|

پشت پرده گرانی و کمبود سیمان در گفت گوی «شایا نیوز»با فعال بازار سیمان

دولت دست از سر قیمت بردارد/ سیمان مفت صادر می شود/ هر پاکت سیمان صادراتی زیر 40دلار

shayanews

صادرات مفت و قیمت گذاری دستوری بلای جان صنعت سیمان است. تابستان امسال قطعی برق داد تولید را در آورد اما این مساله گذرا است و باید فکر…

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصادی- وقتی زمزمه سیمان پاکتی 100 هزار تومان پیچید، گفتند که برق عامل گرانی سیمان بوده و نه هیچ چیز دیگر! اکنون سیمان از قراری 60 هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد درحالی که دولت نرخ مصوب سیمان را پاکتی 40 هزار توان اعلام کرده اما خبری از این قیمت ها نیست. مدتی قبل بورس پذیرای سیمان شد تا هر فرد با یک کد بورسی بتواند 10 پاکت سیمان بیگرد اما برخی بر این عقیده اند که سرمایه داران سیمان بورس را یکجا می خرند و بعد این سیمان 60 یا 70 هزار توماین از خرید این افراد زاییده می شود.اگر این سیمان کارش درست نشود تورم دوباره به جان مسکن می افتد.

به گزارش «شایانیوز»،سازندگان در انتظار وعده ها برای ارزان شدن و سیمان و وصل شدن برق کارخانه ها هستند اما از بورس هم آبی برای آنها گرم نشد چون حتی یک پاکت سیمان از این محل به آنها نمی رسد.

پس از عرضه سیمان در بورس کالا در روز ۹ خردادماه این امیدواری ایجاد شد که بازار به شفافیت برسد و قیمتها کاهش پیدا کند. اعلام شد که هر فرد با کد بورسی می‌تواند ۱۰ تن سیمان بخرد اما باز هم مافیای سیمان این بار به تکاپو افتاد و سیمان بورسی به دست سازنده نرسید. حالا رویا سیمان 40 تومانی با کابوس 70 هزار تومانی پریشان شده است.

برق کارخانه ها با آنچه وزارت نیرو گفت برای سیمان سازان وصل نشد. گفتند هوا گرم است و باید تولید کنندگان سیمان به همان روال قبل و توافق سابق ادامه دهند تا بعد. شاید دولت بعدی به دادشان رسید.

از روز ۹ خردادماه تا کنون حدود ۳.۳ میلیون تن سیمان توسط ۳۷ شرکت سیمانی در بورس عرضه شده و ۶۱۶ هزار تن سیمان دیگر از سوی ۲۲ شرکت به تالار شیشه‌ای آمد بیاید و تعداد شرکتهای سیمانی پذیرفته در بورس به عدد ۵۴ رسید اما هنوز این سیمان گران است و دست سازنده بر نخیل!

از سوی یک کارشناس صنعت سیمان معتقد است که باید دست دولت از قیمت گذاری کوتاه شود تا قیمت این کالا به تعادل برسد در غیر این صورت شرایط به همین منوال ادامه دارد. در عین حال بُد می گوید که سیمان تولید داخل با قیمت بسیار ارزان صادر می شود که هر تن با توجه به نوع سیمان بین 24 تا 27 دلار صادرمی شود.

علی محمد بُد در گفت گو با «شایانیوز» در خصوص شرایط بازار آشفته سیمان گفت: اینکه قطعی برق در خط تولید سیمان خلل ایجاد کرده سخن درستی است، چرا که تولید سیمان در یک کارخانه در همه بخش ها از دستگاه سنگ شکن تا بسته بندی با برق کار می کند و قطعی های اخیر برق به شدت به خط تولید کارخانه های تولید سیمان آسیب زد و تولید را کاهش داد؛ کاهش تولید هم سبب افزایش قیمت می شود و این یک روند منطقی است.

وی در ادامه افزود: استفاده از سیستم حواله ای یا کوپنی هم مدت ها ست منسوخ شده و در هیچ کجای دنیا استفاده نمی شود از این جهت دولت سیمان را وارد بورس کرد  و برای خریداران ضوابطی را مشخص کرد حال اینکه در این شرایط برخی به دنبال سواستفاده از شرایط موجود هستند، داستان دیگری است. مثلا بورس العام کرده با هر کد بورسی 10 پاکت سیمان قابل خریداری است و اینکه باید محل استفاده این سیمان به بورس اعلام شود.

25403

بُد در ادامه بیان کرد: مهمترین عامل در نوسان قیمت سیمان چه در این زمان چه دوره های قبل قیمت گذاری دستوری از سوی دولت است یعنی باید دولت دستش از قیمت گذاری کوتاه شود. در عین حال اکنون ایران در حال صادرات سیمان با مفت به کشورهای همسایه است. در حالی که چنانچه قیمت مصرف داخل با قیمت صادرات برابر شود این شرایط تغییر می کند و حتی سازندگان برای ساخت و ساز دوباره ورود می کنند.

این کارشناس صنعت سیمان همچنین تاکید کرد: خط تولید ایران در داخل 88 میلیون تن است که در صورتی که مشکل قطع برق و همچنین قیمت گذاری دستوری رفع شود قطعا بازار سیمان با مشکل هرگز مواجه نخواهد شد. البته گفتنی است که کرایه حمل سیمان که  کالای حساسی است 300درصد افزایش یافته و این خود یکی از عوامل گرانی سیمان است.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها