|

فشار تورم خوراکی‌ها بر دوش فقیرترین دهک ایران

گزارش نگران کننده از سونامی گرانی خوراکی ها در کشور

فقیرترین گروه جامعه بیشترین فشار تورمی کالاهای خوراکی را در یکسال گذشته متحمل شده است.

لینک کوتاه کپی شد

تورم سالانه در شهریور ماه 42.1 درصد برآورد شده، به عبارت دیگر میانگین قیمت کالا و خدمات در دوازده ماه منتهی به شهریور امسال نسبت به میانگین قیمت کالا و خدمات در دوازده ماه منتهی به شهریور سال گذشته، 42 درصد افزایش داشته است.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از اکوایران؛ بررسی ها نشان می دهد پس از جهش تورمی که ناشی از حذف ارز ترجیحی در خرداد ماه امسال رخ داد، تورم سالانه در مدار صعودی قرار گرفته است. با توجه به اینکه تورم سالانه بازه زمانی بلندتری را برای محاسبه تورم مد نظر دارد، پیش بینی می شود طی چند ماه آتی شاهد افت قابل توجه این شاخص نباشیم. تورم سالانه اقلام غیر خوراکی در شهریور ماه 33 درصد برآورد شده، این در حالیست که تورم سالانه اقلام غیر خوراکی 58.5 درصد بوده ، این امر نشان می دهد بیشتر فشار تورمی در یکسال گذشته از سمت اقلام خوراکی و آشامیدنی بوده است.

تورم سالانه خوراکی دهک اول در شهریور ماه 60.7 درصد به ثبت رسیده، این نرخ بالاترین تورم خوراکی در میان تمامی دهک ها محسوب می شود. به بیان ساده تر در ماه پایانی تابستان 1401 بیشترین فشار تورم خوراکی بر روی فقیر ترین گروه جامعه بوده است. تورم دهک دهم نیز که ثروتمند ترین دهک جامعه محسوب می شود 58.6  درصد براورد شده. همچنین پایین ترین تورم خوراکی رقم خورده میان تمامی دهک ها در شهریور به دهک پنجم و ششم با نرخ تورم سالانه 57.9 درصد تعلق دارد. نکته جالب اینجاست که هرچه از سمت دهک اول به سمت دهک های بالایی حرکت می کنیم تا دهک هشتم تقریبا تورم خوراکی به ثبت رسیده روندی نزولی دارد، اما به یکباره در دهک نهم و دهم شاهد افزایش تورم هستیم، به گونه که تورم دهک نهم بیشترین تورم به ثبت رسیده پس از دهک اول است.

هر یک از دهک های درآمدی سبد مصرفی متفاوتی با هم دارند، به بیان دیگر اقلامی که دهک اول به عنوان فقیرترین دهک جامعه مصرف می کند یقینا با کالا و خدماتی که دهک دهم که ثروتمند تریت دهک محسوب می شود متفاوت است. هرچه از سمت افراد پر درآمد جامعه به سمت افراد کم درآمد حرکت می کنیم، وزن اقلام خوراکی در سبد مصرفی بیشتر می شود، از همین رو چنانچه تورم و افزایش قیمت ها به علت کالاهای خوراکی باشد، دهک های فقیر تر به نسبت دهک ها ثروتمند فشار بیشتری را حس خواهند کرد. آمار ها نشان می دهد تورم دهک سالانه دهک اول 47.6 درصد بوده است، این بالاترین تورم به ثبت رسیده در میان تمامی دهک های جامعه محسوب می شود. همچنین تورم سالانه برای دهک دهم نیز در پایان تابستان امسال 39.8 درصد برآورد شده، به بیان ساده تر فقیرترین اقشار جامعه در یکسال گذشته به شکل قابل توجهی بیشتر از اقشار پر درآمد جامعه فشار تورم بر دوش شان بوده است.

photo_2022-10-05_15-01-12

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها