|

کف قیمت دلار چقدر است؟

۴ پیش‌بینی از آینده قیمت ارز؛ دلار 40 هزار تومان می شود؟

سیاستگذار ارزی در تلاش است که قیمت دلار را وارد کانال ۴۰ هزار تومان کند و در همین محدوده نگه دارد

لینک کوتاه کپی شد
1

قیمت دلار دیروز ۱۷ خرداد در کانال ۴۹ هزار تومان رفت و برگشت داشت و معاملات فردایی دلار با قیمت ۴۹ هزار تومان انجام شد.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از تجارت نیوز؛ پیش از این کارشناسان هشدار داده بودند که اگر  قیمت دلار  کف حمایتی ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان را از دست بدهد، ورود آن به کانال ۴۹ هزار تومان قطعی است.

اما نکته مهم این است که دلار باید چندین روز در این کانال مقاومت کند و باید دید اخبار سیاسی، می‌تواند دلار را در این کانال نگه دارد یا خیر.

نشست شورای حکام تا روز جمعه ادامه دارد و بسیاری هنوز امیدوارند که پرونده برجام تا این روز بسته شود؛ قبل از اینکه شورای حکام علیه ایران قطعنامه‌ای صادر کند. اما چشم‌انداز مذاکرات همچنان مبهم است و هیچ‌ فرد و مقامی تا این لحظه درباره احیای برجام و موضع قطعی طرفین اظهارنظری نکرده است و مانند هر بار قرار است در دقیقه ۹۰ غافلگیر شویم.

کف قیمت دلار چقدر است؟

کارشناسان اقتصادی هم می‌گویند روند کاهشی قیمت دلار بدون برجام، ابتر می‌ماند و روند کاهشی دلار موقتی است و اگر ایران در پی کاهش قیمت دلار است باید سیاست تنش‌زدایی خود را از منطقه به کل جهان تسری دهد و برجام را احیا کند.

از آن جمله برزو حق‌شناس، کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت‌نیوز به سیاست تنش‌زدایی مسئولان کشور اشاره کرد و گفت: سیاست تنش‌زدایی در منطقه بدون توافق حداقلی در حوزه برجام نتایج چندانی برای کشور ندارد. این کارشناس اقتصادی درباره آینده قیمت دلار گفت: اگر در حوزه برجام اتفاق خاصی رخ دهد، ممکن است قیمت دلار به طور موقتی به زیر کانال ۵۰ هزار تومان برود اما با توجه به شرایط کلان اقتصادی ماندگاری چندانی در این محدوده ندارد.

به گفته برزو حق‌شناس ارزش ذاتی کنونی دلار در محدوده ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان است و این کارشناس می‌گوید هم شرایط اقتصادی و هم سیاستگذار ارزی اجازه کاهش بیشتر قیمت دلار را نمی‌دهند. به خصوص اکنون که دولت با کسری بودجه مواجه است و تمایلی به کاهش بیشتر قیمت دلار ندارد.

پیش از این هم کارشناسان بسیاری اعلام کرده بودند که دلار اکنون به ارزش ذاتی خود نزدیک شده و کاهش بیشتر آن، منجر به خروج سرمایه از کشور می‌شود.

تلاش برای دلار ۴۰ هزار تومانی

اما حمیدرضا جیهانی، کارشناس اقتصادی نظری خلاف این را دارد و می‌گوید سیاستگذار ارزی در تلاش است که قیمت دلار را وارد کانال ۴۰ هزار تومان کند و در همین محدوده نگه دارد. او می‌گوید «بانک مرکزی با ابزارهایی مانند صندوق تثبیت ارزی، اوراق مبادله سلف ارزی، اوراق صندوق‌های دلاری و کالایی بورسی را به کار گرفته تا انتظارات تورمی را کاهش دهد و پوشش ریسک ایجاد کند تا دلالان از فضای بازار دلار و ارز خارج شوند.»

این کارشناس هم معتقد است که تعیین‌کننده قیمت دلار در روزهای آینده بانک مرکزی نیست. بلکه رویدادها و اخبار سیاسی است. این کارشناس می‌گوید هدف مردم حفظ ارزش دارایی‌هایشان است به همین دلیل به سمت سرمایه‌گذاری در بخش طلا و دلار گرایش دارند تا سرمایه‌گذاری در بخش تولید.

علت کاهش قیمت دلار چیست؟

اخبار سیاسی همچون گزارش نسبتا مثبت آژانس درباره پرونده هسته‌ای ایران و بازگشایی سفارت ایران در عربستان دو خبر مهمی است که این هفته به بازار مخابره شد. اما به گفته علی صادقین، کارشناس اقتصادی، بازار ارز همچنان سردرگم است و اگرچه قیمت دلار در محدوده مشخصی حبس شده اما بازار منتظر تعیین تکلیف موضوعات سیاسی است.

اما محدوده حرکت قیمت دلار چقدر است؟ پیش از مطرح شدن بحث احیای برجام، کارشناسان اقتصادی معتقد بودند که قیمت دلار در محدوده ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان در نوسان خواهد بود. اما حالا علی صادقین می‌گوید «فعلا قیمت دلار با توجه به شرایط سیاسی، تردید معامله‌گران نسبت به مبادله و حالت انتظاری بازار، می‌تواند بین ۴۸ تا ۵۲ هزار تومان نوسان داشته باشد.»

به گفته این کارشناس، اینکه قیمت دلار به کدام سمت میل کند، در بلندمدت به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران بستگی دارد. تا پایان نشست شورای حکام و گزارش آژانس، نوسان قیمت دلار به صورت اندک و محدود است.»

سجاد بوربور، کارشناس و فعال اقتصادی نیز درباره رفت و برگشت قیمت دلار با هر سیگنال سیاسی به تجارت نیوز گفت: «حرکات رفت و برگشتی قیمت دلار را نمی‌توان به مثابه یک روند در نظر گرفت. کاهش قیمت در بازار ارز نوسان محدودی است که دوام زیادی نیز ندارد.»

این کارشناس اقتصادی روند دلار را صعودی پیش‌بینی کرد و گفت: «بالا و پایین‌های فعلی قیمت دلار نوسان است و فعالان اقتصادی نباید به آن توجهی کنند. چشم‌انداز قیمت دلار با توجه به مولفه‌های موثر بر آن صعودی است و حرکت‌های کاهشی فعلی استراحت در مسیر افزایشی است.» اما همچنان این سوال مطرح است که آیا روند صعودی دلار مهار می‌شود؟ بوربور در پاسخ به این سوال گفت: «غیر از سرکوب دلار، هیچ کاری از دست دولت برنمی‌آید.»

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها