|

تکذیب گرانی نان توسط وزارت صمت

دولت نمی‌خواهد مسئولیت گرانی نان را به گردن بگیرد

در حال که در چند روز گذشته خبرهایی مبنی بر گرانی نان منتشر شد، یک مقام وزارت صمت هر گونه تصمیم برای گران شدن نان را تکذیب کرد.

لینک کوتاه کپی شد

چند روز پیش رییس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در گفتگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرد که تصمیماتی برای گرانی رسمی نان در استان تهران گرفته شده است اما از ما خواسته‌اند فعلا درباره آن حرفی نزنیم. پس از انتشار این مصاحبه هم گمانه‌زنی‌های مختلفی در رسانه‌ها درباره گرانی نان در تهران و مقدار افزایش قیمت نان مطرح شد.

گرانی غیررسمی نان با وجود تکذیب وزارت صمت

بعد از انتشار اخباری مبنی بر گرانی نان صدیف بیک‌زاده، مدیرکل امور بازرگانی وزارت صمت با تکذیب این خبرها گفت: «دولت تصمیمی برای اصلاح قیمت نان نگرفته است. اگر قرار باشد در این مورد تصمیم‌گیری شود موضوع از طریق کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان کشور اعلام و برای اجرا به استانداران سراسر کشور به عنوان روسای کارگروه تنظیم بازار استان در این مورد اطلاع‌رسانی می‌کنند، اما فعلا هیچ برنامه‌ای در این مورد در دستور کار نیست.» بیک‌زاده همچنین با اشاره به افزایش قیمت گندم، افزود: «برای جلوگیری از افزایش قیمت آرد به عنوان ماده اولیه نان و با توجه به اینکه قیمت گندم افزایش پیدا کرده است، منابع ریالی بر روی یارانه آرد از طرف سازمان برنامه و بودجه پیش‌بینی می‌شود تا افزایش قیمت گندم را جبران کند.»

با وجود تاکید دولت بر عدم افزایش قیمت نان از سال گذشته تاکنون و عدم افزایش قیمت رسمی نان، مردم شاهد عرضه نان در نانوایی‌ها به قیمتی بالاتر از نرخ رسمی بوده‌اند. بیژن نوروز مقدم، رییس اتحادیه نانوایان سنتی استان تهران درباره دلیل عرضه نان به قیمت بالاتر از نرخ مصوب در نانوایی‌ها می‌گوید: «با توجه به فشار اقتصادی و افزایش هزینه‌ها، امکان عرضه نان برای نانوایان به نرخ مصوب سال 98 امکان‌پذیر نیست. براین اساس اکثر نانوایی‌ها به صورت غیررسمی، افزایش قیمت نان را اعمال کرده‌اند و شرایط به گونه‌ای است که هر نانوایی براساس آنالیز هزینه‌های خود، قیمتی را برای نان تعیین کرده است.»

دولت نمی‌خواهد مسئولیت گرانی را به گردن بگیرد

نوروز مقدم به اشاره به بخشنامه قیمت نان در سال 98، افزوده است: «در بند آخر بخشنامه آمده بود که این نرخ تا زمانی که قیمت گندم و سایر هزینه‌های تولید افزایش نداشته باشد، ملاک عمل است. بنابراین بخشنامه مذکور اجازه قیمت نان را در صورت افزایش هزینه‌ها به نانوایان داده است و از نظر ما از ابتدای سال 99 با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، نرخ مصوب سال 98 دیگر ملاک عمل نخواهد بود.» طبق گفته رییس اتحادیه نانوایان تهران اکنون نان لواش از سوی واحدهای مختلف عرضه نان به قیمت‌های سیصد، چهارصد و پانصد تومان عرضه می‌شود و نان بربری نیز ممکن است به قیمت هزار، دوهزار یا دوهزار و پانصد تومان عرضه شود.

به نظر می‌رسد با عدم تصمیم دولت برای افزایش قیمت رسمی نان شاهد ادامه وضعیت فعلی یعنی عرضه نان در نانوایی‌ها به قیمتی بالاتر از نرخ مصوب و فقدان هر گونه کنترل و نظارتی بر قیمت عرضه در نانوایی‌ها خواهیم بود. در واقع دولت در شرایط فعلی نمی‌خواهد مسئولیت گران شدن نان را به صورت رسمی به عهده بگیرد اما با عدم نظارت بر قیمت‌ها هم شرایط را برای عرضه گران‌تر نان در نانوایی‌ها فراهم می‌کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها