|

تحلیل اقتصاد ارزی ایران در گزارش «شایانیوز»

پیش بینی تورم 35 درصدی و دلار 30 هزار تومانی/ لزوم استقلال بانک مرکزی/ تحریم های مالی هرگز برداشته نمی شود

shayanews

تورم 35 درصد در همه بخش های اقتصاد و البته دلار 27 تا 30 هزار تومانی با توجه به شرایط موجود قابل پیش بینی است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصادی- بازار ارز در ایران همواره فراز و نشیب هایی را با خود داشته است در عین حال این بازار به عنوان یک مرجع قیمت گذاری در کشور محسوب می شود. نرخ تورم در همه حوزه های اقتصادی بر اساس نوسان قیمت ارز به خصوص دلار محاسبه می شود. قیمت دلار یک رابطه مستقیم با قیمت نفت دارد. البته با شیوع کرونا و کاهش و حتی ایست فروش نفت اسکناس سبز بدون رقیب همیشگی به یکه تازی خود در بازار ایران ادامه داد.

به گزارش «شایانیوز»، بعد از جهش ناگهانی قیمت دلار در سال 97 و جهش نجومی قیمت این ارز تا مرز 35 هزار تومان در ایران در سال گذشته، عزای کاهش ارزش پول ملی اعلام شد. هرچند دولت در مقابل همه انتقادات در این خصوص سکوت اختیار کرد اما نمی توان منکر کاهش ارزش ریال در مقابل دلار شد. سال جدید با آرزوی کاهش قیمت دلار شروع شد و قیمت نجومی اسکناس سبز امریکایی اکنون روی مدار 25 هزار تومان می چرخد.

یک کارشناس ارشد اقتصادی به «شایانیوز» درباره جهش دوباره دلار در سال جاری می گوید:  تورم 35 درصد در همه بخش های اقتصاد و البته دلار 27 تا 30 هزار تومانی با توجه به شرایط موجود قابل پیش بینی است.

علی حیدری، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی همچنین در ادامه این گفت و گو افزود: بازار ارز ایران طی نیم قرن اخیر یعنی از دهه 50 تاکنون به این دلیل که دولت ها در همه دوره ها ارقام وامار اقتصادی را به نفع خود منتشر کرده اند، مردم به این آمار و ارقام بی اعتماد شده و برای خود یک شاخص انتخاب کردند که این شاخص دلار است. درواقع دلار نزد مردم به یک شاخص تورمی تبدیل شد. در واقع مردم برای سنجش گرانی و ارزانی در همه بخش های اقتصادی از دلار به عنوان یک واحد و شاخص اندازه گیری استفاده می کنند.

وی همچنین تاکید کرد: مردم دلار را از چند جهت به عنوان شاخص انتخاب کردند. اول اینکه این ارز عملکرد اقتصادی حاکمیت را به مجری گری دولت ها مشخص می کند. دوم، چون تحولات بین المللی روی بازار نفت ایران به شدت اثر گذار است و از سوی دیگر در حوزه سیاست داخلی با توجه به بودجه سال جدید و شاکله فعلی مجلس حتی اگر همه نهادهای حکومتی با دولت کنونی نیز همسو باشند به دلیل همین اثر گذاری نمی توان برای اقتصاد ایران چشم انداز روشنی را متصور شد که در نتیجه این عوامل همه نگاه ها به ناچار به سمت بیرون ار مرزها و تحولات بیرونی کشور معطوف می شود.

70360

علی حیدری کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه

این کارشناس اقتصادی همچنین در ادامه تحلیل خود بیان کرد: وقتی همه به بیرون چشم می دوزند و در یک نگاه خوشبینانه، اگر تیم بایدن بخواهد امتیازاتی برای ایران قائل باشد، هرگز تحریم های نقل و انتقالات مالی و بانکی را برنمی دارد. در نهایت هیجانات مذاکرات نیز تا انتهای سال فروکش می کند. البته این هیجانات به متعادل سازی بازار ارز نیز کمک می کند، ولی  در نهایت به این نتیجه می رسیم که رفتار این دولت نیز تکرار رفتار دولت های قبل می شود، پس عملا چیزی تغییر نمی کند.

حیدری ادامه داد: در شرایط فعلی تورم و رکود و خزانه خالی کشور، دولت سیزدهم باید رویکرد جدیدی در حوزه اقتصاد در پیش بگیرد که مهمترین و اولین قدم حرکت به سمت علمی شدن اقتصاد و پرهیز از ارائه دستور العمل های اقتصادی دستوری است. از سوی دیگر دولت جدید باید سیاست های مالی و بازرگانی خود را با بانک مرکزی همسو کند.ابته باید ذکر کرد که بانک مرکزی طی چند سال اخیر به سمت رویکردهای علمی پیش رفت و تا حدی نیز موفق بود اما هنوز به کار بیشتر نیاز دارد.

این استاد دانشگاه همچنین اظهار داشت: با انچه در بالا گفته شد و با توجه شرایط پیش رو به نظر می رسد، در بهمن ماه با تورم 35درصد و دلار 28 تا 30 هزار تومان در اقتصاد مواجه شویم که البته اگر انضباط مالی بانک مرکزی نبود اکنون باید دلار 100 هزار تومان خرید و فروش می شد!

حیدری همچنین با بیان این مساله که برای حل این مشکلات می توان چند راه حل پیشنهاد کرد، تاکید کرد: اول اینکه مجلس استقلال بانک مرکزی را به رسمیت بشناسد، چرا که در صورت استقلال بانک مرکزی می تواند سبب باز شدن راه نقل و انتقالات مالی حتی در دوره محکم ترین تحریم ها شود و این مساله صادرات را برای کشور تسهیل می کند و سبب خروج اقتصاد از بن بست کنونی می شود.دوم اینکه زمان آن رسیده تا حاکمیت یک تعریف دقیق وروشن از اقتصاد کلان برای مردم ارائه دهد تا مردم بدانند انچه در ایران از اقتصاد تعریف می شودقیقا چیست.سوم اینکه کشور به رسانه های آزاد برای پیگیری شفافیت در اقتصاد نیاز دارد( مانند انچه روزنامه کیهان در خصوص حقوق های نجومی انجام داد)وچهارم اینکه دولت باید سیاست های خود را بانک مرکزی هماهنگ کند؛ با توجه به انچه در بالا گفته شد، دولت نیازمند اجرای سریع یک برنامه اقتصادی علمی و منسج برای خروج از بن بست کنونی است در غیر این صورت نباید انتظار گشایشی در بازارهای مالی و اقتصاد کشور داشت.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها