|

ملاحظات ایران در واکنش به اقدام تروریستی اسرائیل چیست؟

«در گزارش حاضر به 2 ملاحظه جدی ایران در نشان‌دادن واکنش به اقدام تروریستی اخیر اسرائیل در حمله به کنسولگری کشورمان در سوریه اشاره می‌شود.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ تنها اندکی پس از اقدام تروریستی اخیر رژیم اشغالگر قدس در حمله به کنسلوگری کشورمان در دمشق پایتخت سوریه و به شهادت رسیدن سردار محمد رضا زاهدی و تنی چند از افسران و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، شورای عالی امنیت ملی ایران با حضور رئیس جمهور کشورمان تشکیل جلسه داد و تاکید کرد که جنایت اخیر صهیونیست ها علیه منافع ملی ایران، بی‌پاسخ نخواهد ماند.

به گزارش شایانیوز؛ مقام معظم رهبری نیز در موضع گیری تاکید کردند که دلاورمردان کشورمان، رژیم اشغالگر قدس را از جنایت اخیرش علیه ایران پشیمان خواهند کرد. در این راستا، تئوریهای مختلفی در مورد واکنش های احتمالی ایران در قالب عملیات های انتقام جویانه از رژیم صهیونیستی مطرح می شود. با این همه، باید توجه داشته باشیم که کشورمان در قالب مساله مذکور، نگاهی ویژه به دو ملاحظه مهم و محوری دارد.

اولا، باید توجه داشته باشیم که از منظر اقتصادی، کشورمان در شرایط حساسی به سر می برد و گام ها و اقدامات ما در عرصه های سیاسی و نظامی-امنیتی نباید به نحوی باشند که اثرگذاری منفی را بر بازار داخلی کشورمان داشته باشند. این همان مساله ای است که بسیاری از ناظران و تحلیلگران به آن اشاره داشته اند و تاکید کرده اند که بایستی ملاحظات میدانی و عملیاتی در سطح منطقه و در قالب منافع ملی کشورمان، از سوی نهادها و دستگاه‌های ذیربط، با دقت رصد شود و سپس اقدام انتقام جویانه از صهیونیست ها انجام گیرد.

دوم اینکه اسرائیل در ماه های اخیر به انحا مختلف سعی داشته تا پایِ ایران را به یک درگیری گسترده‌ترِ منطقه‌ای باز کند. درگیری که در نوع خود می تواند حامل منافع قابل توجهی برای اسرائیل باشد. در حقیقت، این رژیم با کشاندن ایران به یک جنگ فراگیر منطقه ای می تواند بار دیگر آمریکا و قدرت های غربی را به سمت خود بکشد و نزدیکی بیشتری با آن ها را ایجاد کند و از این رهگذر، با درگیر کردن طیف های مختلفی از بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه ای در قالب درگیریهای جاری در منطقه غرب آسیا، زمینه را برای ایجاد یک فضای تنفس قابل توجه برای خود و فرار از سیلی از بحران ها و چالش هایی که با آن ها در ابعاد مختلف رو به رو است، فراهم کند.

حال در قالب این معادله، اسرائیل نگاهی ویژه به گیرانداختن ایران در تله ای دارد که مطلوب آن است و مسلما سناریوهای مختلفی را نیز در این چهارچوب تعریف کرده است.

از این رو، واکنش ایران به جنایت اهیر صهونیست ها، با ملاحظات خاصی همراه است. با این حال، این به معنای مماشات کشورمان نیز نخواهد بود. به هر حال می توان با توجه به جمیع جوانب، اقدامات و تحرکاتی را دستورکار قرار داد که حامل منافع قابل توجهی برای کشورمان باشند و در عین حال، سطح بازدارندگی ایران در برابر رقبا و دشمنان کشورمان را نیز ارتقا بخشند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی