود، با داس اقدام به بریدن سر فرزند خود کرد.

رضا اشرفی پیش از قتل درباره ی مجازات فرزندکشی تحقیق کرده بود و می دانست در صورت قتل فرزندش قصاص نخواهد شد.

پدر رومینا در نهایت به ۹ سال حبس محکوم شد و بهمن خاوری نیز ۲ سال زندان گرفت.

Dn1Fa6LopfQE-768x427

قتل فاطمه برحی دختر 19 ساله

۲۵ خرداد ۹۹ ‎فاطمه برحی دختر ۱۹ ساله ی آبادانی که پس از ازدواج اجباری با پسرعمویش از خانه فرار کرده بود، توسط او در کنار رودخانه بهمنشیر آبادان سر بریده شد.

پدر شوهر فاطمه که عمویش هم بود یکی از فروشندگان حرفه ای مواد مخدر در آبادان بود و سال ها قبل خواهر خود یعنی عمه ی فاطمه را با برچسب خیانت به همسرش سر بریده بود اما پس از سال ها حبس از زندان آزاد شده بود. عمه ی فاطمه به خاطر اینکه همسرش به حبس ابد محکوم شده بود تصمیم به جدایی گرفته بود که این سرنوشت را پیدا کرد.

برادر شوهر فاطمه نیز که پسرعموی دیگرش بود، سال ها قبل با خواهر فاطمه ازدواج کرده بود. خواهر فاطمه از همان روزهای نخست زندگی اش بارها هدف ضرب و شتم قرار گرفته و حتی فرزندش زیر بار کتک سقط شده بود.

پس از بازگرداندن فاطمه به آبادان، پدرش که احتمال می داد دخترش سرنوشت مرگباری همچون عمه اش داشته باشد یک سم تهیه کرد و قصد دادن آن به فاطمه را داشت تا مرگ آسان تری داشته باشد که مادر فاطمه با اطلاع از اقدام شوهرش مانع کار او شد.

پس از بازگشت فاطمه، شوهرش با تصور خیانت او، با تحریک خانواده اش فاطمه را در کنار رودخانه بهمنشیر آبادان با چاقو سر برید و سپس با حضور در کلانتری خود را تسلیم پلیس کرد.

شوهر فاطمه در نهایت با رضایت اولیای دم از اعدام نجات یافت اما به دلیل جنبه ی عمومی جرمش برای سپری کردن دوران محکومیت خود روانه ی زندان شد.

q4mnTuEGqs7l-768x383

قتل هولناک ریحانه عامری با میله آهنی

۲۶ خرداد ۹۹ ‎ریحانه عامری دختر ۲۵ ساله ی کرمانی توسط پدرش با ضربه ی یک میله آهنی (به گفته ی برخی رسانه ها با تبر) با انگیزه ای که روایت های مختلفی از آن وجود دارد، کشته شد.

خواهر و مادر ریحانه لباس های خیس خونش را در اتاق او در خانه ی پدری اش پیدا کردند. پلیس رد خون را تا کنار خودروی پدر ریحانه پیدا کرد. پس از پیدا کردن پدر ریحانه در یکی از روستاهای کرمان او اعتراف کرد دخترش را به قتل رسانده و جسدش را در همان روستا رها کرده بود.

پدر ریحانه پس از دستگیری در ابتدا انگیزه ی خود از قتل دخترش را دیر آمدن او به خانه مطرح کرد و همچنین ادعا کرد که ریحانه به حرف او گوش نمی کرد. سپس شایعاتی مبنی بر اینکه پسر مورد علاقه ی ریحانه از کارگاه پدرش سرقت کرده بود، عنوان شد. علاوه بر این عده ای بر این باور بودند که پدر ریحانه از انتشار عکس های او در فضای مجازی خشمگین بود و به همین دلیل او را به قتل رساند.

اما پلیس کرمان علت حادثه را اختلاف خانوادگی پدر و دختر و عصبانیت پدر اعلام و شایعات مطرح شده درباره ی کشته شدن ریحانه با تبر را رد کرد. به گفته ی پلیس، میله آهنی که توسط پدر و در عصبانیت پرتاب شده بود با سر دختر برخورد کرده و موجب مرگ وی شده بود.

با این حال به گفته ی مادر ریحانه، دخترش به رابطه ی نامشروع پدرش با یکی از زنان فامیل پی برده بود و همین موضوع باعث اختلاف میان پدر و دختر شده بود. به ادعای مادر ریحانه، گرچه گفته شد که پدر ریحانه با میله آهنی او را به قتل رسانده بود اما در گزارش پزشکی قانونی به یک جسم تیز و برنده اشاره شده بود و او معتقد بود همسرش با تبر به سر ریحانه ضربه زده بود.

live7

گلاره شیخی دختر 25 ساله سقزی چرا کشته شد؟

۸ خرداد ۱۴۰۰ گلاله شیخی دختر ۲۵ ساله ی سقزی حین مشاجره با همسرش بر سر موضوع کار کردن خود، قربانی ضربه ی مشت مرگبار او به سرش شد و پس از آن نیز جسد او توسط همسرش به آتش کشیده شد. این حادثه گرچه در دسته ی قتل های ناموسی نمی گنجد اما بسیار خبرساز شد.

پس از سماجت های یکی از خواستگاران خود، پسری به نام کیومرث که از اقوام دور مادر گلاله هم بود، به عقد او در آمد. کیومرث تحصیل کرده و کارمند بانک بود.

هشت ماه از عقد گلاله و کیومرث گذشت و جهیزیه ی گلاله هم آماده شده بود تا به زودی پس از برگزاری مراسم ازدواجشان به خانه ی بخت رود. یک روز گلاله با همسر خود بیرون رفته بود تا درباره ی مراسم ازدواج شان صحبت کنند. کیومرث مخالف کار کردن گلاله بود به همین دلیل مشاجره ای بین آن ها درگرفت که طی آن کیومرث با مشت به سر او زد. شوهر گلاله وقتی دید او دیگر نبض ندارد و نفس نمی کشد، جسد او را در خارج از سقز با بنزین آتش زد.

کیومرث پس از قتل گلاله از سقز گریخت و با قصد فرار از کشور به تهران رفت که در آنجا توسط مأموران پلیس دستگیر شد.

228110-768x384

قتل مبینای 16 ساله توسط همسر جوانش

۸ شهریور ۱۴۰۰ ‎مبینا سوری دختر ۱۴ساله ی لرستانی که همسر روحانی جوانی بود، با ظن ارتباط با خواستگار قبلی خود، توسط همسرش و اعضای خانواده‌ ی خود با روسری خفه شد و به قتل رسید.

مبینا سوری دختر ۱۴ ساله ی لرستانی بود که در سن ۱۳ سالگی با پسرعمه ی خود که روحانی جوانی در یکی از روستاهای لرستان بود، ازدواج کرد.

پس از مدتی در روستا شایعه شد مبینا با خواستگار قبلی خود در ارتباط است.

به گفته ی یکی از بستگان نزدیک مبینا، به دنبال این شایعات تعدادی از اقوام مبینا به همراه شوهرش او را به کوه‌های اطراف روستا بردند و با روسری خفه اش کردند. سپس جسدش را به باغ مادربزرگ مبینا بردند و او را به درخت آویزان کردند تا وانمود کنند مبینا به قتل رسیده یا خودکشی کرده بود. با این حال وقتی پلیس بالای سر جسد آمد تشخیص داد که مبینا به قتل رسیده بود. همان زمان یکی از بستگان مبینا گفته بود ما او را کشتیم. به همین دلیل همه ی آن‌ ها دستگیر شدند اما چند روز بعد شوهر مبینا به قتل او اعتراف کرد.

قتلناموسیمبیناسوری_ (1)

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها