|

تعلیق مذاکرات برجام تا چه زمانی ادامه دارد؟

آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای؛ ضرر ثانیه‌ای ۱۱۰۰ دلاری ایران از امضا نشدن برجام!

به گفته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، مذاکرات دوباره با سکون، رکود و بن‌بست مواجه شده است.

لینک کوتاه کپی شد

 کوروش احمدی، در ارزیابی وضعیت کنونی روند احیای برجام و در پاسخ به این سوال که با توجه به بیانیه روز یکشنبه سه کشور اروپایی و اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا چه افقی در ماه‌های آینده پیش روی مذاکرات خواهد بود، گفت: می‌توان گفت که مذاکرات به حال تعلیق درآمده است.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از ایلنا، واکنش منفی آمریکا به پاسخ ایران و عدم وجود تحرکی در مذاکرات چاره‌ای جز اینکه فعلا از تعلیق صحبت کنیم، باقی نگذاشته است. روندهایی مانند انتخابات کنگره در آمریکا نیز در شکل‌گیری در این تعلیق نقش دارند؛ چرا که در جریان مبارزات انتخاباتی، دموکرات‌ها که شرایط‌شان نیز رو به بهبود است، حاضر به ریسک نیستند و حتی اگر ایران شرایط آمریکا را نیز بپذیرد، ممکن است آن‌ها نخواهند در زمان انتخابات توافق را نهایی کنند برای اینکه یک موضوع جدیدی وارد رقابت‌های انتخاباتی خواهد شد و با توجه به جو منفی در افکار عمومی در آمریکا، طرف مقابل ممکن است از آن علیه دموکرات‌ها استفاده کنند.

ضرر ثانیه‌ای ۱۱۰۰ دلاری ایران از امضا نشدن برجام!

در اتمسفرهای اقتصادی اگر نخواهید یا نتوانید به واقعیت‌های موجود و روش‌های علمی توجه کنید، مدام در مسیر خلق مشکل برای مردم خواهید بود. به نقل از اعتماد، در اقتصاد ایران براساس آمارهای بانک مرکزی در هر ثانیه ۳۴میلیون تومان نقدینگی خلق می‌شود.

روش محاسبه‌اش هم اینگونه است که میزان نقدینگی در یک سال تقسیم بر ۱۲، تقسیم بر ۲۴، تقسیم بر ۶۰ و دوباره تقسیم بر ۶۰ که میزان نقدینگی در هر ثانیه را شکل می‌دهد. در واقع معادل ۱۱۰۰دلار در هر ثانیه عدم‌النفع صادراتی است که ایران باید از نفت می‌داشت اما به دلیل تحریم‌ها از آن محروم مانده است.

یعنی در هر ثانیه ایران حداقل ۱۱۰۰ دلار در اثر تاخیر در امضای برجام ضرر می‌کند. توجه کنید این رقم فقط در خصوص نقدینگی است و سایر زیان‌های ایران در حوزه‌های دیگر نیز وجود دارد.

thum

مقام اسرائیلی: برجام پیش از انتخابات میان‌ دوره‌ای آمریکا احیا نمی‌شود

اگرچه آمریکا و ایران در هفته‌های اخیر در حال بررسی پاسخ‌های یکدیگر نسبت به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای بوده‌اند که به گفته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، آخرین متن پیش‌نویس و آخرین پیشنهاد برای رسیدن به توافقی بر سر احیای توافق هسته‌ای است؛ اما دیگر خبری از آن تب‌وتاب و امید گذشته برای بازگشت به برجام نیست؛ مذاکرات دوباره با سکون، رکود و بن‌بست مواجه شده است.

به نقل از شرق، به موازاتش برخی منابع از تضمین دولت بایدن به تل‌آویو برای عدم حصول توافق تا زمان برگزاری انتخابات کنست و نیز انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره می‌گویند.

در‌ این‌ میان تحولات چند روز اخیر هم حکایت از آن دارد که اروپایی‌ها مانند ایالات متحده در آستانه نشست فصلی شورای حکام آژانس شمشیر را از رو بسته‌اند؛ بنابراین نه‌تنها احتمال فرسایشی‌شدن مذاکرات وین و تأخیر در احیای برجام مطرح است؛ بلکه حتی امکان شکست گفتگوها نیز وجود دارد.

یک بیانیه

بیانیه شنبه جاری تروئیکای اروپا عملا به شکنندگی فضای برجامی و گسل طرفین منجر شد. فرانسه، آلمان و انگلیس در بیانیه‌ای از خواسته ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای مبنی بر اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحقیقاتش درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای را به پایان برساند، ابراز نارضایتی کرده و مدعی شدند این خواسته مذاکرات را به خطر می‌اندازد.

تروئیکای اروپایی در این بیانیه آورده‌اند: «این خواسته آخر تهران، تردیدهایی جدی درباره مقاصد و تعهدات ایران نسبت به نتیجه‌ موفقیت‌آمیز برجام ایجاد می‌کند. موضع ایران با تعهدات قانونی الزام‌آور ایران مغایرت دارد و چشم‌انداز احیای برجام را به خطر می‌اندازد». این سه کشور در بیانیه‌ خود عنوان کردند: «خواسته‌های اخیر نشان می‌دهد که ایران عزم و تعهدی جدی برای به موفقیت رسیدن (گفت‌وگوهای احیای) برجام ندارد».

در مقابل ناصر کنعانی شنبه‌شب در واکنش به بیانیه اخیر تروئیکای اروپایی گفت: «باعث تعجب و تأسف است که در شرایطی که تعاملات دیپلماتیک و تبادل پیام میان طرف‌های مذاکره و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها برای نهایی‌کردن مذاکرات جریان دارد، سه کشور اروپایی در اقدامی انحرافی و به دور از رویکرد نتیجه‌بخش در مذاکرات، اقدام به صدور چنین بیانیه‌ای می‌کنند».

Q

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: «باعث تأسف است که سه کشور اروپایی با این بیانیه نسنجیده، گام در مسیر رژیم صهیونیستی مبنی بر شکست مذاکرات گذاشته‌اند و بدیهی است در صورت تداوم چنین رویکردی، باید مسئولیت نتایج آن را نیز بپذیرند». ناصر کنعانی با یادآوری انفعال طرف‌های اروپایی در ماه‌های اخیر و همچنین اقدام نابجا و سیاسی این کشورها در پایه‌گذاری قطع‌نامه در شورای حکام آژانس، تصریح کرد: «به سه کشور اروپایی توصیه می‌شود به جای ورود به فاز تخریب روند دیپلماتیک، برای ارائه راه‌حل جهت پایان‌دادن به اختلاف‌نظرهای معدود باقی‌مانده نقش فعال‌تری ایفا کنند».

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سابقه همکاری و تعامل سازنده جمهوری اسلامی به‌عنوان یک عضو مسئولیت‌پذیر معاهده منع اشاعه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر بر لزوم اجتناب از سیاسی‌کاری و طرح اتهامات بی‌پایه علیه کشورمان تأکید کرده و گفت: «مایه تأسف است که کشورهای اروپایی از یک سو به حمایت تمام‌قد از رژیمی می‌پردازند که صدها کلاهک اتمی در اختیار داشته و به هیچ‌یک از ساز‌و‌کارهای منع اشاعه بین‌المللی پایبند نیست و از سوی دیگر علیه برنامه هسته‌ای کاملا صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران که در معرض گسترده‌ترین بازرسی‌ها قرار داشته، به فضاسازی می‌پردازند».

یک مقام ارشد اسرائیلی به خبرنگاران گفت که اسرائیل به این نتیجه رسیده است که ایران و قدرت‌‌های جهانی تا پیش از انتخابات میان دوره‌ای آمریکا در ماه نوامبر سال جاری، به توافق هسته‌ای (برجام) برنمی‌گردند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی