|

وزیر خارجه افغانستان:

تروریسم خوب و بد ندارد؛ هدف طالبان امارات اسلامی است!

وزیر خارجه افغانستان: این‌که روی یک گروه تروریستی تمرکز شود و امیداور باشید که بقیه گروه‌ها به شما آسیب نمی‌زنند، واقع‌گرایانه نیست.

لینک کوتاه کپی شد

وزیر امور خارجه افغانستان به کشورهای منطقه و جهان هشدار داده است که جنگ در افغانستان تنها داخلی نخواهد ماند و دامنه این جنگ به کشورهای منطقه و جهان نیز کشیده خواهد شد.

محمدحنیف اتمر، وزیر امور خارجه افغانستان در گفت‌وگو با فارن پالسی گفته است که جنگ جاری تنها به افغانستان خلاصه نخواهد شد، بلکه تأثیری بیش از تصور خواهد داشت و به شبکه‌های تروریستی بین‌المللی و به گروه‌های جرایم سازمان یافته جهانی اجازه فعالیت مشترک علیه منافع جهانی را می‌دهد.

اتمر تاکید کرده است که تروریسم «خوب و بد» ندارد و تمایز میان گروه‌های تروریستی نباید سیاست کشورها باشد.

محمد حنیف اتمر گفته است: «این‌که روی یک گروه تروریستی تمرکز شود و امیداور باشید که بقیه گروه‌ها به شما آسیب نمی‌زنند، واقع‌گرایانه نیست. این گروه‌ها به دنبال شما خواهند آمد.»

اتمر افزوده است که افغانستان و آمریکا می‌دانند که طالبان و گروه‌های دیگر تروریستی یک تهدید قوی برای صلح و ثبات منطقه و جهان هستند.

هدف طالبان روی کار آوردن امارات اسلامی است

در همین حال، او خاطرنشان کرده است که هدف طالبان از جنگ، خروج سربازان خارجی از افغانستان نیست، بلکه آنان می‌خواهند تا «امارات اسلامی» را دوباره روی کار بیاورند.

او گفته است: «طالبان به تعهدات خود در توافق‌نامه دوحه پابند نیست در حالی‌که ما با تمام ایمان به آن عمل کردیم.»

به نقل از اسپوتنیک، اتمر خاطرنشان کرده است که گروه طالبان با اعلام خروج سربازان خارجی از افغانستان، دامنه وسیع از ترورها را در سراسر کشور گسترش داد و به خشونت‌ها افزود.

به گفته وزیر امور خارجه افغانستان، در نتیجه این حملات طالبان بیش از ۳۵ هزار نفر کشته شدند که از این میان ۳۰ درصدشان غیرنظامیان هستند. اتمر افزود: «بیش از ۲۰۰ هزار نفر از خانه‌های‌شان آواره شده‌اند».

در همین حال، اتمر تصریح کرده است که طالبان زمانی به خشونت و جنگ افزوده‌اند که افغانستان در معرض کرونا و خشک ‌سالی قرار دارد. او گفت که این گروه نمی‌توانست زمان سخت‌تری را برای شروع این کارزار وحشیانه و تهاجمی در افغانستان انتخاب کند.

حنیف اتمر به فارن پالسی گفته است که افغانستان با توجه به اهمیت استراتژیک خود از نظر نقطه اتصال منطقه‌ای از ثبات بهره‌مند خواهد شد؛ زیرا ثبات منطقه بستگی به ثبات افغانستان دارد.

با این وصف، وزیر امور خارجه این کشور گفت، اگر پاکستان باور دارد که صلح و ثبات در افغانستان یک ضرورت منطقه‌ای است، باید در این راستا سهیم شود.

اتمر بر نقش چین و پاکستان برای تشکیل اجماع منطقه‌ای با هدف حمایت از صلح افغانستان تأکید کرده و گفته است که چین به آمریکا و دیگر بازیگران در منطقه و جهان به صراحت گفت که افغانستان مکان همکاری برای منافع مشترک دو طرف است و باید از آن بهره برد.

منبع: همشهری آنلاین

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها