|

نامزدی وزیر پرحاشیه روحانی در انتخابات

محمد شریعتمداری و سودای دولت سوم خاتمی

محمد شریعتمداری، وزیر فعلی کار یکی از نامزدهای احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری است که وعده تشکیل دولت سوم خاتمی را داده است.

لینک کوتاه کپی شد

محمد شریعتمداری، وزیر کنونی دولت روحانی، یکی از نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری است که چند روز پیش در جلسه‌ای با جبهه اصلاحات به تشریح برنامه‌های خود پرداخت و گفت در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، دولت سوم خاتمی را تشکیل خواهد داد. شریعتمداری در نشستش با جبهه اصلاحات درباره اهداف دولتش گفت: « دولت من دولت منازعه است، اگر من بر سر کار بیایم هدفم ایجاد وفاق است، دولت گفتمان مشترک بین گروه‌های ذینفع است. دولت گفتگوی بین بخش‌های مختلف نظام است. رییس جمهورش متوجه است که نفر دوم اجرایی کشور و مسئول مسئولیت‌هایی است که به او سپرده شده است.»

برنامه‌های شریعتمداری برای دولتش

همچنین وزیر فعلی کار با اشاره به این‌که جمعیت زیر خط فقر مطلق از سال 96 تا 98 به 30 درصد افزایش یافته است، اعلام کرد: «این‌ها فاجعه‌ای است که تحریم‌ها نقش پررنگی در آن داشته است. آمارها و شاخص‌های مرکز آمار ایران می‌گوید دوره 8 ساله سیدمحمد خاتمی موفق‌ترین دوره مدیریت کشور بوده است. من به عنوان وزیر در دولت اصلاحات مورد سوال و مواخذه قرار نمی‌گرفتم که چرا کریمی نوری موتلفه در کنار فیض‌الله عرب سرخی قرار دارد. چرا محمد نهاوندیان در کنار مسعود کرباسیان است. وقتی تجربه موفق جلوی روی ما هست چرا باید بگوییم نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم؟ من اطمینان دارم اگر کشور مدیریتش به سبکی که ما می‌گوییم تغییر کند، می‌توانیم شرایط را بهبود ببخشیم. باور دارم که دولت سوم خاتمی را می‌توان شکل داد و با استفاده از تجربیات آن دولت، موفق‌تر هم عمل کرد.»

محمد شریعتمداری درباره برنامه‌اش برای مبارزه با فقر هم گفت: «من برای رفع فقر متکی به یارانه نقدی نخواهم بود بلکه با ایجاد دولت کارآفرین نوآورانه که مسئله جدیدی در دنیاست، اقدام خواهم کرد و همین کار را در وزارت کار هم انجام دادیم.» وی درباره ترکیب کابینه احتمالی خود در صورت پیروزی وعده داد: «یک سوم وزارتخانه‌ها را از جوانان انتخاب می‌کنم، از زنان در کابینه و حتی به عنوان وزیر استفاده می‌کنم و سعی می‌کنم موانع حضور زنان در دولت‌ها را به عنوان یک چالش مدیریتی در کشور پیگیری و در حد توان رفع کنم.»

حاشیه‌های شریعتمداری در دوران وزارت در دولت روحانی

محمد شریعتمداری، دو دوره وزیر بازرگانی در دولت سیدمحمد خاتمی و معاون رییس جمهور در امور اجرایی در دولت دوره اول حسن روحانی بوده است. حضور وی به عنوان وزیر در دولت دوره دوم روحانی هم با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است. حسن روحانی بعد از انتخاب به عنوان رییس جمهور در دوره دوم، شریعتمداری را در 29 مرداد 1396 به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت صمت به مجلس معرفی کرد. محمد شریعتمداری بعد از یک سال و اندی فعالیت در سمت وزیر صمت در اوایل مهرماه 1397، از سمت خود استعفا داد آن هم در حالی که طرح استیضاح وی در مجلس از سوی برخی نمایندگان در حال پیگیری بود؛ این طرح استیضاح با بیش از 70 امضا در 15 محور از جمله ضعف مدیریت، عدم کنترل بازار و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها تدوین شده بود.

البته شریعتمداری بعد از استعفا از سمت وزیر صمت، بلافاصله از سوی روحانی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس پیشنهاد شد و رای اعتماد هم گرفت. مدتی بعد از انتصاب وی به عنوان وزیر کار هم دامادش، سید هادی رضوی به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق  تحصیل مال نامشروع به مبلغ 107 میلیارد و 500 میلیون تومان محاکمه و محکوم شد. هر چند شریعتمداری هر گونه ارتباطش با پرونده فساد مالی دامادش را تکذیب و اعلام کرد: اگر دامادم خطایی کرده باید با او برخورد کنند و اگر من مداخله‌ای کرده‌ام باید مورد اعتراض قرار بگیرم اما نکرده‌ام؛ نباید حیثیت من مورد تعرض قرار بگیرد.»

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها