|

چگونه قیمت مرغ به کیلویی 100 هزار تومان رسید؟

هر کیلو مرغ تازه کامل در واحد‌های صنفی سطح شهر تا حدود ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

لینک کوتاه کپی شد

مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: دولت با اتحادیه مرغداران گوشتی در راه اندازی سامانه معاملات جوجه همسو و هم‌نظر است، اما قدرت ایستادگی مزارع مرغ مادر نسبت به پیشنهاد ما و حمایت دولت از این طرح بیشتر است.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از اقتصاد ۲۴، کاهش توزیع و کمبود مرغ در بازار، قیمت آن را بالا برده و هر کیلو مرغ تازه کامل در واحد‌های صنفی سطح شهر تا حدود ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

حدود سه هفته از کاهش عرضه مرغ در فروشگاه‌های سطح شهر می‌گذرد تا جایی که به‌گفته فروشندگان محصولات پروتئینی، میزان توزیع مرغ در مقایسه با اوایل اردیهشت سال جاری به نصف رسیده است.

این در حالی است که مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی پیشتر اعلام کرد: هیچ کمبودی در عرضه مرغ گرم به بازار نداریم و با توجه به رقم بالای جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کشور، میزان تولید مرغ در خرداد ماه مازاد بر مصرف کشور خواهد بود و دولت باید برای جمع‌آوری این تولید مازاد از بازار آمادگی داشته باشد، اما امروز وضعیت بازار این محصول با اظهارات این مسئول خیلی متفاوت شده است.

گرانی و کمبود مرغ موضوعی است که این روز‌ها خرید این محصول پروتئینی را برای بیشتر خانواده‌ها مشکل کرده است.

مقصر گرانی اخیر مرغ کیست؟

در همین رابطه محمدعلی کمالی سروستانی، مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی از وضعیت و دلایل گرانی این محصول چنین گفت: طبق قرار با وزارت جهاد کشاورزی، جوجه یکروزه با قیمت ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ به دست مرغدار برسد. متاسفانه مزارع مرغ مادر و عوامل فروش، این میزان رقم را رعایت نکرده و همین مسئله باعث افزایش ۵ هزار تومانی نرخ جوجه یکروزه و قیمت مرغ زنده شده است.

وی افزود: مزارع مرغ مادر باید از قیمت‌های مصوب تمکین کنند چراکه آن‌ها نهاده نیمایی می‌گیرند و موظف هستند بر قراری که با وزارتخانه داشتند پایبند باشند.

کمالی اظهار کرد: در حال حاضر تولید کنندگان مرغ از لحاظ تأمین نهاده مشکلی ندارند و نگرانی عمده تولید کنندگان به افزایش قیمت جوجه یکروزه برمی گردد چراکه قیمت جوجه یکروزه باید حدود ۱۲ درصد هزینه تولید را به خودش اختصاص بدهد، اما متاسفانه با قیمت‌هایی که خریداری کردند این هزینه به ۱۷ درصد رسیده است.

مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: متاسفانه سویه‌های خارجی (جوجه گوشتی) بین ۲۵ تا ۳۲ هزار تومان و بدون ارائه فاکتور و یا دو فاکتور به مرغدار تحمیل می‌کنند و مرغدار هم جرأت شکایت از وضعیت موجود را ندارد چراکه در صورت هر اعتراضی اسم مرغدار وارد لیست سیاه آقایان می‌شود و جوجه به این تولید کننده فروخته نمی‌شود.

پیشنهادی برای کاهش مشکلات تولید مرغ

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت تولید کنندگان مرغ گوشتی، پیشنهادی جهت کاهش مشکلات این بخش ارائه شده یا خیر، گفت: پیشنهاد ما این بود که سامانه معاملات جوجه راه اندازی شود، که متأسفانه با مقاومت مزارع مرغ مادر این کار عملیاتی نشده است.

کمالی خاطرنشان کرد: دولت با اتحادیه مرغداران گوشتی در راه اندازی سامانه معاملات جوجه همسو و هم‌نظر است، اما قدرت ایستادگی مزارع مرغ مادر نسبت به پیشنهاد ما و حمایت دولت از این طرح بیشتر است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها