|

مقصر فاجعه خلازیر کیست؟

ویدئویی از پشت پرده تخریب ساختمان منطقه 19؛ حادثه خلازیر خطای انسانی بود؟

shayanews

ویدئویی تازه منتشر شده ی ساختمان خلازیر از علت اصلی این واقعه ی دلخراش پرده برداشت. طی این حادثه 5نفر از جمله دو مقام ارشد پلیس جان باختند.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- عصر روز یکشنبه پانزدهم مرداد ماه هزار و چهارصد و دو بود که شاهد انتشار خبری دلخراش مبنی بر سقوط چند ساختمان نیمه ساز در منطقه 19 تهران بودیم. رخداد غیر منتظره ای که صدمات جانی جبران ناپذیری را در پی داشت.

این قصه ی غم انگیز از این قرار است که یک ساختمان غیر مجاز، به دستور مقام قضایی در حال تخریب بوده که در بررسی های اولیه، مشخص شد که به جهت عدم رعایت نکات ایمنی از سوی ساختمان های همجوار و عدم پایداری سازه، باعث ریزش پنج ساختمان دیگر شده است.

خلازیر5

در حادثه خلازیر 5 تن از جمله دو مقام ارشد نظامی جان باختند

مدتی پس از وقوع حادثه، شش ایستگاه آتش نشانی به همراه عوامل امدادی در منطقه حاضر شدند و طبق آمار به دست آمده گزارش شد که 9 نفر زیر آوار مانده اند.

در ادامه کاشف به عمل آمد که سرهنگ سلیمان آبادی رییس پلیس پایگاه دهم پلیس امنیت تهران و سرگرد اسماعیلی از پرسنل پایگاه دهم امنیت تهران بزرگ، زیر آوار این واقعه جان باخته اند. همچنین پیکر یاسر الهامی از پرسنل سامانه 137 شهرداری تهران نیز کشف شد.

خلازیر3

بی دقتی کودکانه ای که در منطقه 19 نتیجه ای به تلخی مرگ را رقم زد

اما اندکی بعد تر ویدئویی منتشر شد که مبنی بر آن، شاهد کشفی دیگر از دلیل این واقعه بودیم. بر خلاف برخی ادعاها مبنی بر کارشناسی بودن عمل تخریب، در منطقه 19 (خلازیر) ویدئویی انتشار یافته، گواه بر این موضوع است که عوامل شهرداری تهران برای تخریب ساختمان، در نهایت بی توجهی به نتیجه ی عمل خود، سیم بکسلی را به پایه ساختمان بسته و آن را به خودروی سنگین متصل نموده اند. لذا بدون هیچگونه کنترلی آن را کشیده و بدین گونه حادثه ی مرگباری را رقم زده اند که طی آن، 5 تن جان عزیز خود را از دست داده اند.

واکنش مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران به حادثه خلازیر 

رییس شورای شهر تهران با اشاره به ریزش ساختمان های خلازیر گفت: چند ساختمان به دلیل ضربه‌ ای که به یک ساختمان زده شده، فرو ریختند و نیروی پلیسی که در حال صورتجلسه بوده زیر آوار مانده و جان خود را از دست داده است. نه تنها ساختمان درز انقطاع نداشته بلکه شرایط نشان می‌ دهد که ایمنی نیز نداشته است. وی با اشاره به تخریب چند ده واحد مسکونی غیرمجاز و ناپایدار در محله خلازیر و شهرک احمدیه، ادامه داد: ما ناپایداری را به چشم در برخی ساختمان‌ ها می‌ بینیم. اولا باید چهار طبقه ساختمان ساخته شود که چنین نبوده است. چهار طبقه ساخته شده مشخص است، اما چهار طبقه دیگر نیز اسکلت فلزی زده اند و منتظرند در شرایط بحرانی شروع به ساخت کنند و در همین فضا که تخریب شده مردم در شبیه چنین خانه‌ هایی زندگی می‌ کنند.

رئیس شورای شهر

وی با بیان اینکه تخریب به امکانات زیادی نیاز دارد، گفت: شهرداری ناحیه، چون کمبود تجهیزات دارد تخریب به پیمانکار سپرده می‌ شود که کار تخصصی این پیمانکار تخریب است. حادثه دیروز هشداری برای سازه‌ ها و ساختمان‌ های دیگر است.

واکنش عضو شورای شهر به حادثه دلخراش ریزش ساختمان های منطقه 19

قائمی در یکصد و شصت و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران ضمن تسلیت حادثه جان باختن چهار نفر از نیروهای شهرداری و نیروی انتظامی در حادثه ریزش ساختمان در محدوده خلازیر گفت: روز گذشته بازدیدی از محل حادثه داشتیم که باید از همه همکاران و دستگاه‌ های فعال در محل حادثه قدردانی کنیم. رویکرد شهرداری تهران و منطقه ۱۹ در برخورد با تخلفات و ساخت و سازهای ناایمن کار قابل تقدیری است و همه باید کمک کنند که این اقدامات به سرانجام برسد که بی تردید قوه قضائیه پلیس نقش بیشتری را دارند. قائمی ادامه داد: روش تخریب بکار رفته ممکن است دچار مشکلاتی باشد که باید گروهی تخصصی بررسی‌ های لازم را انجام و نتایج آن را ارائه کنند تا درسی برای آینده پیش رو باشد.

خلازیر2

واکنش برخی کاربران به حادثه ی خلازیر در منطقه 19 تهران

خلازیر8

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی