|

بازگشایی مدارس از اول بهمن

نگرانی‌ها از بازگشایی مدارس همزمان با ورود کرونا انگلیسی

در حالی که مسئولان وزارت بهداشت از ورود کرونای نوع انگلیسی به کشور خبر داده‌اند، وزارت آموزش‌و‌پرورش تصمیم به بازگشایی مدارس از اول بهمن…

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- در حالی که بعد از ایجاد محدودیت‌ها و تعطیلی‌های بسیاری از اصناف، براساس آمار منابع رسمی بالاخره موج سوم کرونا در کشور نزولی شده، وزارت آموزش‌و‌پرورش از بازگشایی مدارس خبر داده است.

بازگشایی مدارس همزمان با ورود کرونای انگلیسی به کشور

به گفته وزیر آموزش‌وپرورش از اول بهمن در مناطق زرد و آبی براساس اعلام وزرات بهداشت، دانش‌آموزان همه پایه‌ها در مدارس زیر 50 نفر باید به مدرسه بروند. در مدارس بالای 50 نفر هم کلاس‌های پایه‌های اول و دوم ابتدایی و دروس کارگاهی هنرستان‌ها به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

به گفته مسئولان وزارت آموزش‌و‌پرورش قرار است تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌ها حداکثر 10 نفر و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد.

وزارت آموزش‌و‌پرورش در حالی تصمیم به بازگشایی مدارس و برگزاری کلاس‌های حضوری در برخی پایه‌ها گرفته که به تازگی مواردی از ابتلا به ویروس کرونای جدید معروف به کرونای انگلیسی در کشور گزارش شده است. در ویروس کرونای جدید که نوع جهش یافته‌ای از ویروس اولیه‌ست، قدرت سرایت‌پذیری نسبت به نوع قبلی 70 درصد افزایش یافته است.

همچنین یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ویروس کرونای انگلیسی، افزایش احتمال مبتلا شدن افراد کمتر از 15 سال است؛ در حالی که ویروس قبلی کرونا بیشتر بزرگسالان را مبتلا می‌کرد، احتمال ابتلای کودکان و بزرگسالان در ویروس جدید برابر است.

در واکنش به اعلام بازگشایی مدارس، عضو کمیته علمی ستاد کرونا با اشاره به این که فعلا زمانی مناسبی برای بازگشایی مدارس نیست، گفت: «در تمام اپیدمی‌ها، مدارس و مراکز آموزشی، آخرین مکان‌هایی هستند که بازگشایی می‌شوند». همچنین مسعود مردانی تاکید کرده است: «هر گونه تعجیل در بازگشایی مراکز فرهنگی و تجاری می‌تواند سبب افزایش موارد ابتلا و تشدید زنجیره انتقال شود».

خبر بازگشایی مدارس همزمان با ورود ویروس کرونای جدید به کشور موجب نگرانی والدین دانش‌آموزان و موج انتقادات به مسئولان آموزش‌و‌پرورش شده است. از طرف دیگر همزمان با تصمیم برای بازگشایی مدارس، سینماها نیز بعد از مدتی آغاز به کار کرده‌اند و مجوز فعالیت با یک سوم ظرفیت به تالاهار پذیرایی داده است.

این خبرها که حکایت از تعجیل دولت در کاهش محدودیت‌های کرونایی و بازگشت به وضع عادی دارد موجب نگرانی کارشناسان حوزه سلامت و احتمال شروع موج جدیدی از کرونا با قربانیان بیشتر شده است. البته این بار احتمالا تعداد مبتلایان کودک و نوجوان در موج جدید افزایش خواهد یافت.

پشت پرده اصرار آموزش‌و‌پرورش برای بازگشایی مدارس چیست؟

وزارت آموزش‌وپرورش در اواخر تابستان و همزمان با آغاز سال تحصیلی 1400-1399 نیز با وجود هشدارها، تصمیم به بازگشایی مدارس گرفت و با لجاجت بسیار هم تصمیش را عملی کرد. البته بعد از مدتی و با افزایش فزاینده مبتلایان کرونا در کشور، دوباره مدارس تعطیل و کلاس‌های درسی در کل کشور به صورت مجازی برگزار شد.

در آن مقطع زمانی، گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره چرایی تصمیم مسئولان این وزارت‌خانه برای بازگشایی مدارس مطرح شد؛ به نظر بسیاری یکی از دلایل پشت پرده برای بازگشایی مدارس در اول سال تحصیلی، فشار مافیای مدارس غیرانتفاعی بود.

حمید رسایی، نماینده سابق مجلس و فعال اصول‌گرا نیز ضمن پیش‌بینی موقتی بودن برگزاری کلاس‌های حضوری، دلیل تصمیم مسئولان وزارت آموزش‌و‌پرورش را تامین منافع مدارس غیرانتفاعی عنوان کرده بود: «آیا پشت پرده این بازگشایی موقتی، سود و منافع مدارس غیرانتفاعی در کار است؟! چند درصد از تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان در وزارت آ.پ از منفعت این مدارس برخوردارند؟»

در حال حاضر هم برخی اعتقاد دارند تصمیم جدید آموزش‌و‌پرورش برای بازگشایی مدارس از اول بهمن با سودجویی موسسات آموزشی غیرانتفاعی، بی‌ارتباط نیست؛ در واقع مدارس غیرانتفاعی که بسیاری از مدیران فعلی آموزش‌و‌پرورش از سهام‌داران آن هستند، در صورت باز نشدن مدارس نمی‌توانند شهریه‌های کلان از دانش‌آموزان خود دریافت کنند.

البته پشت پرده تصمیم بازگشایی مدارس هر چه که باشد، اجرای این تصمیم با توجه به ورود کرونای جهش یافته جدید به کشور و فرسایش کادر درمان در یک سال گذشته، احتمالا باعث شروع موج جدید این بیماری و جان باختن افراد بیشتری خواهد شد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها