|

بهای ارز در بالاترین سقف تاریخی خود

نشست ویژه ارزی در میرداماد؛ بازار ارز مهار می‌شود؟

دلار

رشد بهای دلار در روزهای اخیر و ماندگاری آن در کانال جدید سبب شده است بازارهای موازی خود را مهیای حرکتی تازه نمایند.

لینک کوتاه کپی شد

 در حالی که بهای ارز در بازار تهران به بالاترین سقف تاریخی رسیده است، بانک مرکزی نسبت به برگزاری نشستی ویژه برای بررسی راهکارهای ایجاد آرامش در بازار ارز اقدام کرد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از خبرآنلاین، بازار ارز ایران حالا چند روزی است شاهد ماندگاری بهای دلار در کانال سی هزار تومان است. رشد بهای دلار در روزهای اخیر و ماندگاری آن در کانال جدید سبب شده است بازارهای موازی خود را مهیای حرکتی تازه نمایند.

 براساس این گزارش اما بانک مرکزی با هدف مدیریت بازار ارز، اختیارات ویژه ای را از سران سه قوه دریافت کرده است. حالا بانک مرکزی میزبان صرافان است تا اقدامات و برنامه های جدید ارزی را با آنها در میان بگذارد.

پیش از این اخباری در خصوص هدف‌ گذاری بانک مرکزی برای کاهش نرخ دلار و پایین آمدن این نرخ از کانال سی هزار تومان منتشر شد. اقتصادنیوز در گزارشی اعلام کرده است که در جلسه سران سه قوه اجازه استفاده نامحدودمنابع ارزی به بانک مرکزی صادر شده است. در عین حال کامران ندری، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه امام صادق نیز در سخنانی نسبت به احتمال ارزپاشی در بازار هشدار داده و بانک مرکزی را از این اقدام برحذر داشته است.

 پای دلال در میان است؟

بررسی‌ها از دور جدید برخورد با دلالان بازار ارز و فروشندگان و خریداران خارج از شبکه رسمی دلار حکایت دارد. دستگیری عده‌ای تحت عنوان دلال ارزی نیز نشان می‎دهد ابزار برخورد امنیتی نیز در این راستا به کار گرفته شده است تا حجم خرید وفروش غیرقانونی در این مسیر کاهش یابد .

در این میان سخنگو و معاون فرهنگی اجتماعی فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی از دستگیری 16 سرشاخه اصلی و اخلالگر ارز فردایی و طلا خبر داده است. فعالان بازار ارز معتقدند هر چند این دست اقدامات ریسک معاملات را به شدت افزایش می‎دهد اما در سایه افزایش فاصله قیمت ارز در بازار آزاد و بهای ارز در صرافی‎های بانکی، سود کلانی در معاملات ارزی نهفته است و از این رو تلاش برای دستیابی به این رانت بالاست.

تلاش برای مهار تقاضا

یکی از مهمترین اقداماتی که در این راستا صورت گرفته است، مدیریت تقاضای ارز و پیشگیری از شرایطی است که به واسطه آن امکان عرضه دلار در موارد خارج از ضوابط قانونی تعیین شده محدود می‌گردد.

در تازه‌ترین اقدام براساس بخشنامه بانک مرکزی به صرافی‌ها، فروش ارز مسافرتی به افراد دو تابعیتی و کسانی که در خارج از کشور اقامت دارند، ممنوع است.

عضو کانون صرافان ایران در این زمینه گفت: طبق بخشنامه بانک مرکزی، ارز مسافرتی به افرادی تعلق می‌گیرد که فقط ویزای توریستی یا مسافرتی داشته باشند و کسانی که در خارج از کشور اقامت داشته باشند، مشمول دریافت ارز مسافرتی نمی‌شوند.

کامران سلطانی‌زاده افزود: افراد دو تابعیتی نیز نمی‌توانند ارز مسافرتی دریافت کنند و صرافی‌ها نیز از فروش ارز به این افراد منع شده‌اند. وی اضافه کرد: در این زمینه، کسی که در خارج از کشور زندگی می‌کند یا اقامت کشوری به غیر از ایران را دارد، از آنجا که این فرد عملا در آن کشور درآمد دارد، به همین دلیل قرار نیست تا با تخصیص ارز مسافرتی به آن‌ها بار هزینه مسافرت او بر ارز دولتی تحمیل شود.

طبق این گزارش، براساس بخشنامه بانک مرکزی، حداکثر میزان فروش ارز توسط شرکت‌های صرافی به هر ایرانی بالای ۱۸ سال و یکبار در سال تا سقف مقرر برای کشورهای با ویزا به صورت هوایی معادل ۲۰۰۰ یورو، برای کشورهای بدون ویزا به صورت هوایی ۳۰۰ یورو و مسافرتی به صورت زمینی، ریلی و دریایی نیز ۳۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزهاست.

به نظر می‌‌رسد بانک مرکزی در صدد است با همراهی صرافان، طرح تازه ‎ای را در بازار ارز پیاده‌‎سازی کند تا این اقدام بتواند به مهار التهاب در بازار منجر شود . قیمت ارز تحت تاثیر اخبار منتشر شده از مذاکرات برجام و مواضع اخیر شورای حکام روندی افزایشی را تجربه می‌کند .

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها