|

پیش بینی بورس سه شنبه 19 اردیبهشت؛ اصلاح بازار تمام می شود؟

پس از تحت فشار قراردادن سازمان بورس برای کنترل هیجان خرید در بازار سهام، حالا این سلیقه فرق کرده و فشارها بر کاهش هیجان فروش متمرکز شده است.

لینک کوتاه کپی شد

بازار سهام روز دوشنبه با وضعیت قرمز روبرو بود؛ ریزش بیش از پنج درصدی شاخص کل در کنار خروج سه هزار و 600 میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام، این گمانه را مطرح کرد که آیا قرار است پول دوباره از بازار سهام به سمت بازارهای دیگر حرکت کند؟ در این صورت سرنوشت بورس چه خواهد شد؟

به گزارش «شایانیوز» به نقل از تجارت نیوز؛ بازار سهام در روز یکشنبه 17 اردیبهشت‌ماه با خروج بیش از چهار هزار میلیارد تومانی پول حقیقی روبرو بود. این روند در روز دوشنبه نیز ادامه یافت و دست‌کم سه هزار و 600 میلیارد تومان پول حقیقی تنها از سهام خارج شد. در همین حال روز دوشنبه شاخص کل 5.15 درصد منفی خورد و بدترین رکورد از سال 93 را ثبت کرد.

روند خروج پول حقیقی از بازار سهام در روزی که بازارهای طلا، سکه و دلار افزایشی شدند، این نگرانی را ایجاد کرده است که بازار سهام دوباره از رونق و پویایی معاملات خالی شود و شاهد کوچ پول به سمت بازارهای موازی باشد.

روز دوشنبه صندوق‌های درآمد ثابت هم با ثبت ورود هزار و 713 میلیارد تومان پول حقیقی رکوردشکنی کردند. به این ترتیب پول حقیقی به سرعت به سمت سرمایه‌گذاری کم‌ریسک درآمدثابت‌ها روانه شد. آیا این سناریو درباره دیگر بازارها هم تکرار می‌شود؟

ارزش معاملات خرد

در حال حاضر جو هیجانی حاکم بر بازار سهام سبب شده است که سهامداران تنها به فکر فرار از این بازار قرمز باشند. همین امر سبب شد روز دوشنبه سه هزار و 655 میلیارد تومان دیگر از بورس خارج شود تا بار دیگر توده‌ای بودن بازار سرمایه ایران به همگان ثابت شود.

همچنین در جریان معاملات روز دوشنبه بورس، ارزش معاملات خرد به 10 همت رسید که نسبت به روز گذشته تقریبا نصف شده بود.

پیش از این برخهی کارشناسان نسبت به پوشالی بودن رشد شاخص‌های بورس هشدار داده بود و بالا رفتن نماگر‌های بورس را عموما به دلیل تبعیت بازار سهام از رشد دلار می‌دانست. در همین حال هم‌ زمان با استارت صعود بازار خرید و فروش‌های هیجانی هم به اوج رسید.

به نظر می‌رسد همین وضعیت رگولاتور بازار را مجاب کرده است که مجددا با همان روش غلط مدیریتی یعنی دستکاری در بازار و اجبار حقوقی‌ها به عرضه‌های سنگین هیجان خرید را کنترل کند.

پیش بینی بورس سه شنبه

در پایان معاملات روز دوشنبه بازار سهام 93 درصد نمادهای بازار منفی بودند. این دومین روزی بود که سهام ناشران بورسی یکپارچه در صف فروش قرار داشت. اما آیا قرار است بازار همچنان ریزشی بماند؟

آن طور که از فشارهای بیرونی پیداست، پس از تحت فشار قراردادن سازمان بورس برای کنترل هیجان خرید در بازار سهام، حالا این سلیقه فرق کرده و فشارها بر کاهش هیجان فروش متمرکز شده است.

امروز برخی جریان‌ها شایعه استعفا یا برکناری عشقی را بر سر زبان‌ها انداختند که البته رئیس سازمان بورس در پاسخ به خبرنگار تجارت‌نیوز این شایعه را تکذیب کرد. در همین حال اعضای ناظر مجلس در شورای عالی بورس هم فعال شده و خواستار تشکیل جلسه فوری این شورا شده‌اند. به این ترتیب فشارهای بیرونی بر عشقی مضاعف شده است.

در این میان نیز تحلیلگران از دیدگاه فنی و بنیادین بر این باورند که طی دو روز گذشته، بازار با اصلاح خوبی روبرو بوده و پس از رشدهای پیوسته حباب برخی سهام هیجانی تخلیه شده است. در همین حال سرمایه‌گذاران در انتظار گزارش‌های 12 ماهه شرکت‌ها هستند که پیش‌بینی می‌شود گزارش‌های خوبی باشد و بتواند چشم‌انداز مثبتی برای بازار ترسیم کند.

همچنین کارشناسان بر این باورند که بازار به تدریج طی روزهای آینده مسیر خود را خواخهد یافت، از منفی‌ها خواهد کاست تا دوباره سهام ارزنده هدف ورود سرمایه‌گذاران قرار گیرند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی