|

محتمل ترین سناریو برای بورس روز شنبه کدام است؟

پیش بینی بورس شنبه ۵ آذر؛ زیر پای شاخص کل سفت نیست

با توجه روند معاملاتی روز چهارشنبه و در نظر گرفتن کلیت معاملات این هفته، به نظر نمی رسد که شرایط متفاوتی را در روز شنبه تجربه کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

بورس آخرین روز معاملاتی این هفته را هم نه چندان امیدوارکننده به پایان رساند تا عملا ًبورس در دو هفته اخیر، یخ زده باشد. شرایط بازار سهام به گونه ای است که حتی اخبار مثبت مربوط به برخی صنایع هم نتوانسته موج قابل توجهی از تقاضا را در بازار ایجاد کند. در این شرایط محتمل ترین سناریو برای بورس روز شنبه کدام است؟

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از اقتصاد آنلاین، بورس معاملات آخرین روز هفته را هر چند با افزایش شاخص کل به پایان برد اما روند معاملات نشان از افزایش فشار فروش و قدرت پایین تقاضا از نیمه دوم بازار دارد.

 شاخص کل هرچند روز چهارشنبه با افزایش بیش از ۲هزار و ۵۰۰ واحدی به کار خود پایان داد اما عملا از میانه‌های بازار گارد نزولی به خود گرفت و بیش از هزار واحد از صعود خود را پس گرفت. این شرایط تا حدودی برای شاخص هم وزن نیز تکرار شد. شاخص هم وزن که تا نیمه‌های معاملات روز چهارشنبه افزایش حدود ۱٬۹۰۰ واحدی را تجربه کرده بود عملا تا انتهای بازار بدون تغییر باقی ماند و حتی افت بیش از ۱۰۰ واحدی را نسبت به اوج خود در روز چهارشنبه ثبت کرد.

این در شرایطی است که حتی گروهایی که صعود ابتدایی بازار را رقم زده بودند از میانه‌های بازار با فشار فروش همراه شدند و قیمت آخرین معامله اغلب آن‌ها به کم تر از قیمت پایانی رسید. در کنار این موضوعات، ارزش معاملات خرد نیز چندان امیدوارکننده نبود و دوباره به زیر سه هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.

استراحت بازار طولانی تر شد

پس از آنکه در دو هفته شاخص کل توانست رکوردهای بازدهی یکساله خود را جابه جا کند، حالا دو هفته ای می شود که شاخص کل عملا درجا می زند و زور بازار به یک روز هم نمی رسد.

هر چند که در برخی گروه‌ها شاهد اخبار مثبتی هستیم اما این موضوع نیز نتوانست بورس را دوباره به ریل صعودی باز گرداند. شاید نمونه آن را بتوان در گروه خودرویی مشاهده کرد. جایی که عرضه پژو ۲۰۷ در بورس کالا، حذف و تعدیل قیمت گذاری دستوری را بیش از گذشته محتمل کرده است. در صورتی که شاهد این موضوع در این صنعت باشیم، قطعا گزارش های جذاب تری از این گروه منتشر خواهد شد.

تنها کافی است که بدانیم ایران خودرو با عرضه تنها هزار دستگاه پژو ۲۰۷ در بورس کالا به جای فروش فوری، حدود ۱۵۶ میلیارد تومان سود کسب کرده است. (مشروح این گزارش را از اینجا بخوانید.) با این وجود افزایش قابل توجهی در طرف تقاضا برای این گروه شاهد نیستیم.

در این شرایط هرچند گفته می شد بازار به یک استراحت نیاز دارد اما به نظر می رسد در شرایط کنونی احتمال شکل گیری یک روند صعودی قوی در فضای سیاسی و اقتصادی ایران از احتمال کمی برخوردار باشد.

پیش بینی بورس شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱

با توجه روند معاملاتی روز چهارشنبه و در نظر گرفتن کلیت معاملات این هفته، به نظر نمی رسد که شرایط متفاوتی را در روز شنبه تجربه کنیم. به بیان دیگر،‌ بازار نه تمایلی به نزول دارد و نه قدرتی برای صعود از خود نشان می‌دهد و محتمل ترین سناریو با شرایط کنونی، ادامه روند خنثی دو هفته اخیر است. البته باید منتظر ماند در دو روز انتهایی هفته، چه اخباری منتشر می شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها