|

همه چیز درباره گرفتن وام 7 میلیونی خرید با سهام عدالت و یارانه‌

کارت اعتباری با ارزشی در سقف 7 میلیون تومان تنها به یک میلیون نفر ارائه می‌شود. اما جزئیات دریافت این کارت چیست؟

لینک کوتاه کپی شد

بالاخره به نظر می‌رسد تکلیف اعطای وام خرید کالا در قالب کارت اعتباری به مشمولین سهام عدالت و همچنین یارانه‌بگیران مشخص شد. در این راستا امروز بانک مرکزی شیوه نامه اعطای کارت اعتباری به سهامداران عدالت و مشمولان یارانه نقدی و یارانه معیشتی بنزین را ابلاغ کرد.

با این حال بر اساس این ابلاغیه کارت اعتباری با ارزشی در سقف 7 میلیون تومان تنها به یک میلیون نفر ارائه می‌شود. اما جزئیات دریافت این کارت چیست؟

پاسخ به 8 سوال در خصوص وام خرید کالا

کدام بانک‌ها کارت اعتباری خرید می‌دهند؟ شیوه نامه بانک مرکزی به پنج بانک «ملی ایران»، «ملت»، «صادرات ایران»، «تجارت» و «رفاه کارگران» ابلاغ شده است. بنابراین این 5 بانک کارت اعتباری خرید می‌دهند.

به چند نفر کارت اعتباری داده می‌‎شود؟ در ابلاغیه بانک مرکزی امده است که هر بانک حداقل دویست هزار فقره کارت باید اعطا کند، بنابراین حداقل یک میلیون نفر کارت اعتباری خرید دریافت خواهند کرد.

به چه کسانی این تسهیلات داده می‌شود؟ براساس این شیوه نامه همه اشخاص حقیقی از جمله دارندگان سهام عدالت که تا کنون هیچ میزانی از سهام خود را نفروخته‌اند و همچنین کلیه سرپرستان خانوار که حداقل یکی از یارانه‌های نقدی یا معیشتی را دریافت می کنند، امکان استفاده از این کارت ها را دارند.

سقف اعتبار کارت چقدر است؟ سقف فردی اعتبار قابل اعطا به مشتری در این طرح حداکثر مبلغ ۷۰ میلیون ریال(7 میلیون تومان) است.

مهلت بازپرداخت چقدر است؟ آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده مهلت بازپرداخت اعتبار اعطایی به تشخیص موسسه اعتباری حداکثر ۱۸ ماه است.

نرخ سود تسهیلات چقدر است؟ در این شیوه نامه آمده است که نرخ سود تسهیلات در قالب مصوبات شورای پول و اعتبار است. موسسه اعتباری میتواند با عقد قرارداد با پذیرنده ها نسبت به اعمال تخفیف به مشتری اقدام کنند. بر این اساس به نظر همانطور که پیش از این اعلام شده بود نرخ سود این تسهیلات همان 18 درصد است.

چه ضامن یا وثیقه‌ای برای دریافت کارت اعتباری لازم است؟ اما برای دریافت این کارت اعتباری نیاز به ضامن نیست. بلکه حداکثر 60 درصد قیمت روز سهام عدالت بر اساس اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای سهامداران عدالت و حسابهای یارانه نقدی و معیشتی بر حسب اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با در نظر گرفتن کسورات مربوط به اقساط وام های پرداخت شده قبلی، وثایق قابل قبول برای دریافت این کارت اعتباری هستند.

آیا می‌توان با این کارت وجه نقد برداشت؟ بانک مرکزی در یکی از ماده‌های این ابلاغیه تاکید می‌کند که اعتبار کارت رفاهی برای خرید کالا و خدمات در فروشگاه‌ها و مراکز اعلامی توسط بانک‌های اعطا کننده کارت است و این کارت برای اقدامات دیگری چون برداشت وجه و انتقال وجه از کارت مزبور مجاز نیست.

منبع: بورسان

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها