|

خبری تکان دهنده؛ همسان سازی حقوق بازنشستگان متوقف میشود؟

 همسان سازی حقوق بازنشستگان

توقف همسان سازی حقوق، بازنشستگان را با شرایطی فاجعه‌‌بار مواجه می‌کند دولت چاره‌ای جز غنی کردن منابع صندوق های کشوری ندارد

لینک کوتاه کپی شد

همسان سازی یکی از مطالبات جدی مردم است که همواره باید توجه ویژه به آن داشت. دولت در زمانی که لایحه برنامه هفتم توسعه را به مجلس داد خبری از همسان سازی حقوق بازنشستگان در آن نبود. همین موضوع باعث اعتراض بسیاری از نمایندگان مجلس شد و پارلمانی ها در تذکرات مکرر عنوان کردند که همسان سازی حقوق بازنشستگان باید در طول برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

سعید شمس در گفتگویی گفت  در شرایطی که تنگنا‌های معیشتی لایه‌های مختلف جامعه را با گرفتاری زیاد روبرو کرده است، بازنشسته‌ها که بالطبع نسبت به شاغلین محدودیت‌های بیشتری دارند همچنان چشم انتظار اجرایی شدن همسان سازی حقوق‌ها هستند تا شاید از این طریق بخشی از کاستی‌های‌شان جبران شود. البته این در حالی است که اگر تورم کنترل نشود و میزان سیر صعودی گرانی‌ها با افزایش حقوق‌ها همتراز نباشند، مشکلات این قشر همچنان ماندگار خواهد شد.

علیرضا حیدری، نایب‌ رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در گفتگو با خبرنگاران در این باره اظهار داشت: موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان در صحن علنی مجلس مطرح شده است و بالطبع بارقه امیدی برای قشر بازنشسته پیدا شده است. یعنی به نظر می‌رسد، اراده نمایندگان بر اراده دولت و کمیسیون تلفیق فائق آمده است. در واقع فلسفه «به روز رسانی» قدرت خرید برای همه گروه‌های جامعه به ویژه بازنشستگان چیزی نیست که کوتاهی و اهمال را قابل توجیه کند. تصور من این است که ممکن است همسان سازی حقوق بازنشستگان دوباره در برنامه هفتم توسعه لحاظ شود.

حیدری افزود: مشخصاً اگر قرار باشد در این شرایط دشوار معیشتی همسان سازی حقوق بازنشستگان نادیده گرفته شود، این قشر آلام سختی را تجربه خواهند کرد. در واقع اگر قرار بر این باشد که همزمان با سیر صعودی تورم همسان سازی به هر دلیلی متوقف شود، بازنشسته‌ها و مستمری بگیران صندوق‌ها با شرایطی فاجعه بار مواجه خواهند شد

کارشناس مسائل اقتصادی در پایان گفت: تأکید می‌کنم، مشکل اصلی چیزی جز تورم نیست. پس تصمیم گیران و ارگان‌های مسئول طبیعتاً باید با بررسی دقیق مقدمات مهار نرخ تورم را فراهم کنند. با این توضیح که بزرگترین عامل تورم دولت‌ها هستند که انضباط مالی ندارند و همین مسئله باعث می‌شود منابع‌شان پاسخگوی هزینه‌هایشان نباشد که این مسئله در همه دولت‌ها مشاهده شده است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی