|

بلومبرگ مدعی شد:

قدرت های جهانی به دنبال احیای برجام تا اول خرداد

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه غربی مدعی شده که قدرت‌های جهانی به دنبال احیای برجام تا اول خرداد ماه هستند.

لینک کوتاه کپی شد
شبنم فرزین پور؛ شایانیوز- شبکه بلومبرگ از قول منابع آگاه غربی مدعی شده است که قدرت های جهانی تلاش می کنند تا توافق هسته ای ایران را تا اول خرداد ماه بار دیگر احیا کنند. در حالی که توافق موقت بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از اول خرداد ماه پایان خواهد یافت، منابع آگاه غربی به شبکه بلومبرگ گفته اند که قدرت های جهانی تلاش می کنند تا توافق هسته ای ایران را تا قبل از این تاریخ احیا کنند.
 
براساس این گزارش 2 مقام اروپایی که خواستند نامشان فاش نشود تعیین این تاریخ از سوی دیپلمات های ارشد قدرت های جهانی را تایید کرده ولی گفتند: گرچه ایران و آمریکا برای دستیابی به توافق پیشرفت داشته اند ولی هنوز راه زیادی برای دستیابی به توافق نهایی باقی مانده است. منابع غربی افزودند: مذاکرات بین طرف های مختلف با توجه به نزدیک بودن به 22 ماه می یعنی اول خرداد ماه، تشدید شده است. 
 
بلومبرگ افزود: طرف های شرکت کننده در مذاکرات در ماه فوریه به توافق اولیه ای دست یافتند که بر اساس آن دوربین های آژانس می تواند فعالیت های هسته ای در تاسیسات اصلی ایران را ضبط کنند ولی بازرسان به شرطی می توانند به محتوای این فیلم ها دسترسی پیدا کنند که مذاکرات اتریش به توافق نهایی منجر شود و در غیر این صورت ایران این فیلم ها را پاک خواهد کرد. 
 
منابع آگاه گفتند: کشورهای اروپایی از احیای توافق هسته ای اولیه با ایران بدون گسترش آن به مسائل امنیتی منطقه استقبال می کنند و هدف اصلی این کشورها دستیابی به یک توافق تا قبل از 22 ماه می است. ولی یک مقام آگاه وزارت خارجه آمریکا گفت: این هدف گذاری بسیار بلندپروازانه است و دستیابی به توافق نهایی تا اواسط ژوئن یعنی 25 خرداد احتمال بیشتری دارد. 
 
رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفت: من نگران این هستم که ایران اطلاعات ضبط شده را در صورت دستیابی به توافق در وین پاک کند، امیدوارم چنین اتفاقی نیفتد. ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در اظهاراتی گفته است: در مذاکرات وین پیشرفت هایی به دست آمده است ولی هنوز چالش های بزرگی در پیش است. مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در وین هنوز تا رسیدن به نتیجه نهایی فاصله زیادی دارد. 
 
وی افزود: طی هفته آینده یک هیئت عالی رتبه آمریکایی برای بررسی چند موضوع مهم مرتبط با امنیت ملی ایالات متحده به خاورمیانه سفر خواهد کرد. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در اظهاراتی گفت: مذاکرات وین هنوز در وضعیت نامشخصی قرار دارد و نمی توان با اطمینان از دستیابی به توافق نهایی در این مذاکرات طی هفته های آینده صحبت کرد. وی افزود: ایرانی ها نشانه ها و سیگنال هایی از تمایل برای ادامه مذاکرات ارسال کرده اند ولی هنوز معلوم نیست که آیا این مذاکرات به توافق منجر خواهد شد یا نه. 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها