|

سفر طالبان به ایران

چرا هیئت سیاسی طالبان به ایران آمد؟

سفر هیئت سیاسی طالبان به تهران، یکی از خبرهای مهم صحنه سیاسی کشور در هفته گذشته بود. این خبر در رسانه‌های خارجی به ویژه در افغانستان…

لینک کوتاه کپی شد

سفر هیئت سیاسی طالبان به تهران در هفته گذشته، یکی از خبرهای مهم صحنه سیاسی کشور در هفته گذشته بود که انعکاس زیادی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت. قبل از ورود هیئت طالبان به کشور، برخی منابع خبری از سفر قریب‌الوقوع یک هیات بلندپایه طالبان به ایران خبر دادند.

میانجی‌گری ایران برای صلح در افغانستان

بعد از انتشار خبر فوق، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که هیات طالبان به ریاست ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی این گروه قرار است 7 بهمن به تهران سفر کند. سعید خطیب‌زاده به رسانه‌ها گفت: «هیئت سیاسی طالبان در طول مدت حضور در تهران، دیدارهایی را با مقامات مسئول کشورمان از جمله وزیر امور خارجه و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان داشته و در خصوص روند صلح در افغانستان و مسائل و موضوعات مرتبط، تبادل نظر و رایزنی‌هایی صورت خواهد پذیرفت.»

سفر هیئت سیاسی به تهران در حالی انجام شد که دور دوم گفت‌وگوهای دوحه بین نمایندگان این گروه و دولت افغانستان به کندی در حال انجام است؛ در واقع فقط 3 نشست فرعی در این دوره از گفت‌و‌گوها برگزار شده و مذاکرات اصلی عملا متوقف شده است. از طرف دیگر درگیری و خشونت‌ها در افغانستان شدت یافته و دولت این کشور، طالبان و نیروهای وابسته به آن را مسئول کشتارهای اخیر می‌داند.

مسئولان سیاست خارجی کشور و منابع خبری نزدیک به آن‌ها، دعوت رسمی از گروه طالبان برای سفر به ایران را در راستای تلاش برای کمک به پیشرفت گفت‌وگوهای صلح بین این گروه و دولت افغانستان عنوان کردند؛ این منابع می‌گویند با توجه به توقف مذاکرات صلح افغانستان، سفر هیئت سیاسی طالبان به ایران می‌تواند گامی مهم برای رفع موانع گفت‌و‌گوهای بین‌الافغانی باشد و فرصت خوبی برای توافق صلح میان طالبان و دولت افغانستان فراهم کند.

همچنین دفتر گروه سیاسی طالبان اعلام کرد هدف از سفر هیئت بلندپایه‌اش به تهران، گفت‌و‌گو با مقامات ایرانی پیرامون روابط دو کشور، وضعیت مهاجرین افغان در ایران، وضعیت فعلی سیاسی و امنیتی افغانستان و منطقه است.

تهییج مردم افغانستان علیه ایران

در برخی از رسانه‌های بین‌المللی و شبکه‌های خبری داخل افغانستان دعوت از هیئت سیاسی طالبان برای سفر به تهران، دخالت ایران در امور داخلی افغانستان تلقی شد. البته در سال‌های گذشته حرف و حدیث‌های زیادی در رسانه‌های افغانستان درباره همکاری ایران و طالبان وجود داشته و حتی تجمعاتی هم در این کشور در اعتراض به همکاری ادعا شده طالبان و ایران برپا شده است. در نتیجه در هفته گذشته رسانه‌های افغانستان واکنش‌های تندی به سفر هئیت طالبان به ایران نشان دادند و افکار عمومی افغانستانی‌ها نیز به شدت علیه ایران تهییج شد.

بعد از حملات رسانه‌های افغانی نسبت به سفر هیئت طالبان به تهران، وزارت امور خارجه افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که هیئت سیاسی طالبان با اطلاع کابل به ایران سفر کرده است. دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه افغانستان در این بیانیه تاکید کرد: « هدف از تنظیم سفر هیئت طالبان به تهران این است تا جمهوری اسلامی ایران، افزون بر شرح دیدگاه‌های خود، طالبان را در مورد وجود اجماع منطقه‌ای در خصوص تامین آتش‌بس فوری، دستیابی به یک توافق جامع صلح در چارچوب نظام جمهوری و حفظ ارزش‌های قانون اساسی افغانستان آگاه کند.»

4540989

چرا هیئت سیاسی طالبان به ایران آمد؟

از آن جایی که همزمان با سفر هیئت سیاسی طالبان به تهران، هیئت دیگری نیز از سوی این گروه به مسکو فرستاده شده است، به نظر کارشناسان سیاسی طالبان با انجام این ارتباط‌های سیاسی در حال فرستادن پیام به دولت جدید آمریکاست؛ تیم سیاست خارجی بایدن اعلام کرده در حال بررسی توافق‌نامه صلح امضا شده بین طالبان و آمریکاست که در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ منعقد شده است. حال طالبان که نگران تغییر این توافق‌نامه صلح از سوی دولت جو بایدن است، می‌خواهد نشان دهد که در صورت بازنگری توافق صلح توسط آمریکا، به کشورهای دیگری مانند روسیه و ایران نزدیک خواهد شد.

از طرف دیگر ایران نیز با دعوت هیئت سیاسی طالبان به تهران در صدد است تا نقش مهمی در دولت آینده افغانستان ایفا کند؛ زیرا احتمالا گروه طالبان در دولت آتی افغانستان، جایگاه قابل توجهی خواهد داشت.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی