|

ضرر سنگین ایرانی ها در ترکیه؛ 27 درصد سرمایه شان دود شد!

ارزش دلاری ملک‌های خریداری شده در ترکیه از ۲۰۱۶ تاکنون به طور میانگین حدود ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده است

لینک کوتاه کپی شد

بر اساس برخی از تحقیقات میدانی، ارزش دلاری ملک‌های خریداری شده در ترکیه از ۲۰۱۶ تاکنون به طور میانگین حدود ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده است که این قضیه حکایت از زیان انبوه دارایی‌های دلاری ایرانیان در طی ۵ سال گذشته دارد.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از خبرآنلاین، قوانین حاکم بر خرید و فروش املاک در ترکیه فشار سنگینی را به خریداران خارجی ملک تحمیل کرده است تا بدین ترتیب راه برای بازگشت سرمایه‌گذاران پشیمان برای استرداد پول و خارج کردن آن از ترکیه به حداقل ممکن برسد.

به عنوان نمونه، تمامی مالکان خانه و آپارتمان در بازار مسکن ترکیه در فاصله ورود تا خروج از این بازار، ۴ نوع مالیات به دولت پرداخت می‌کنند که شامل «مالیات زمان خرید»، «مالیات تمبر»، «مالیات سالانه بر املاک» و «مالیات بر عایدی سرمایه» (حدود ۳۵ درصد) می‌شود.

گذشته از این مطالب، بر اساس آمار و ارقام منتشر شده در خصوص شاخص‌ اقتصادی کشور ترکیه، بازارهای پولی و مالی این کشور در سالهای اخیر در سراشیبی سقوط قرار داشته و عدم ثبات اقتصادی نیز مهم‌ترین مؤلفه برای فرار سرمایه خارجی از یک کشور محسوب می‌شود. با این حال اما برخی از ایرانیان با بی‌اعتنایی نسبت وضعیت متزلزل اقتصاد ترکیه، تحت تأثیر تبلیغات رسانه‌ای، همچنان مشتاقانه نسبت به خرید ملک و اخذ اقامت در این کشور اقدام می‌کنند.

هشدار کارشناسان درباره ریسک خرید ملک در ترکیه

طی ماه‌های گذشته، کارشناسان و خبرگان حوزه مسکن و زمین بارها نسبت به خطرات جدی خرید و سرمایه‌گذاری ملک در ترکیه هشدار داده ‎اند.

در همین ارتباط، مصطفی‌قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه خطرات خرید مسکن در کشورهای همسایه را بارها گوشزد کرده‌ام، گفت: بسیاری از املاک ترکیه فاقد مجوزهای قانونی هستند و سند ندارند؛ بنابراین زمانی که مالکان می‌خواهند از شر چنین املاکی خلاص شوند، آنها را به خارجی‌ها می‌فروشند، چون خارجی‌ها آشنایی اندکی با قوانین ترکیه دارند.

سید جلال ابراهیمی رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه نیز با اشاره به اینکه از سال ۱۹۷۴ در ترکیه حضور داشته است، اظهار کرد: در دادگاه‌های این کشور به دادرسی‌های ایرانی‌ها که سرمایه خود را به طمع سرمایه‌گذاری در ملک از دست داده‎اند، توجه نشده و به راحتی رأی به نفع اتباع خارجی صادر نمی‌شود.

پیش از این، سیدمحمد مرتضوی، عضو هیأت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان نیز با بیان اینکه قوانین ملکی ترکیه جانبدارانه است و در جهت حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی نیست، گفته بود: در دوره‌ای که خرید ملک رونق گرفت و آمار صعودی بود، ترکیه یک‌سری قوانینی را در حمایت از مردم خود و در مواجهه با سرمایه‌گذاران خارجی وضع کرد که خریدار تا ۳ سال پس از زمان خرید، امکان فروش ملک را نداشته و در صورت فروش هم فقط باید ملک خود را به اتباع ترکیه بفروشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها