|

جستاری در پرونده های فساد در دو دولت تدبیر و امید در گزارش «شایانیوز»

آقازاده های اوین نشین دولت بنفش

shayanews

«ژن خوب» گاهی وارثش را به بیراهه می برد! حکایت آقازاده های دولت روحانی که سر از محکمه و زندان در آوردند، حکایت همین ژن خوب بود که صاحبش را…

لینک کوتاه کپی شد

گروه سیاسی- داستان «ژن خوب» از یک مصاحبه جنجالی آغازشد. حمیدرضا عارف، پسر محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس دهم، در گفتگو با برنامه ویدیو گرام خود را ژن خوب خواند و به مجری گفت:« افتخار می‌کنم  توانایی‌هایم از دو تا ژن خوب، هم از طرف مادر و هم از طرف پدر آمده است. خدا هم لطف کرده و در بستر مناسب این کار را انجام دادیم.»اظهارات عجیب وی تا مدت ها نقل محافل منتقد و خودی بود.

139605011553247911468144

به گزارش «شایانیوز»، او در این مصاحبه تا تاجایی که عقل اجازه می دهد از خودش و ژن خوبش و فعالیت هایش می گوید اما مجری هرگز نپرسید که اگر تو نام خانوادگی عارف و نام پدر محمدرضا را در شناسنامه ات نداشتی آیا می توانستی در یک اداره دولتی برای یک پست معمولی استخدام شوی؟ چه بسا افراد با استعدادی که به دلیل نداشتن دو نام تاثیر گذار در شناسنامه شان با مدارک بالای دانشگاهی و هوش و استعداد بسیار خانه نشین بوده و به مشاغلی دون از شان خود تن داده اند.

دولت روحانی هم پاکدست نبود!

اما «ژن خوب» گاهی وارثش را به بیراهه می برد! حکایت آقازاده های دولت روحانی که سر از محکمه و زندان در آوردند، حکایت همین ژن خوب بود که صاحبش را به ناکجاآباد برد!

1037497_459

دوسال قبل بود که غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در خصوص صدور حکم قطعی حسین فریدون برادر، رئیس جمهورگفته بود: در دادگاه تجدیدنظر، در مورد سه نفر از متهمان این پرونده ارفاق‌هایی مورد لحاظ قرار گرفته است. در مورد شخص آقای فریدون ۷ سال حبس در نظر گرفته شده از سوی دادگاه بدوی به ۵ سال تقلیل یافته و بقیه مجازات‌ها یعنی جزای نقدی و مبلغ رشوه که بیش از ۳۱ میلیارد بوده است، باید پراخت شود. در مورد یک نفر از متهمان دادگاه رای برائت داده است و در مورد یکی از بانوان که دادگاه بدوی دو سوم از مجازات را تعلیق کرده بود، دادگاه تجدیدنظر یک سوم باقی مانده را هم تعلیق کرده است.اتهام حسین فریدون اخذ رشوه اعلام شده است.در نهایت حسین فریدون که گفته می شد بیماری قلبی دارد با وثیقه خانه میلیاردی وزیر بهداشت دولت یازدهم آزاد شد.

برادر معاون اول هم ژن خوب بود؟

در مهرماه 97 باز هم  سخنگوی قوه قضاییه از پرونده مهدی جهانگیری برادر معاون اول رییس جمهوری سخن گفت که در کرمان دستگیر شده بود: پرونده‌ای که مربوط به بانک گردشگری بوده و یکی از منتسبان هم در آن مطرح است همچنان در دادسرا است، البته تاکید شده که زودتر رسیدگی شود» پرونده مهدی جهانگیری که در۱۴ مهر سال ۹۶ در کرمان تشکیل شده بود در آذر همان سال به تهران منتقل شد. جهانگیری در زمان بازداشت نایب رییس اتاق بازرگانی تهران و بنیانگذار و موسس بانک گردشگری بود. او با وثیقه کلان که برخی رسانه‌های اصولگرا آن را هزار میلیارد تومان نوشته اند، آزاد است.

2214064

در ۹۷ حجت الاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی وقت قوه قضاییه هم درباره این پرونده گفت: «این پرونده هم مفتوح بوده و در حال پیگیری هست و پرونده برادر معاون رئیس‌جمهور سنگین است و می‌دانید که پرونده‌های مرتبط با بانک‌ها پیچیده و تو در تو هستند و رسیدگی به آن‌ها سخت است.»

برادرزاده تیشه به ریشه فامیل زد!

در مرداد97 احمد عراقچی، معاون ارزی برکنار شده بانک مرکزی، هم بازداشت شد. گویا سال 97 سال رونمایی از مفاسد فامیلی در اقتصاد بود.  اژه‌ای در آن زمان در مورد چرایی بازداشت عراقچی گفت: «در ادامه رسیدگی به پرونده اخلالگران در نظام پولی و ارزی کشور پرونده سه تن از کسانی که تکمیل شده بود با صدور کیفر خواست به دادگاه ارسال شد و چند تن از جمله معاون ارزی بانک مرکزی تحت تعقیب قرار گرفتند و بازداشت شدند.»

2213554_706

سال بعد یعنی در سال 98 غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری خود در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت پرونده‌های عراقچی گفت: «پرونده با نقص از ناحیه دادگاه به دادسرا اعاده شد. دادگاه باید درمورد عراقچی نواقص را برطرف کند، اما نمی‌توانست کسی را که در کیفرخواست نیست و اظهاراتش اخذ نشده و اظهارات او موثر است را شخصا احضار و از او تحقیق کند. دادگاه فقط در چارچوب کیفرخواست رسیدگی می‌کند. می‌تواند موضوع اتهامی را تغییر دهد، اما این بخش را نمی‌توانست راسا اقدام کند.»

داماد زینت‌الوزرای روحانی به زندان رفت

مرداد ۹۸ غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه از صدور حکم برای هادی رضوی، داماد محمد شریعتمداری به عنوان زینت‌الوزرای روحانی خبر داد. بر اساس گفته‌های وی هادی رضوی به جرم اخلال عمده در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس، رد مال و ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت از خدمات دولتی محکوم شد.

1752213

سید محمد هادی رضوی مدیرعامل گروه اقتصادی به نام فاطمی و داماد محمد شریعتمداری وزیر کنونی کار، تعاون و رفاه اجتماعی است. او تحصیلاتش را در مدرسه موتلفه اسلامی گذراند. گروه فاطمی که مدیر عاملی آن بر عهده محمدهادی رضوی است، در برگیرنده چندین مجموعه از جمله شرکت صنایع آینده سازان فاطمی نوین، سیستم‌های رسانه‌ای فاطمی، ماشین‌های اداری فاطمی و کارخانجات فاطمی می‌باشد. تهیه سریال هایی، چون شهرزاد و شاهگوش از جمله تولیدات این موسسه بود. قاضی مسعودی مقام در ۴ اردیبهشت امسال از در جمع خبرنگاران از ارسال پروند هادی رضوی به دادگاه خبر داده بود.

دختر مظلوم وزیر هم به دام افتاد

اما پرونده جنجالی آقازاده دیگری در دولت روحانی گشوده شد که مربوط به دختر نعمت زاده وزیر صمت دولت اول وی بود. دختر نعمت زاده با پوشش چادر بدون اینکه صورتش به درستی مشخص باشد در دادگاه حضار می شد. رسانه‌ها روز یکشنبه ۱۷ شهریورامسال خبر بازداشت «شبنم نعمت زاده» را به نقل از قوه قضاییه تایید کرده و نوشتند که با تبدیل قرار وثیقه متهم به قرار بازداشت موقت، او روانه زندان شده است. اتهامات او «مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور» اعلام شد. انحصار دارو و تحصیل مال از طریق نامشروع بخشی از جزییات پرونده شبنم نعمت زاده است.

334308_681

پسر آخوندی هم به دیگران می پیوندد؟

در این میان برخی از آقازادگان هم وجود دارند که هنوز پرونده آن‌ها در دست بررسی است و حکم قطعی برایشان صادر نشده است.محمد هادی آخوندی فرزند عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی هم به دلیل برخی از مشکلات فساد مالی به همراه ۴ نفر دیگر بازداشت شد.

عباس+آخوندی

پرونده آخوندی در شعبه هشتم دادگاه کیفری رسیدگی شد و بر اساس گزارشات و بازرسی‌ها مشخص شده که فرزند آخوندی در پروژه پردیسان قم مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان نفع برده است، علاوه بر آن او به دلیل روابطی که داشته از یک نهاد ساختمانی به ارزش ۴ میلیارد تومان در یکی از مناطق شمال شهر را تنها با قیمت ۳۸۰ میلیون تومان خریداری کرده است.

علاوه بر آن برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که آخوندی با دریافت مبالغی از برخی پیمانکاران برای آن‌ها در وزارتخانه کارسازی کرده است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی